05-11-2008 Van Greymouth naar Franz Josef

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

05-11-2008 Van Greymouth naar Franz Josef

Bericht door Pieter »

5 november 2008 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen werden we wakker geschud door de wind, er stond een meer dan stevige bries, maar het was voor de verandering droog. Na het opruimen van het kingsize bed moesten de ketel en de toaster weer opgedoken worden (weer vergeten voor het bed opmaken) voor het ontbijt, toast met lekker veel gezouten boter en koffie om de luiken te openen. Daarna toilet maken, we moeten er toch een beetje netjes uitzien, anders kunnen we niet doorgaan voor terrorist (toerist) :lach2: .
Het tapijt was nog lang niet droog en daarom hebben we de hele handel opgerold en in de (van de campingmevrouw gekregen) vuilniszak geknoopt. Geen geklooi, weg met die zooi. In Christchurch zoeken ze maar uit wat ze er mee willen, bij ons komt het niet meer over de vloer.
Inmiddels hebben we al een fikse bui te pakken gehad en na alles stormvast verankerd te hebben zijn we weer op weg. Shantytown ligt op de route en omdat we toch hier zijn, nemen we er ook maar een kijkje. Je waant je in het wilde westen, het zou zo uit de US of f***ing A geïmporteerd kunnen zijn. Zelfs Chinatown is er :lach2: . Wel een ellendige armoe hoor, een tochtig hutje met 4 balken met jute erover als lattenbodem is ongeveer alles wat ze hadden. Natuurlijk ontbreekt de open haard niet, zonder dat ook geen eten.
Dit alles werd gedaan vanwege de goldrush, er is hier goud gevonden en zelfs nu nog kun je geluk hebben en een stukje goud vinden. http://www.shantytown.co.nz voor wie zelf wil kijken.

Er moet nog driftig geshopt worden en dat gaan we dan ook doen in de jade stad bij uitstek, Hokitika. Hier zien we de meest mooie voorbeelden van bewerkte jade, in allerhande kleuren nog ook, zo is de flower jade te vinden met kleurschakeringen tussen groen en geel, erg mooi naar voren gebracht door het vakkundig slijpen en polijsten wat ze hier zelf doen. Wel is het zaak om er op te letten dat je ook echte Nieuw Zeeland jade krijgt, er is ook veel geïmporteerde Chinese jade te koop. Verder gaan we natuurlijk niks verklappen, jullie zien vanzelf wel of en wat we meegenomen hebben.
Tijdens het shoppen barste er nog een flinke bui los en omdat er toch gegeten moest worden, zijn we meteen maar een café binnen gelopen. De tosti kaas en de mince pie smaakten voortreffelijk. Nog ff shoppen en dan op weg naar de eindbestemming voor vandaag, Franz Josef. Hoe ze ooit aan die naam zijn gekomen mag Joost weten (of Josef natuurlijk) en net voor aankomst krijgen we zelfs nog een sneeuwbui op ons dak.
Eerder hadden we al gezien dat er iemand met een enorme zeef poedersuiker over de bergen had gestrooid en nu kregen we het zelf ook nog. Een leuke combi van sneeuw, hagel en regen veranderde het landschap heel even wit, best leuk om te zien. Er wordt zelfs gewaarschuwd voor heavy snow, maar dat is pas op 450 meter hoogte. We zien wel, de kachel is toch maar geprobeerd en is blijkbaar weer droog genoeg, dus echt koud hebben we het niet in de camper. Naar het zich laat aanzien krijgen we morgen een nieuwe kachel/boiler en hebben we weer warm water in de camper.
We hebben nog wat eten ingeslagen, je weet maar nooit, we kunnen zomaar ingesneeuwd raken :knip2: Straks lekker uit eten, hopelijk werkt dat beter dan het internet :lach2: . Er wordt overal druk mee geadverteerd, yis, whi hive internit, maar leveren ho maar. Een grote zeepbel is het. Ik nok er weer mee, wie weet heeft mijn betere helft nog iets te vertellen :knip2: (P)

