07-11-2008 Van Haast naar Queenstown

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

07-11-2008 Van Haast naar Queenstown

Bericht door Pieter »

7 november 2008 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

6/11 Nog meer perikelen, ondanks het prachtige land, met nog heel veel mogelijkheden, we blijven hier dus niet. Wat een ellende om een stukje tekst en wat foto’s te plaatsen op het internet, de tamtam en rookwolken werken nog beter hier. De grote steden zijn uiterst modern, maar de rest van het land is vergeten. Er is nog een schone taak weggelegd voor de komende regeringen hier, mensen verbindbaar maken met het internet in plaats van zeuren en zeiken over de Europeanen die de US of F***ing A niet willen steunen. Mafketels, ze moeten de voetjes weer eens op de vloer zetten, wie weet komen ze dan tot de kern van de zaak, kennis maakt macht. Meer zeg ik er niet over, de bui hangt nog, maar die kalmeert wel weer. (P)
Haha, papa is nu boos; wat internet (of de afwezigheid daarvan) al niet kan bewerkstelligen!! (M)

7/11. Zoooooo, prima 5 sterren cimpervinpark, in een behoorlijke stad in het zuiden en eersteklas (voor NZ) wireless internetverbinding. Papa klaart weer zienderogen op :lach1: :lach1: !! Ik heb ‘m ff naar de douche gestuurd, vroeg op de dag zijn die nog lekker schoon en ben dus maar vast begonnen met dit verslag. Ik begrijp van heit & mem dat het er om 8.30 NL tijd uiterlijk op moet staan :knip1: :lach1: . Leuk dat jullie allemaal zo meeleven. Oh ja, voor ik het vergeet: Mieke, prulleke, lieve collega: Happy Birthday!!!!! En dat je maar een grote meid mag worden :-) . Hoop dat je het kaartje op tijd hebt gehad, maar dat zal wel niet.
Oké. Chronologisch dagverslag dan maar. Hm, inmiddels weer een uur of wat later, we hebben het een en ander te vertellen. Over vandaag: helemaal te gek, nog nooit zoiets moois gezien; ik bedoel hoeveel indrukken kun je overbrengen? Het Mount Aspiring National Park was adembenemend en daarna nog de scenic weg van Wanaka richting Queenstow, niet te geleuve, zo mooi en met zo’n geweldig mooi weer. Het is heel open weer, gisterenmiddag ook al, dus per definitie een ijskoude nacht. Bibberbibber met een elektrisch kacheltje ter grootte van een broodrooster :sad1: .
Vanochtend om 8.20 weg uit Haast Township en naar Haast Junction om te horen of de boilerunit was aangekomen. Niet dus. We waren allebei heel erg boos, maar nogmaals: NIETS zal onze vakantie bederven. We hebben elkaar vannacht warmgehouden … :lach1: … en besloten om gewoon verder te gaan, alhoewel de waterpomp OOK al vreemd begint te doen :sad1: . Ook besloten om NIET meer naar United te bellen, dat haalt toch niets uit. We regelen het wel via Kuoni en Tui en mailen vanavond nog es effe :lach1: .
Uiteindelijk waren we om 8.50 op pad en … jawel!! Om 9.00 uur hadden we onze eerste roadkill te pakken – een vogeltje doodgereden … SORRY!!! Hij vloog zo onder het wiel :sad1: . Tot 11.00 hebben we de meest fantastische route gereden met enkele stops bij mooie watervallen en views. Om 11.00 gestopt bij – eindelijk – een nederzetting; het heette daar Markarora West (dat maakt namelijk een heel verschil, in Markarora zelf is niks te vinden).
Ons zitten te verbazen over de snelle jongen die de cappuccinomachine bemande … tjeetje, ons Marijke had er in die tijd wel 20 uitgedaan!!! (Luv U siss XXX), het was een echte Tienus vlug op d’n emmer. Om 11.30 een mooi uitzicht bij Lake Wanaka, bjoetifoel! Wel enkele zwermen daar … de beruchte sandfly (we hadden er blijkbaar eentje binnen en die heeft me vannacht gestoken) en een zwerm Japannertjes met klikkende Pentaxjes :lach1: . Luidruchtig als die zijn!!!
Om 12.15 waren we in Wanaka. Mooi plaatsje, ietsie royaler dan de laatste paar dagen. Dus geshopt en daarna geluncht bij de Cheeky Monkey. Ook weer heel erg goed - Pieter zit nog steeds uit te buiken van de ham-cheese toasted sandwich and skinny fries! Geen copieus maal vanavond dus!!! Om 13.15 weer verder, de gele weg langs de Crowns Range naar Queenstown; een goede keuze, want uitzondelijk mooi (het wordt bijna saai).
De foto’s moeten het maar vertellen. Over de ijspegels en Arrowtown laat ik Pieter vertellen, ik ga iets warm maken!! PS Dyan: alle plannen zijn gewijzigd vanwege te verwachten slecht weer in deze hoek (vanavond -2!!! Brrrrr). Ik denk dat we jouw tijd zondagochtend ff bellen; daar mail ik nog wel over, we hebben nu goed contact hier en morgen hebben we geen zware rit. Oké, Pieter verder nu, tis voor mij mooi geweest! (M)

