24-10 Cape Reinga

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

24-10 Cape Reinga

Bericht door Pieter »

24 oktober 2008 - Ahipara, Nieuw-Zeeland

Om te beginnen, Tanja, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele dikke pakkerd, het schiet al flink op naar de 60 :lach1: . De kaart zul je nog niet hebben, maar die is al een paar dagen onderweg. Hopelijk zijn ze in Singapore iets sneller dan hier in New Zealand.

Zoals de titel het al zegt zijn we dus helemaal naar het noorden gereden, naar Cape Reinga. Ondanks dat er regen was voorspeld zat het weer prima mee, wel stond er een flinke wind (buiten, om misverstanden te voorkomen). Er stond een lekkere windkracht 9 daar op de punt, we moesten alle zeilen bijzetten om niet weg te waaien. Gelukkig hebben we leuke foto’s kunnen maken, want toen wij weer terug wandelden, kwam er een hele bus goei publiek het pad af lopen. Helaas waren de wereldwegwijzers weg (gewaaid?) :lach2: , maar we hebben er toch nog een foto van gemaakt.

De weg er naar toe ging redelijk vlot, alleen de laatste 20 kilometer is onverhard, al zijn ze druk bezig om ook dat te verharden. Onverhard betekend hier aangewalst ongesorteerd puin en verharden betekend dat er een laag bitumen opgespoten wordt met daar overheen een laag fijn split. Dus niks geen asfalt laag, wat dat betreft zijn we verwend in Nederland. Klagen over slechte wegen zullen we voorlopig niet meer doen, als je met 50 km/u over een “unsealed road” crost dan zijn de “sealed roads” hier een ware verademing.

De terugweg ging nog beter, de weg was bekend en ook de gewenning met de camper is er al, nog even en ik cross net zo snel als de locals hier over de wegen. Onderweg hebben we nog van de fish & chips zitten kanen bij een bedrijf wat prachtige dingen maakt van de afgestorven kauri bomen maakt. Deze bomen halen ze hier uit de turflaag en zijn via carbondatering op 45.000 jaar oud geschat. Ze kunnen er natuurlijk een paar jaartjes naast zitten, maar een kniesoor die daar op let. Het is wel het oudst bewerkbare hout ter wereld. Helaas is ons budget niet toereikend om een van de prachtige tafels of eethoeken te kunnen kopen, zelfs een simpele schaal kost al een klein fortuin.

De campsite hebben we bij Aripaha gekozen, waar we om 16.00 uur al aankwamen. Lekker op tijd dus, want morgen wacht een lange trek om aan de zuidkant van Auckland terecht te komen. Uiteraard willen we onderweg ook nog het een en ander zien en daarom zullen we pas laat op de middag stoppen. Op het moment van schrijven liggen jullie allemaal met volle overtuiging te snurken en wij zitten al lekker aan de drank. Ook hier geldt: drank is lilluk :knip2: Het regent inmiddels, dus veel naar buiten zullen we niet meer gaan.
Intussen hier naar het toilet geweest, liever gezegd “the crummy shithouse” met een prachtig citaat, please conserve water, terwijl het enige urinoir staat te lekken dat het een lieve lust is. Douchen doen we morgen maar even, hier liggen de zandduinen binnen in plaats van buiten, maar draadloos internet is er wel!! Ik kap er nu mee, morgen is er weer een dag en dan hopen we jullie weer op de hoogte te kunnen houden. (P)


Hallohallo! Daar ben ik ook weer even. Tanja: ook van mij heppie beursdee en een vette plakzoen X!
Vandaag hebben we ons bijtijds hier genesteld, nog steeds erg ver in het noorden. Maar na die dollemansrit naar Cape Reinga had ik het effe gehad. We hebben vakantie, potdomme! Daarom vroeg aangelegd en dan hopen we morgen en overmorgen veel meters te maken en dus in het weekend Auckland weer voorbij te rijden om zo maandag in Rotorua te arriveren. Daar willen we veel bekijken en de was doen :sad1: …. In feite lopen we zwaar achter op schema.
We zullen dadelijk ook de kaart opnieuw inplotten, t/m. vandaag, dan klopt het weer. Maar zoals heel in het begin gezegd: berucht zijn we vanwege het afwijken van schema’s. Het maakt niet uit, ik dacht al dat het op noord-eiland niet mee zou vallen om alles in te vullen, never mind.

