29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Bericht door Pieter »

29 oktober 2008 - Taumarunui, Nieuw-Zeeland

Al met al waren we laat op pad, er moest namelijk nog het een en ander gedumpt worden, het was al half 10 toen we wegreden. Eerste stop was een garagebedrijf om de gaskachel te laten repareren, die stopte er gisteravond ineens mee. Dit alles geregeld via een freephone belletjes naar United, goed geregeld!! De leidingen zijn doorgeblazen en het lijkt er op dat hiermee het probleem verholpen is. Het lag in de bedoeling om er een kort ritje van te maken, maar we hebben er toch maar een dikke 50 km aan vast geplakt, dit scheelt in de trip van morgen, die zou anders boven de 300 km uit komen.

Natuurlijk hebben we nog genoten van het uitzicht over Lake Taupo, een enorm kratermeer, maar ons doel was toch Mount Doom oftewel Mount Ruapehu, een actieve vulkaan met een cyclus van 1 tot 3 jaar. De weg er naar toe is prachtig, een woeste en ongerepte woestijn, een prachtige weg om te rijden als je de grote vrachtwagens weet te vermijden. Of ze rijden voor je, al rokend en stinkend om een heuvel op te komen, of ze rijden achter je, bijna op de bumper omdat het niet snel genoeg gaat. Ze mogen maar 90, maar ze rijden ver boven de 100 met die enorme bakken. Veel Amerikaanse vrachtwagens trouwens en combinaties met 2 opleggers. Ook zijn ze een stuk hoger dan in NL, ik schat zo tegen de 5 meter.

We hebben wat Mount Ruapehu betreft hebben we een beetje geluk gehad, de top was wel in wolken gehuld, maar een groot deel hebben we toch op de foto kunnen zetten. Een mooie lucht als toegift kwam er ook nog bij. Ow, btw, de foto’s zijn met gevaar voor eigen leven gemaakt op een stukje gravel naast de weg, op het moment van uitstappen werden de plooien uit m’n broek gereden :sad2: , maar het uitzicht was beautiful. De next stop was in Waioru, waar de lokale chinees een leuk tentje had met snacks en prima dinners. De friet smaakt nergens naar, maar dat kan ook niet anders met de piepers die ze hier verbouwen, de sirloins zijn prima en de salade is heel vers en erg lekker, de sla smaakt van nature zelfs een beetje zoetig. Het spiegelei en de vier gesmeerde boterhammen (!!) had er voor ons niet bij gehoeven, maar het ei was perfect gebakken. Al met al een heel bord vol waar we misschien maar de helft van opgegeten hebben.
Intussen was het een flink stuk afgekoeld en was de berg in een dikke wolk gehuld. Toch maar ff kijken bij Whakapapa waar het Chateau staat, een enorm hotel waar ook de bende van LOTR heeft gebivakkeerd. Het plan was om daar te blijven, maar het was er ijskoud en nat. Wel een heel mooi visitorcentre waar iedereen op de hoogte werd gebracht van het weer en wat wel en niet te doen als je er ging wandelen. Omdat wij antilopen zijn :knip2: zijn we daar dus niet aan begonnen. Jammer dat we in de wolken zaten (wat we normaal altijd zijn) want het is er prachtig.

De Engelse douche werkt niet meer, dus wordt het tijd voor een echte douche. Al is het allemaal al wat ouder hier op de camping, en dan bedoel ik niet alleen de gasten :lach2: , het ziet er prima uit, we hebben een lekker plekje in de zon en de gebouwtjes zijn brandschoon. Voor wie niet tegen neuspeuteren kan, dan dit stukje even overslaan, omdat alles nogal dicht zit en dus een diepgravend onderzoek nodig is, kan ik vertellen dat er volgens mij nog steeds zwavel in de neus zit. Nog ff spitten en hopelijk is dan alles verdwenen. Ik laat het daarom hier bij, er zal vast nog meer komen :knip2: (P).

