Nog 3 weken ...

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Nog 3 weken ...

Bericht door Pieter »

28 september 2008 - Eersel, Nederland

Eerst even voorstellen aan diegenen die dit reislog bezoeken en ons niet zo goed kennen: Wij zijn Pieter en Margreet, 2 iets oudere jongeren ..... en we hebben vorig jaar, na een financiële meevaller, besloten dat we graag op vakantie naar Nieuw Zeeland willen. Een mens moet één keer iets geks doen in z’n leven, toch? Inmiddels zijn de financiën weer op hun normale, hopeloze niveau, maar ja: er is al geboekt en het gaat hoe dan ook door!
Normaal gesproken begeven we ons nooit buiten Europa op onze vakanties, maar deze keer dus wel – en goed ook. Veel verder weg gaat niet, lijkt ons. De schuld voor het in gevaar brengen van onze financiële solvabiliteit moeten we leggen bij de heer Billy Connolly, te Aberdeen, Schotland. (Of op een boot bij Malta, die heeft-ie ook.) Deze (redelijk) bekende Schotse komiek heeft namelijk een tijd geleden een serie opgenomen voor de BBC (onze favoriete tv zender) over een roadtrip door NZ, met als subtitel: “Too old to die young”, dat past ons wel! En die serie hebben wij gezien. En toen waren we verkocht. Pieter heeft de hele serie van internet geplukt en zodoende kunnen we keer op keer kijken. Maar da’s toch anders dan met eigen ogen zien.

Voorbereidingen: Zoals gezegd is het besluit al lang geleden genomen en hebben we royaal de tijd gehad om goed voor te bereiden. Voor een trip van deze omvang is dat ook wel nodig, tenminste, dat vinden wij. Wat wil je doen, hoe wil je het doen, hoe lang wil je gaan, kun je vrij krijgen en zo ja, hoe lang. Vlieg je naar oost of naar west, maak je stopovers of niet, hoeveel pecunia moeten we missen ... de lijst is lang.
We hebben een ervaringsdeskundige in de familie (de dochter), dus dat scheelde al heel wat. Zij heeft zo’n 7 jaar geleden gebackpackt door NZ en Auzieland en wist ons al heel wat te vertellen. Verder heb ik iedere site met NZ-ervaringen die ik kon vinden uitgeplozen en iedere reisbrochure die ik te pakken kon krijgen, alsook diverse reisgidsen. Ik ben nou eenmaal een informatiefreak en zeker met het internet ligt de hele wereld virtueel voor je open.

We konden gelukkig allebei 6 weken vakantie opnemen en toen we dat eenmaal wisten is er gericht gezocht en info vergaard. In December 2007 kwamen de reisbrochures voor 2008 uit en konden we een specifieke reis uitzoeken. Gezien het voorbereidende werk was dat redelijk snel gebeurd en op 29 december hebben we geboekt. Dat lijkt erg bijtijds voor een trip in oktober/november in het jaar daarop volgend, maar dankzij de informatie die we hadden gekregen van het reisbureau konden we de vlucht van onze keuze krijgen (Singapore Airlines).
De dames van het reisbureau hadden ons al gewaarschuwd dat de vluchten als warme broodjes gaan en hoe eerder geboekt: hoe voordeliger! We moesten ons schema zelfs met een dag inkorten omdat de gewenste retourvlucht al vol zat! Vroeg boeken is dus essentieel, ook voor andere zaken, zoals camper, auto of de ferry tussen noord- en zuideiland. NZ is erg in trek blijkbaar, alhoewel wij in het Nieuw-Zeelandse vroege voorjaar daar zijn (hier zou het april/mei zijn). De vakantiepiek ligt er in december/januari.

In totaal zullen we 4,5 week weg zijn, waarvan 27 dagen in NZ. Op de heenreis blijven we 3 dagen in Singapore over, om de jetlag een beetje te laten inklinken. Vervolgens vliegen we door naar Auckland, waar we onze camper op gaan halen.
Op deze link kun je “onze” camper van binnen bekijken: https://www.breakaway.co.nz/united/2+1b.htm Een beauty toch?

Daarna zwerven we 27 dagen door NZ, van noord naar zuid en leveren de camper dan in Christchurch weer in, waarna we nog een nachtje in een hotel in de stad verblijven. En daarna vliegen we rechtstreeks terug naar NL, met een stop van 5 uur op Changi Airport, Singapore. Dat zal een hele zit zijn, maar dochterlief zei dat je aan het einde van zo’n lange vakantie toch eigenlijk alleen nog maar op de snelste manier naar huis wilt. Gelukkig zijn we na thuiskomst allebei nog 1,5 week vrij, dat zal wel van pas komen!

Route: Jaja, zelfs dié is al uitgestippeld. Dat was eigenlijk ook wel nodig want de ferry moet tijdig besproken worden, omdat die maar beperkt ruimte voor campers heeft. Als je dat pas doet wanneer je in NZ bent, kan het te laat zijn. Ergo: we moesten weten wanneer we de oversteek wilden maken. Dus maar weer gegoogeld en in gidsen gesnuffeld en Pieter gevraagd wat hij wilde zien (het énig mogelijke antwoord kreeg ik: “Ik wil Nieuw Zeeland zien”. Tssssss, het BLIJFT een Fries) en toen uiteindelijk de boel maar in elkaar geknutseld. Wat niet wil zeggen dat we het daadwerkelijk zo uitvoeren. Wij zijn berucht vanwege het afwijken van schema’s. Maar de overtocht staat in elk geval wél vast( 1 november).

Verblijf: Omdat ik lekker op dreef was, heb ik gelijk voor iedere overnachting een kampeerplaats gezocht. Scheelt misschien een hoop gezoek aldaar én we kunnen ter plekke een dag of wat vooruit bellen om te reserveren. Ook dat heb ik weer geleerd door veel te lezen: zelfs in het voorjaar zitten sommige campings bomvol, speciaal in de weekends.

Nou, dit was dan de eerste kennismaking. Hier laat ik het even bij voor nu. Voordat we vertrekken zullen er nog wel een paar berichtjes volgen! (M)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Nog 3 weken ...

Bericht door Gast »

1 Reactie

conny:

6 oktober 2008
hoi wolf en margreet
Veel plezier in nieuw zeeland
En wolf neem je wel goeie muziek mee???
vr groet conny
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”