Volgende week rijden we de camper zo bij United de etalage in, dan mogen ze de boel meteen repareren. Het meeste is al verteld, alleen de weg van Wanaka naar Queenstown nog niet, die is in het begin niet echt spectaculair, maar als je wat verder komt zit je heel verbaasd te kijken, klimmen we nou of dalen we nou? Het is eigenlijk alleen te zien aan het stroompje langs de weg, dan weer links, dan weer rechts en het stroomt in tegenovergestelde richting, dus moeten we wel klimmen. Het laatste stukje tot aan de pas klimt wel degelijk en er zijn zelfs uitwijkhaventjes te zien waar je de sneeuwkettingen om kunt doen. Ook wordt het koud, op een gegeven moment zien we zelfs ijspegels aan de kant van de weg hangen en het waren geen kleintjes.
Opeens doemt de pas op, met een prachtig terrein om even te stoppen. Het zonnetje schijnt volop en toch is het ijzig koud en een blik op de plaque die er staat leert ons al snel waarom. We zitten op 1076 meter boven de zeespiegel en hebben daarmee de hoogste sealed road van New Zealand te pakken. Het uitzicht is adembenemend mooi, we zien zelfs de state highway die we eerst zouden nemen, met autootjes als dinky toys voorbijgaan. Voordat we deze weg op reden werd er gewaarschuwd dat hij niet geschikt was voor towing vehicles en ik snapte eigenlijk niet waarom, totdat we aan de afdaling begonnen. Dat is er eentje van geen geouwehoer, naar beneden met die bende.
Uiteindelijk is de weg naar beneden 2 kilometer lang, jammer dat we niet weten op welk niveau we dan aankomen, maar neem van mij aan, stijl was het wel. Goed voor de remmen, die worden tenminste lekker warm :lach2: :lach2: Ook de harige speld bochten zijn leuk, erg krap en kort achter elkaar.
Arrowtown was een korte omweg, maar erg leuk om te zien, ook hier waan je je in een midwest town, met leuke shops trouwens, volgens mij hadden we ons compleet vakantiebudget hier wel kwijt gekund. Alleen jammer van al de auto’s in het straatje, die zouden ze daar echt moeten weren. Dan nog een zandpad in plaats van asfalt en het plaatje is helemaal compleet :lach2: :lach2:
De camping is een 5 sterren, die zullen ze vermoedelijk gekregen hebben om de faciliteiten, maar de sites lijken meer op een parkeerterrein dan op een camping. Maar goed, het ligt dan ook midden in het stadje en de grond zal hier ook de hoofdprijs kosten. Het is een prima plek voor een nacht.
Jammer genoeg gaan we niet naar Te Anau, de weersite hier laat een waarschuwing zien voor zware regenval in het fjordland met zelfs een voorspelling dat het waterpeil hoog kan worden. Om niet het risico te lopen dat we vast komen te zitten, rijden we morgen gewoon zuidwaarts, daarna zien we wel verder. Eerst de nacht weer door, er wordt 2 tot 3 graden vorst verwacht :knip2: dus is het weer oankruperswaar :lach2: :lach2: :lach2: (P)