De betere helft heeft zeker nog wel iets te vertellen. Heb net buiten een peukje gedaan en het is ongelofelijk wat je hier buiten allemaal hoort. Hier zitten we dus in een origineel oer-regenwoud. Ik vertaal de vogelgeluiden even: poe-PIEP-poepoe … pieiep … poepoePIEP!! :lach1: . Een regenwoud (oh, vandaar zeker :lach1: ) met de meest vreemde vogelgeluiden. Hier geen merels of mussen maar very strange birds. EN heul veul jongelui. De facilities (afgezien van intirnit…..) zijn best wel goed hier, maar als ik zie wat er hier allemaal rondloopt … dan wil ik niet weten hoe het er morgen allemaal uitziet!
Affijn, inmiddels staan we alweer een tijdje en de cimpervin ( :lach1: ) staat in de zon, dat scheelt. Zoals gezegd heeft P tegen alle adviezen in tóch de gaskachel aangezet en we hebben de stoppen nog niet doorgeslagen, dus we zitten weer lekker warm en zonder vies tapijt in de cimper. Daarstraks met de schapjes hebben we voor Pietje lekker warme schapensloffen gekocht. Hij zit nu tegenover me te blaten op de bank!! Om de beurt roepen z’n linker- en rechtervoet : “Mèèm”!! :lach1: :lach1: .
Over een uurtje of wat gaan we dit uploaden bij de intirnit-kiosk (wireless werkt alleen op het naastgelegen motel, maar daar zitten we niet …) en dan verder naar het Monsoon (…!) Bar and Restaurant, hier op de camping. Es effe zien of we een groot lokaal stuk vlees kunnen scoren; zij het lam, pork, beef of hert. Ze hebben alles hier en vast OOK vis! Oh ja, het URL van deze camping: www.rainforestretreat.co.nz , dan ziede nogeswa!
Vanmiddag bij de schapjes hadden we ook nog een pakje Maggi (jawel!) ossenstaartsoep meegenomen, om de chauffeur van binnen eens lekker te verwarmen. Hij heeft ervan gesmuld en vandaar waarschijnlijk dat hij nu helemaal uitgeteld op de bank ligt te ronken. Het was ook een zware rit. Niet overdreven lang, maar die harde windvlagen zorgden ervoor dat je het stuur toch stevig vast moet houden. De regen/hagel/sneeuw-buien hielpen ook niet echt!
We hebben een foto, of ie goed is weet ik niet, maar hij gaat erbij. We hebben vandaag sowieso niet veel foto’s genomen, het weer was gewoon te slecht. Never mind, de stemming zit er nog steeds goed in en we zijn nét voorbij halverwege onze route, dus hopelijk nog veel moois voor de boeg – en misschien ook wat warmer weer.
Morgen zijn we in Haast – nog verder in neverneverland – en hopen jullie dan ook weer verslag te kunnen doen! Bijdewee, Manon, als je dit leest: de mail naar United was teruggekomen als undeliverable, maar we zijn blij dat je erbij blijft. Dat geeft de burger moed, niet dat we die laten zakken!! :-) . We zijn blij dat thuis alles ook nog goed gaat – ondanks dat deze site ge(mis)bruikt wordt om nichten-argumenten uit te wisselen .. :sad1: :lach1: – en hopen jullie morgen weer een enigszins droger verslag te kunnen doen. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om meer te zien van dit geweldige land!!! Greetz y’all!!! XXX (M)

PS: Nog iets leuks om te melden (afkloppen!!!): na de vier clusters achter elkaar aan het begin van deze reis, heb ik er geen ééntje meer gehad!! Als het zo doorgaat kan de hele apotheek weer mee naar huis :knip1: .
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 05-11-2008 Van Greymouth naar Franz Josef

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

5 november 2008
't Heeft z'n voordeel om thuis te zitten, weer de eerste! Het klootjesvolk wat werkt heeft nog niet kunnen reageren.... smile smile (heb ik niet, dus dan maar zo!)
Net echt, jij daar op de plee, het gezicht wat je er bij trekt spreekt boekdelen! Dus jullie hebben al sneeuw gehad, wij hier nog niet. Maar als het goed is, is het bij jullie de laatste sneeuw van het seizoen, hier moet het nog beginnen! Gewoon daar blijven dus, Pieter heeft er zo te lezen wel zin in en ik denk dat jij het er ook goed naar je zin hebt. Fijn dat het goed met je gaat! Houden zo, Margreet!!! Misschien is de lucht daar veel beter voor je, schoner en zo. Jullie kunnen natuurlijk ook in Friesland gaan wonen, is de lucht ook schoon (hihi)... Moet je wel de gezellige mensen om jullie heen mee nemen, we krijgen al een echte band zo via Internit....
xx Tineke
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 05-11-2008 Van Greymouth naar Franz Josef

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

5 november 2008
Da's dus 3 - 3 - 2, Dyan, Tanja en ik! Ik had de berichtjes van jullie van gister nog niet gelezen, en nu begrijp ik dus waarom ik eerste ben. Zal dus wel bij 2 blijven!!
Groetjes,
Tineke
Gebruikersavatar
Gast

Re: 05-11-2008 Van Greymouth naar Franz Josef

Bericht door Gast »

Tanja:

5 november 2008
het klootjesvolk komt net binnen op kantoor :knip1:
Laatste regel gelezen en zie dat het lekker gaat met het koppie auntie! Wat ongelooflijk fijn.
Denk dat ik komend weekend ook die kant op kom... Toe aan vakantie :knip1: :sad1:

Snel verder.... xxXX
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 05-11-2008 Van Greymouth naar Franz Josef

Bericht door dyananna »

Dave:

5 november 2008
Ik ben er! Vandaag NIET op kantoor geweest, alleen bezoekjes afgelegd en met een collega onderweg overlegd. Toch zo'n 420km in 1 dag, en ik moet dadelijk nog op en neer naar Den Bosch. Maar al met al winnen jullie het qua km in korte tijd :-) .

Morgen wel naar kantoor als het goed is, maar ook dan later. En we zullen de onderlinge discussies beperkt houden. Maar op deze manier weten jullie in elk geval dat er hier niets veranderd is, haha!

De reis klinkt nog altijd super en de invloed op jouw kupke ook mutti! Houen zo, ook na de trip! Ik gok dat het het ontbreken van stress is in combinatie met de natuur/schone lucht. Misschien een keer informeren bij de doc als je terug bent? Hoe dan ook, je blijft wel maar mooi in het Brabantse wonen! Fryslan zal ook schon zijn, maar net effe te ver weg eerlijk gezegd... :knip1: .

Ik ga nog even eea voor morgen voorbereiden, dan ben ik weer later met mijn reactie maar hij komt zeker!

Dikke XXX
Dyan

PS Wel goed naar de gletsjer kijken! Jammer dat jullie geen tijd hebben om erop te klimmen...
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 05-11-2008 Van Greymouth naar Franz Josef

Bericht door dyananna »

Dave:

5 november 2008
Dat vorige berichtje en ditte zijn dus van Dyan en niet van Dave! Ik zit op zijn compu te tikken, was vergeten de naam te wijzigen. Nu laat ik het maar zo, anders reageert hij later weer als moi :-) .

XXX
Dy
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”