We hebben alle mails gelezen, maar specifiek antwoorden komt er niet van, we zitten al ver over budget qua internet-fees, dat is hier knap aan de prijs. Maar, nu hebben we een goeie en gaan ons dan ook helemaal uitleven! Dyan, ben je zondagmorgen 26/10 om plm. 9.30 op? Dan probeer ik een kaart te scoren en kunnen we ff bellen :knip1: . Het verschil is dan 12 uur, vanwege NL tijd omzetten. Ik ga er van uit dat dit oké is, anders mail maar.
Het blijft enigszins twijfelachtig of we kunnen netten, niet iedere camping is even goed voorzien. Deze camping is een beetje crummy, maar heeft wel wireless en we hebben een kaart voor 24u of 150Mb, dus dit moet lukken.

Oké, mijn indrukken van vandaag: helemaal te gek land, ontzettend mooi, idiote wegen en nog idiotere (?) chauffeurs, vooral die van vrachtwagens. Je schrikt je een ongeluk als er zo eentje op je af komt rijden! Cape Reinga was prachtig, de foto van Pieter van de rotsen met dat boompje is te gek. Dat is de plek (hij heet Pohutukawa) waar volgens de Maori legende de geesten deze wereld verlaten (de geesten van de doden dus). Dat wil zeggen: een heilige plek voor de Maori´s.
Ik moet zeggen dat op een gegeven moment ik het gevoel had dat er iemand me een duwtje in de rug gaf, toen ik berg op moest klunen … vreemd maar waar. Het waaide echt heel erg hard. Bij het vertrekpunt stond een mongooltje tegen haar begeleider aan te huilen, och errum, ze was zooo bang van de wind, dat was heel zielig. Maar het was een aparte ervaring.

We hadden vandaag eigenlijk in Dargaville terecht willen komen, maar soms is genoeg, genoeg. En dat was voor mij vandaag. We krijgen de boel nu weer redelijk op orde, alhoewel me huis een swijnestal is!! :lach1: . We hebben een paar dagen voor de boeg nu met veul kilometers, maar dat is nou eenmaal nodig.
We willen morgen de grote Kauri-bomen gaan kijken en dat zal dan zowat de enige stop zijn (afgezien van de 5 min. peukenstoppen…). Hopelijk komen we voorbij Auckland, anders er maar midden in, daar zijn ook camperparken.
En dan maandag Rotorua. Daar moet ik aan Tiny denken (heb ik beloofd, maar doe ik nu al!) en daar gaan we denk ik van alles doen. We blijven daar 2 dagen en pikken dan hopelijk het schema weer op :knip1: . Dit is allemaal een beetje hectisch na zo’n lange reis (waar we overigens opvallend weinig last van hadden :-) , maar we hopen op het zuidereiland wat meer te zien en het wat kalmer aan te doen, daar ligt eigenlijk ook onze grootste interesse.
Ha, mooi, we hebben hier nu een onweer boven de zee. Het rommelt en regent lekker, maar we passen ons aan. Vandaag hebben de nieuwe jassen en schoenen hun dienst prima bewezen, het was gewoon een natte dag. En Marc: het UV-filter zit nu constant op de lens, het licht is hier ZO fel, hij bewijst prima dienst!!
Amai, ik spring weer van de hak op de tak, maar ik kan er niets aan doen; zoveel indrukken doen we op, het kan allemaal niet zomaar in een verslagje! Oeps, ramen en luiken ff dichtdoen, het houdt op met zachtjes regenen! Stortbui!! Lekker :-) . Oh, en met foto’s ook!! (Bliksem).
Lieve mensen, ik hou ermee op. Sorry als we niet genoeg antwoorden, maar we willen eigenlijk de tijd die we hier hebben optimaal benutten. We houden contact via dit blog en de reacties worden met heul veul plezier gelezen. Fijn dat jullie meegenieten. Dus Heit en Mem: reageer ook es een keer!! Anders vraag Tineke maar om hulp :lach1: .Groetjes van (M)



PS. Op dit moment vallen er hagelstenen :lach1: maar wij hebben de grootste lol hier :lach1:
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 24-10 Cape Reinga

Bericht door dyananna »

Dyan:

24 oktober 2008
En ik ben weer de eerste!!! Effe kort, moet nl de rest van het verhaal nog lezen: zondag zorg ik dat ik om 09.30 uur op ben! Dus lamakomme dat telefoontje!

