06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Bericht door Pieter »

6 november 2008 - Haast, Nieuw-Zeeland


Ja, tis nog 5/11 en we zijn net terug van het eten, 2 x een overheerlijke sirloin met een beetje pepersaus, daarbij een fantastisch verse knapperige salade en frieten met mayo, mjammie!! Ff nog een borrel drinken en uitbuiken en dan weer vroeg te bed (tis nu 21.00 hier). Eerst even dit: Pieter is verliefd!! En niet op mij … er is hier weer een camping kat en die heeft hij net ff lekker gekroeld en nou moet het beest mee naar huis :zucht2: .
De kat doet ‘m denken aan Archimedes, zijn grote liefde … en daar moet alles voor wijken :lach1: . Ach, het was ook echt een beauty, langharig en (heel belangrijk) niet verharend. Bovendien had P vanochtend WEER beet, in de tearoom in Shantytown, een prachtige kortharige blauwgrijze poes. Trouwens, die vond mij ook wel lief :-) . Mooie poezen alom hier.
Het vrouwvolk is minder!! Vanavond, tijdens het eten, hebben we weer veel … laat ons zeggen: aparts … gezien :lach1: . Oke, ik stop, hopelijk morgen weer (wireless … hope so but don’t think so) verder! (M)

6/11 Haast Township – Da’s een mooi woord voor heeeeeel erg weinig! Maar het is rustig en droog. Geen wireless maar wel een internet kiosk, dus het komt goed. We waren hier al vroeg i.v.m. het vervangen van de boilerunit …. Die dus niet aangekomen was!
Daar wil ik het NIET meer over hebben, daar word ik neutelig van. En het is vakantie: dus lol zullen we hebben!!!
Goed: vanochtend was het gelukkig droog, maar barstens koud. Tegen vriespunt aan denkelijk. Niettemin zijn we toch op gang gekomen (ikke al om 5.30 vanwege niet meer kunnen liggen … ME RUG!!!) en zijn we om 8.45 vertrokken om rond 9.00 bij de Franz Josef gletsjer te belanden. Goed ingepakt zijn we de wandeling aangegaan om een goed uitzicht te krijgen en dat is gelukt. Beter uitzicht was te ver lopen :lach1: . Verder maar weer.
Om 10.15 bij Lake Matheson, waar op een goede (vroege) ochtend Mount Tasman en Mount Cook te zien zijn en weerspiegelen in het gladde meer. In onze reisgids staat zo’n foto, maar wij waren al te laat en het meer was rimpelig. Toch mooie foto’s gemaakt en WEER ruim een half uur gelopen!!! Inmiddels was het 11.00 uur en de honger begon een beetje te knagen, maar in de excentrieke hapjes, verkrijgbaar in Fox, hadden we even geen zin.
Vanaf daar rijd je wel zo’n beetje niemandsland in – wat weer heel erg mooi was – maar om ongeveer 12.15 zagen we een bord met mes en vork erop staan. Even verderop vonden we de Salmon Farm, bij Paringa River. Aangelegd dus, op een mooi plekje, en jawel: de zalmen lagen te spartelen in de bassins. Mooi en net eettentje ook. Wij het bord lezen … het plan was een pie en een sandwich of zo, maar het water liep al snel in de mond. Dus we zijn voor het volle maal gegaan!
Pieter mag vertellen hoe de zalm was, maar ik kan je wel vertellen dat de ribeye onovertroffen was! Daar was gisterenavond kinderspel bij, het eten wordt potdomme steeds beter!
Een heerlijke verse salade mochten we zelf uitzoeken en er zaten gekookte piepers in de schil bij, met een soort bearnaise erover. Het water loopt me weer in de mond! Dus we kunnen er voor vandaag wel tegen. Straks nog een snackie, de borrel hebben we al en de was staat aan (nog steeds stinkende handdoeken van de overstroming, yuk!).
Na de geweldige rit en een paar hele mooie stops, vlak voor Haast aan de Tasman Sea, hebben we een beetje heen en weer gereden tussen Haast Junction en Haast Township – 2 heel verschillende dingen … :lach1: – en na het tanken, de drankaankoop en het NJET van de garagemeneer en nog een geïrriteerd telefoontje naar United, zitten we nu hier in het zonnetje. Achter ons nog meer zon en voor ons – in de bergen – regent het weer pijpenstelen. Een mooi gezicht, zal Pieter dalijk nog maar wat foto’s laten maken, we hebben er pas zo’n 1300 :sad1: :lach1: :lach1: . En dan hebben we het nog niet over de film. Ik hou even op, de was in de droger, ff douchen en dan zien we wel. We hebben Haast … !!! :lach1: (M)