Yuk, het is toch ook een vuilak!! Maar hij is op vakantie, hij rijdt in een paar weken duizenden kilometers … dus ik laat ‘m maar :lach1: . Ik moet de chauffeur te vriend houden :knip1: . Goed, het mansvolk is effe van de vloer, ik zal m’n gedachten even verzamelen. De rit van vandaag: helemaal te gek, wat een prachtig en afwisselend landschap op niet eens zoveel vierkante kilometers. In feite hebben we 3 kanten van een vierkant gereden; we zitten nu ten westen van Lake Taupo, iets noordelijker dan de zuidkant van het meer.
We zijn zelfs nog een stukkie de berg op gereden. Deze camping is heerlijk rustig, niet te groot en een lieve oudere heer als eigenaar, die alles weet en ook heel veel vertelt! Ik was de communal kitchen aan het inspecteren en de natte ruimtes (eerste werk als ik op een camping aankom) en daar zaten een stuk of 6 lieve oudjes (campers) heerlijk aan de gin and tonic. Volgens hen was het ‘happy hour’ :lach1: . Eentje zei: I wait all day for this hour!! Heerlijk, de juweeltjes liggen hier voor het oprapen.
Gisteren in dat thermo-park passeerden we 2 timmerlieden die een leuning aan het repareren waren, Eentje – een jonkie – klaagde dat-ie de zaagsnede niet recht kreeg. Zei de oudere man: Well, shall I run back then and get a saw that saws straight?? (Uiteraard op z’n NZ’s!) Het manneke kon erom lachen, een tikkie met kiespijn :lach1: . Verder lopen er hier een paar katten rond, waarvan Bob met de halve staart graag binnen wilde komen, we waren al gewaarschuwd. Maar ik ben streng opgetreden, katten vind ik lief maar niet in m’n kleine campertje, dat gaat me te ver. We kroelen wel buiten!
Ik zal Pieter zeggen er een foto van Bob bij te doen. Zoals P al zei: vandaag verder gereden dan we dachten (heeft nog steeds te maken met het feit dat we maar 1 nacht bij Rotorua waren) en zijn nu op deze camping: www.taumarunuiholidaypark.co.nz ,dus je kunt het vinden. Het haalt in ieder geval een dikke 50 km van de rit van morgen: de Forgotten World Highway naar Stratford (ik vind dat zo’n mooie intrigerende naam, die moeten we even langs). Volgens Craig, de eigenaar hier, moet het ook erg mooi zijn, dus we zijn benieuwd.
Bij Stratford hopen we Mount Taranaki op de foto te zetten (uit de film The Last Samurai met Tom Cruise en onze grote vriend Billy Connolly), maar met het weer hier heb je nooit zekerheid. Nu is het weer het mooiste weer van de wereld, alhoewel met een frisse wind.

Nog een paar losse aantekeningen: heel erg leuk: gisteren kregen we een SMS van Lee en Ben uit Auzzieland!, dat vond ik zo lief, ik heb het Godchild gelijk terug gesussumust. Verder wil al een paar dagen iets zeggen over de roadkill hier, NIET te geloven!! Op sommige stukken ligt om de 25 m een dooie possum. Ze zijn hier dan ook een plaag en er wordt heftig gif tegen gestrooid. Ooit ingevoerd vanwege de bonthandel is het nu heel erg geworden en door het gif gaan er helaas ook andere dieren dood, erg treurig allemaal. Maar goed, een broodje roadkill is dus zo gescoord hier :-P !!
Verder nog even voor Marijke: in de keuken hier staat een (nu nog leeg) draadmandje met de mededeling: Please take the eggs you want for your breakfast!! Dat zou voor jou een 4-dubbel spiegelei sunny side up zijn geworden :lach1: . Ik heb Pieter nog ff op pad gestuurd om de enorm vette kippen te fotograferen, misschien zit er wel een Kentucky Fried Dineetje in :knip1: . Als laatste dan ons ontbijt: aan strikte regels onderworpen, waarvan de voornaamste is: VOOR het slapengaan de waterketel en het broodrooster uit de la halen, anders moet je eerst het hele bed opruimen voordat je daarbij kunt! Helps to save time. Vervolgens wordt dan uiteraard toch het bed opgemaakt, als we 24u internet hebben gaat de laptop nog ff op tafel en daarbij drinken we koffie en eten we toast met veul (zoute, mjammie) boter en ikke nog met suiker erop. Daarna inpakken en wegwezen en als we daar klaar voor zijn en al in de stuurcabine zitten, denkt Pieter er nog aan om de stroomkabel af te koppelen :lach1: . Heerlijk leven hebben wij!!! (M)



