02-11-2008 Van Picton naar Kaikoura

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

02-11-2008 Van Picton naar Kaikoura

Bericht door Pieter »

2 november 2008 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland


Ongelooflijk, gisteren kwam het water met bakken uit de lucht en vandaag schijnt het zonnetje volop. Het licht is ontzettend scherp hier, maar dat is geen wonder met al die schone lucht. Eerst moesten er wat boodschapjes gedaan worden en gekeken of we toch nog ergens een fotokaartje of schijfje konden scoren. Helaas, niet dus, dan de neus maar richting het zuidoosten, op naar Kaikoura waar ik een crayfish (langoest) ga scoren. Die moeten daar onovertroffen zijn en ik zal dan ook mijn steentje bijdragen aan het minimaliseren van de populatie :lach2:
Onderweg zijn we nog gestopt bij een cottage, helemaal gerestaureerd en voorzien van oude spulletjes. Erg kneuterig maar best wel leuk om te zien. In 1859 was het echt geen rijkdom hier, het was niet alleen een woonhuis, maar nog een schooltje ook. De dienstdoende leerkracht moest iedere ochtend een emmer water halen, brandhout voor het vuurtje en moest zelfs de schoorsteen vegen. Dat waren nog eens tijden :lach2: :lach2: :lach2: dan hebben ze het nu een stuk makkelijker. De leerlingen moesten ten alle tijden goed luisteren naar de leerkracht en doen wat hij zei. En dat was nog maar regel één! Daar kunnen ze tegenwoordig nog een voorbeeld aan nemen.
Hoe verder we kwamen, hoe mooier het weer werd, al is het best wel fris qua temperatuur, maar in het zonnetje en uit de wind zou je prima in een T-shirtje buiten kunnen zitten. We worden nog bruin zo en dat zonder te bakken op een strand in Spanje of Turkije...
De inwendige mens moest ook weer versterkt worden en daarom hebben we een stop gemaakt bij een leuk tentje in Seddon, waar de steak pie en de tosti weer uitstekend smaakten. Ook dat tentje stond te koop en daarom hebben we eens goed rond gekeken daar. Eigenlijk was het best de moeite waard, het lag er prima en alle terroristen richting Kaikoura komen er langs. Er is zelfs nog een camping in het dorp, dus klandizie moet er genoeg zijn. Leuke naam heeft het ook nog, The cosy corner en dat is het best wel.
We rijden inmiddels door het hart van het wijnland op het zuidereiland, prachtige jonge druivenranken op mooie glooiende hellingen en er wordt zelfs flink bijgeplant. De wijnen hier zijn trouwens erg lekker, de witte hebben we nu gehad, deze week gaan we nog rode en rosé wijnen zien te scoren.
We zijn even gestopt om het strand op te lopen bij Kekerengu, toen we weer terugliepen wandelden we zomaar een leuke tent in: The Store, een heel mooie eettent/galerie. Geweldig mooi plekje daar, helaas geen www.
Verder dan maar weer, het was een korte rit vandaag, vandaar dat we al om 1 uur in Kaikoura waren. Hier hebben we lekker gewandeld en de winkeltjes bekeken. Ook de garderobe (die wat magertjes qua warmte-kleding was) hebben we hier aangevuld en voor het eten hebben we al een heel aardig tentje gespot. Ook een computerzaakje hebben we gevonden, alleen was die gesloten, maar dat is niet erg, we moeten morgen toch nog ff terug en kunnen dan meteen de andere boodschapjes doen.
De camping voor vandaag ligt aan het strand en in dit geval een zwart strand. Omdat er een rivier dichtbij uitmondt in de oceaan ligt het er natuurlijk vol met de resten van dode bomen, allemaal meegesleurd in de stromen naar de zee, welke volgens mij af en toe flink kunnen kolken gezien de grote kiezels die er in de bedding liggen. Toen we op het strand stonden leek het eerst dat er een stuk hout in het water dobberde, maar al snel werd het duidelijk dat het dolfijnen waren. Heel dicht onder het strand zwommen ze heen en weer en kwamen af en toe door het water naar boven. Te zien aan de vin waren het Hector dolfijnen, die zijn wat kleiner en zijn lichtbruin met donkere vinnen. Hopelijk zijn de foto’s gelukt, al kon ik ze niet heel dichtbij halen.

Eerder hebben we al een hele zeehonden kolonie gezien, lui ronkend op de rotsen en eigenlijk was het een verrassing, we zagen rotsen die helemaal uitgesleten waren door het water en die wilde ik op de foto zetten. Toen we uitgestapt waren zagen we pas dat er zeehonden lagen te pitten. En hoe langer we keken, hoe meer we er zagen! Ze lagen mooi beschut daar.
Zoals gezegd, er moest langoest gegeten worden, daarom terug naar Kaikoura (in het Maori betekent het “waar men rode kreeft eet”) om daar zo’n lekkere (halve) jongen te verorberen. Ook de ribeye steak was meer dan voortreffelijk, maar de langoest was overheerlijk en als de gelegenheid zich weer voordoet zal ik me er zeker nog aan eentje wagen.(P)