Oke, ikke nog effe. We hebben hier vanmiddag de mussen gevoerd, in ongelofelijke aantallen komen ze op je af als je een snee brood in je handen hebt! P zal er nog een foto van bij zetten. Het is nu 7.35 lokaal en het koelt enorm af. Dat wordt weer kouwlijen vannacht in dit dunne zomercampertje :sad1: .
We gaan dit uploaden en daarna zal ik de bankrekening checken … :sad1: … en eens een mail aan United en aanverwanten gaan componeren; we hebben vandaag niet eens meer gebeld, het haalt toch geen ene reet uit. We gaan gewoon een klacht indienen. Punt, uit. Dyan: morgen bericht over bellen, oké? XXX (M)
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 07-11-2008 Van Haast naar Queenstown

Bericht door dyananna »

Dyan:

7 november 2008
YES weer de eerste geloof ik! Cousin zit in de auto op weg naar het werk, dus die kan me niet voor geweest zijn. En de overige piepels liggen denk ik ook nog te pitten :-) . Maar goed, zoals gewoonlijk moet ik nu het verhaal nog lezen, dus daar begin ik even mee.

XXX
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 07-11-2008 Van Haast naar Queenstown

Bericht door dyananna »

Dyan:

7 november 2008
Ben ik weer. Wat leuk dat jullie in Makarora zijn geweest!!!! Daar heb ik dus toen overnacht, inwoneraantal toendertijd 40 (of 43, dat ben ik even kwijt)!! Spetterende metropool he?! Ik reis weer helemaal met jullie mee, wat ontzettend leuk om te lezen. Wel heel jammer van de weersvoorspellingen, jullie gaan dus niet de fjorden bekijken? Is er echt geen mogelijkheid voor? Want het is zo mooi... Maar goed, risico's nemen wil je natuurlijk ook niet.

En nu zijn jullie dus in Queenstown! Daar ben ik nog gaan canyoningen (nieuw NL werkwoord, haha), Bart wou raften maar dat had ik toen al ooit gedaan. Geweldige ervaring, maar ik denk dat het er nu te koud voor is. En eerlijk is eerlijk, ik zie jullie niet in strakke wetsuits en met een helmpje op door de 'gorges' rondom Queenstown zwemmen/lopen/glijden! Wel een leuke visualisatie :-P !!

De foto's zijn ook adembenemend, ik wil zo graag nog een keer terug die kant op. En natuurlijk de hele collectie zien na terugkomst. Die komt alweer in de buurt. Daar willen jullie nog niet aan denken, maar dat doen wij stiekem wel.

Nou dit is denk ik wel weer genoeg site vervuiling. Mam, ik check morgenochtend weer jullie blog en dan zie ik wel wanneer er gebeld kan worden. Zoals gezegd, ik kan jullie ook op jullie NZ mobiel bellen!

Geniet, houd elkaar maar warm en je weet het: GEEN broertjes of zusjes erbij :nee: !!

Dikke X
Gebruikersavatar
Gast

Re: 07-11-2008 Van Haast naar Queenstown

Bericht door Gast »

Tanja:

7 november 2008
Couzz is er ook weer!! Eigenlijk alleen maar even om te bedanken voor de verjaardagskaart from the city of all cities.. Singapore! Echt leuk. Was er midden deze week en 29okt afgestempeld. Heeft dus even liggen stoffen op een postkantoor aldaar....

Lief dat jullie aan me gedacht hebben.....

Lees dit weekend wel even bij, want tis een beetje druk hier. Volgende project op mijn bureau gehad, Pieter: een 8-persoons accomodaties met alles erop en eran (ook gordijntjes dus- roze zou ik zo zeggen
:knip1: ).. voor een off-shore eiland van Heerema!
Maar even snel nog een vakantie boeken voordat ik dalijk nie eens meer kan gaan door de drukte....

Dikke natte zoenen.... X
PS de australie-gangers komen morgen weer terug, dus wie weet begint Lee ook mee met de reageer-oorlog op de blog hier!
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 07-11-2008 Van Haast naar Queenstown

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

7 november 2008
En alweer prachtige foto's, het houdt niet op!!! Nog bedankt voor de mooie kaart met vogels, erg toepasselijk. Wees voorzichtig en we lezen morgen weer verder!
Tineke
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 07-11-2008 Van Haast naar Queenstown

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

7 november 2008
En met voorzichtig bedoel ik: niet alleen op de weg, maar zeker ook met het naar binnen rijden bij United: de cimpervin moet daarna nog wel kunnen rijden, natuurlijk!
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”