PS, dit is een overzichtelijk bestaan, je hele hebben en houden op 8 vierkante meter :lach2: :lach2: :lach2: (P)
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Bericht door dyananna »

Dyan:

29 oktober 2008
Goedemorgen! of good evening, in jullie geval. Tanja had gisteren al bijna een eerste reactie geplaatst en gezien het feit dat ik nu pas (9.06 uur) tijd heb, dacht ik dat er echt iemand me voor zou zijn. Nog even een nieuwtje: we hebben een kleine lekkage, het plafond van het toilet is nu gevlekt! Details hoor je nog wel, ik hoop eigenlijk dat het opgelost is als jullie terug zijn.

Verder niet veel nieuws, ik ga nu eerst maar even lezen.

XXX
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Bericht door dyananna »

Dyan:

29 oktober 2008
Mooi hoor... Ik zal eens kijken of ik mijn foto van Mt Ruapehu kan vinden. Ik heb hem vanaf de Tongariro Crossing gefotografeerd, maar jullie als antilopen hebben dat niet gedaan :-) ...! Leuk ook om een keer een fotootje te zien met jullie erop, geeft nog meer het gevoel dat we er bij zijn. Ik ben benieuwd naar de foto's van de forgotten world highway, dus ik kijk ook uit naar morgen. En ik zal duimen voor goede internetverbinding op de volgende camping! Ok, heel veel plezier maar weer en tot snel.

Dikke X!
Gebruikersavatar
Gast

Re: 29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Bericht door Gast »

Annamariska:

29 oktober 2008
hoi pieter en margreet het is leuk om jullie berichtjes elke keer te lezen.Zo te horen genieten jullie enorm.Aan de foto`s te zien is het daar ook erg mooi (ik moet er ook maar weer een keer heen)het is voor mij al 15 jaar geleden dat ik daar was.En ik heb toen maar een klein beetje van al dat mooi`s kunnen zien.Zoals jullie dat doen met een camper lijkt mij super (ik moet eerst mijn rijbewijs halen)ik ben er mee bezig.Have fun en tot de volgende keer.Groetjes van Annamariska en de rest van de fam.
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: 29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Bericht door Maravo »

Mara:

29 oktober 2008
Hey auntie&uncle, ben ik weer.. Bij jullie is het alweer donderdag terwijl ik zo ga slapen zzzz, ben moe heb erge pijn gehad vandaag. Wilde toch nog even hierop kijken. Mooie + prachtige uitzichten zeg gaaf hoor, rijdt er nog iets over die brug?? Zag er een beetje gammel uit... En dat pikiara- uitzicht mooooi. Kijk maar uit met die gaskachel dalijk ontploft heel jullie huisje... Ga vrijdag bij Dyan&Dave langs, kijken of ze nie al te eenzaam is zo zonder MAMA. Valt wel mee he Dyan?? Je kan toch elke dag kletsen op de pc hihi ook gezellig zo. Geniet lekker van de uitzichten en al dat moois daar en tot hoors xxxjes Mara
Gebruikersavatar
Dave
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2015, 13:20
Contacteer:

Re: 29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Bericht door Dave »

Dave:

30 oktober 2008
Volgens mij komen jullie wat zwaarder terug met al dat eten (en dan reken ik het stuk uit je neus niet eens mee) maar zo te lezen hebben jullie het wel erg naar je zin. Veel plezier en ik hoop dat internet het weer snel doet.
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 29-10-2008 Van Taupo naar Taumarunui.

Bericht door dyananna »

Dyan:

31 oktober 2008
Tjeezus! Mam, jij schrijft af en toe wat over Pieter...! Ik lees nu Dave zijn stukje, die kan er ook wat van. Mannen... Wat vind jij daar nu van?! :-)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”