Pieter loopt even met de filmcamera naar het strand, dus ik ga m’n gang maar ff met mijn indrukken. Tja, wat moet ik er van zeggen, je valt hier van de ene OH! in de andere AH! Het plekje waar we nu zitten, iets ten zuiden van Kaikoura, is om te stelen. Amper 3 sterren, maar een wereldplek ( www.kaikourapeketabeach.co.nz ). De kont van de camper staat naar de Pacific gericht en de zon verwarmt het geheel. Het is wolkenloos, dus het zal later wel flink afkoelen. Het eettentje was ook ook out of this world : www.craypot.co.nz … ik had de ribeye-steak, overheerlijk!! En de sla en aanverwante artikelen zijn ook veul lekkerder dan thuis. Tegen een komkommer met een crunch kan geen Hollandse kaskwamkwammer op!!! Het is gewoon allemaal teveel om op te noemen, alles is lekkerder, mooier en beter lijkt het wel. De lokalen hier, daarentegen zijn vriendelijk, maar over het algemeen is het niet het knapste soort mensen, en enorm vadsig zijn ze. Dat zal de invloed van de Mac, de Subway, de K Fried Chicken en de Burger King wel zijn.
De verpakkingen slingeren hier overal in de berm. En Take-outs zijn hier op iedere straathoek. Een goede milieu minister zou hier wel op z’n plaats zijn, tis zo zonde van het land; het zijn gewoon vuilakken. Wij roken best veel, maar er is van ons nog niet een peukie in NZ op de grond gekomen, OF we doen het allemaal netjes in een afval/recyclebak OF we nemen het mee tot de volgende gelegenheid. En zo hoort het ook. Punt.
Oke, ik hou ermee op. Het wireless internet is weer kaput hier *zucht* dus we proberen het met de USB-stick(er) :lach1: dadelijk in de internet kiosk (Oh Lord!!). Pedro gaat nou de foto’s doen en dan zien we wel. Trouwens: de berichten kunnen wel wat minder worden de komende 2 weken. We gaan nu echt bijna-niemandsland in en internet kon wel eens een schaarse zaak worden, dus, kijkbuiskinderen: blijf checken en wachten. Het credo is: geen nieuws is goed nieuws :-) . (M)



Och here, heb dit nu op de internetkiosk gedownload via USB ... ik hoop dat het allemaal lukt!!!
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 02-11-2008 Van Picton naar Kaikoura

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

2 november 2008
Wat een prachtige foto's, je zou er in weg willen duiken! En geniet er maar lekker van dat het mooi weer is, beter dan hier! Volgens mij ben ik deze keer de eerste, weer eens wat anders!
Pieter: zijn het nou toeristen of terroristen die je bedoeld bij dat bedoeninkje wat te koop staat? Ik bedoel dus The Cosy Corner hé.... Nico zegt net: vaak zijn toeristen net terroristen, dus een vergissing is gauw gemaakt.
Ik weet niet of jullie nog hebben gelezen dat heit z'n laptop het begeven heeft, vandaar geen reacties vanaf de Jepmaloane.
Groetnis,
Nico en Tineke
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: 02-11-2008 Van Picton naar Kaikoura

Bericht door Maravo »

Mara:

2 november 2008
Hey vakantiegangers, prachtig mooi zeg enne de reacties kunnen jullie eventueel thuis ook nog lezen, geniet maar van al dat moois daar.. Ik ben nu weer bij met lezen, echt geweldig en die foto's echt mooi. Ben zelfs Dyan voor en zo vroeg is het niet meer, Dyan??? Hele fijne vakantie enne geniet ervan dikke x Mara
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 02-11-2008 Van Picton naar Kaikoura

Bericht door dyananna »

Dyan:

2 november 2008
Ha! Beetje laat vandaag, niet eens de 2e schrijver... Maar goed, niet te lang in bed gelegen hoor, we hebben al geklust vanochtend. Dadelijk naar Suus voor d'r birthday / housewarming, dus een middagje vrijaf van het klussen.

Prachtige foto's hoor! En de food verhalen klinken ook super. Dave zal jaloers zijn, hihi. Ik hoop dat het weer zo blijft. De deurbel gaat nu, volgens mij is Tanja daar! Dus ik stop even en ga kijken.

Dikke XXX
Dyan
Gebruikersavatar
Gast

Re: 02-11-2008 Van Picton naar Kaikoura

Bericht door Gast »

Ben:

2 november 2008
Hallo vakantie gangers volgens mij hebben jullie nog geen heimwee,als ik zo de foto,s bekijk moeten we blij zijn als jullie nog terug komen.
Nog veel plezier en we blijven jullie volgen.

Oh en Pieter niet te veel buitenlandse poezen aaien.
groeten Berdien en Ben
Gebruikersavatar
Gast

Re: 02-11-2008 Van Picton naar Kaikoura

Bericht door Gast »

a steegstra:

2 november 2008
hier een levensteken van de jepmaloane onze laptop draait weer het virus is gekild door dr jitze
jullie genieten veel en eten volgens mij de hele dag ,pas maar op je gwicht straks moet je bijbetalen voor de retourvlucht
verder is alles hier ok. geniet
nog maar even goed , de laatste weekjes gaan altijd erg snel. groeten van heit & mem xx
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”