Zoals al gezegd, vanmorgen was het ijspegeltjes werk en hadden we het nog krap met het warm stoken van camper. Na de roulette van het toilet zijn we dus op pad gegaan en voor antilopen hebben we best wel meters gemaakt. Yuk, wat doen we toch actief. Over de zalm kan ik kort zijn, schotse is het beslist niet, maar deze was ook erg lekker, warme gerookte zalm met uiteraard zwarte peper er op, dat is schijnbaar de gewoonte hier en ik moet zeggen dat het prima smaakt. Als ik in Nederland zo’n stuk zalm wil in een restaurant, krijgt de kok een rolberoerte, wat ze hier een portie noemen is bij ons wel 3 porties. De salade was ook heerlijk, zo vers heb ik de sla al in tijden niet meer gehad. Heerlijk dus, op deze manier zou zelfs ik nog meer groente gaan eten :lach2: .
Het uitzicht over de Tasman Sea was onovertroffen, maar dan kunnen jullie op de foto’s wel zien, schitterend en wat is het toch een heerlijk geluid, het ruisen van de branding. Je komt helemaal in een roes van aangename rust. Over de boiler zullen we niet veel meer vertellen, morgen krijgen ze nog een kans en als het kreng er dan nog niet is gaan we wel wat anders verzinnen, in sprookjes geloven we al lang niet meer en kou lijden doen we echt niet. We laten onze vakantie er zeker niet door bederven.
Inmiddels staan er nog 4 campers bij en zijn er gasten voor het motel gekomen en we kunnen met zekerheid stellen dat het inwonertal van Haast inmiddels verdubbeld is :lach2: . Echt, meer dan een gat in de grond is het niet, maar er is wel een super en een bar/restaurant, de drank moesten we in Haast Junction halen :lach2: . Het is lekker rustig en we staan in de zon, dus lekker warm waar is de airco als je hem nodig hebt :knip2: :lach2: :lach2: . Inmiddels is het nest weer opgeschud, de eieren op de goede plek gelegd en de vogel te rusten gelegd :knip2: , een dagelijks terugkomend festijn :lach2: :lach2: :lach2: .
Wat wil je met al dat gehobbel over deze wegen, KWS zou hier nog goed werk kunnen doen :knip2: . (P)
Gebruikersavatar
Marijkevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2015, 19:00
Contacteer:

Re: 06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Bericht door Marijkevo »

Marijke:

6 november 2008
He....ik zie vandaag nog maar een reactie, klopt dat?
Geen bakkeleiend grut vandaag?
Ik denk Margreet dat je straks je bedje thuis wel zult waarderen niet? Hier gaat alles zo zijn gangetje. Voor de verandering schijnt de zon vandaag wat waterig. Maar da's beter als dat grijze sombere weer. De foto's blijven prachtig. Dat zal straks een lijvig boekwerk worden!
Kusje van zusje.
Gebruikersavatar
Gast

Re: 06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Bericht door Gast »

a steegstra:

6 november 2008
hallo Pieter & Margreet
We zijn net wakker 8.30 uur eerst koffie
dan laptop op tafel en lezen over jullie koude avonturen de zalm dat klinkt goed!!
Verder haal ik vandaag bij v/d akker het rode monster. oude hr v/d Akker is dood 105 jr oud!!! zijn we gisteravond naartoe
geweest. verder de groeten van div fam
en bekenden,en veel plezier .
groeten heit en mem
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Bericht door dyananna »

Dyan:

6 november 2008
Daar ben ik weer! Wat een karige opbrengst aan reacties vandaag... Dus zeker een bijdrage van moi! Wel een korte, ben op het werk en heb nog genoeg te doen! Vanavond komt mijn nieuwe mobieltje, dus ik weet al wat ik vanavond ga doen :-) . Speulen met mijn James Bond editie mobieltje!

Gisteravond nog gaan eten in Den Bosch, heel gezellig. Vanavond dus samen met Dave weer een keer samen eten, ik ben iets te vaak weg vind ie :-) . Errum menneke!

Ok, ik ga hier weer in actie komen. Ik duim dat het weer mooi(er) wordt en dat de boiler snel gefikst wordt.

Dikke XXX
Gebruikersavatar
Gast

Re: 06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Bericht door Gast »

Petra:

6 november 2008
Hoi Margeet en Pieter.

Eindelijk eens een reactie van mij :knip1:
Wat een wereld reis maken jullie te voet.
Prachtig om te lezen en mooi foto's, zo kan deze dame er toch ook een beetje van genieten.
Wou namelijk mee :-)

Geniet er lekker van.
O,ja Pieter als je er wilt blijven wonen dan zal ik je niet tegen houden.
Als mis ik je wel :-)

XX Petra
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Bericht door dyananna »

Dyan:

6 november 2008
Hier heb ik gewoon op gestaan!!!!! De gletsjer bedoel ik dan... :-P .
Gebruikersavatar
avdwijgert
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2012, 19:02
Contacteer:

Re: 06-11-2008 van Franz Josef naar Haast.

Bericht door avdwijgert »

Ans:

8 november 2008
Ontstressen en weg dromen bij jullie fotos !! Geniet lekker verder........
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”