XXX
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 24-10 Cape Reinga

Bericht door dyananna »

Dyan:

24 oktober 2008
Volgens mij zitten jullie nu ook achter de compu! Ik begon nl te lezen en toen waren er maar 2 foto's te zien. En nu een stuk of 7!! Super! Wat mooi! En via de mail had ik jullie de wegwijzertjes nog gestuurd. In 2001 stonden ze er dus nog...

Ik leef helemaal mee, het is ook allemaal herkenbaar. Volgens mij ben ik ook nog bij die fabriek geweest die van de hele oude bomen meubels maken.

Vanavond zullen we er 1 op jullie drinken, we gaan met Tan uit eten voor haar verjaardag. Ook auntie en Mara zijn er bij, plus nog wat volk. Dus als jullie net weer op zijn, gaan wij een borrel op jullie drinken. Denk rond 7 uur zaterdagochtend maar aan ons, allemaal aan de dis in Eindhoven!

Verder alles ok hier, ik stuur nog wel een email.
XXX en tot zondag!! :-)
Gebruikersavatar
Marijkevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2015, 19:00
Contacteer:

Re: 24-10 Cape Reinga

Bericht door Marijkevo »

Marijke:

24 oktober 2008
Het blijft genieten van jullie verhalen. Raar dat je nu aan de andere kant van de wereld zit. Wat het weer betreft lijkt het alleen niet veel anders als hier. Regen en koud....echt herfst nou.
Op naar het volgende verslag!
Liefs, Marijke.
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 24-10 Cape Reinga

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

24 oktober 2008
Hee jonges,

Nou, nog maar een keer proberen. Ik had een berichtje voor jullie gemaakt, maar ik zie het niet verschijnen.
Prachtige foto's, die van Margreet op het bankje in de wind doet me aan onze trouwdag op Ameland denken, maar jullie zitten wel een beetje (nou, beetje) verder weg dan wij met z'n allen toen. Het lijkt me daar ook erg winderig!
Het is ook echt een wereldreis zeg, die jullie maken. Ik denk dat jullie ogen te kort komen om alles goed in je op te nemen omdat jullie niet erg lang op dezelfde plek blijven. Wat fijn dat er dan foto's en videobeelden van zijn, kunnen jullie nog een keer genieten van hetzelfde.
De sites van The Lord of the Ring, zijn die nou opgenomen op het noorder of op het zuider eiland? Gaan jullie daar ook foto's van maken, misschien dat dat een belletje laat rinkelen van de beelden van die films.
Heit belde vanmorgen al met de vraag of ik hem even kon helpen een reactie te sturen naar jullie. Issesimpel, maar ja, se binne al wat âlder, no!

Veel plezier verder en blijf schrijven!!!!!

Groetjes,
Nico, Tineke en Luudtske
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 24-10 Cape Reinga

Bericht door dyananna »

Dyan:

25 oktober 2008
Inmiddels is het hier zaterdagochtend en vol verwachting klopt ons hart, wachtend op het volgende verslag :-P . Ik denk, ben weer de eerste, maar er was nog geen info over vandaag. We wachten rustig af! Wel genieten he? En we bellen morgen. XXX
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 24-10 Cape Reinga

Bericht door dyananna »

Dyan:

25 oktober 2008
Nog een kort berichtje voor Nico & Tineke: allebei jullie berichtjes zijn wel geplaatst, maar de eerste alleen bij de foto's, de 2e bij het verslag. Dat zijn 2 opties en als je het bericht bij de foto's plaatst dan zie je het bij het verslag idd niet terug. Maar wel rechtsbovenaan de pagina onder het kopje 'laatste reacties'! Dus ze kunnen het allebei lezen!
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 24-10 Cape Reinga

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

25 oktober 2008
Weer wat geleerd, een mens is nooit te oud..... Dank Dyan! Nou Piet, wel even foto's maken hé! Als LOTR-fan weet je wel wat ik bedoel. Het zal er vast niet zo uitzien als in de films, maar swa.. Wat denk je Margreet: is dit nou een vakantie waar je van groeit (wat betreft gewicht bedoel ik) of val je er van af? En plannen zijn er natuurlijk om bijgesteld te worden als het moet. De eerste week zit er bijna op en jullie hebben al heel veel gezien en er komt nog veel meer!
Groetjes,
NicoTine
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”