08-11-2008 Van Queenstown naar Invercargill

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

08-11-2008 Van Queenstown naar Invercargill

Bericht door Pieter »

8 november 2008 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

Het is bijna niet voor te stellen dat het vanaf morgen rotweer wordt in het fjordland, een strak blauwe lucht is het enige wat we te zien krijgen, geen wolkje of wat er ook maar op lijkt. We duiken nu recht naar het zuiden, waar we Bluff ook aan gaan doen. Het is niet helemaal het meest zuidelijke punt, maar komt er wel verrekt dicht bij in de buurt.
De weg tussen de Remarkables en Collins Bay slingert nogal, maar het is mooi om te zien. Daarna komen we op de plains terecht waar we zelfs nog met een stoomtrein mee kunnen. Het uitzicht wordt steeds weidser en een lange rechte weg ligt voor ons. Het lijkt erop dat ze zich af en toe bedacht hebben over de richting, want soms buigt de weg af om dan weer kaarsrecht naar het volgende punt te gaan. We wanen ons in Schotland, met namen zoals Athol, maar ook Ierland laat zich niet onbetuigd. Eyre Creek is een van de gehuchtjes, de naam dorp is toch echt te hoog gegrepen.
In Dipton hebben we geluncht en vergis je dan niet in Dipton West, dan zit je echt helemaal verkeerd :lach2: . Met gevaar voor eigen leven zijn we de broadway over gestoken om een pie, een broodje kaas en 2 cappuccino’s te scoren. :lach2: :lach2:
We waren goed en wel weer op weg toen we moesten stoppen voor een stel mafkezen die eigenlijk in een Home for the Bewildered thuishoren, ze hadden een wielerkoers. Zeker nog nooit gehoord van ene meneer Benz, die heeft lang geleden een voertuig uitgevonden waarmee je moeiteloos van A naar B kunt komen. Inmiddels wordt de weg steeds vlakker, met af en toe nog een heuveltje waar we overheen moeten. Er staan verbazingwekkende heggen in het landschap, een soort taxus en ze zijn tot een hoogte van 5 meter kaarsrecht geschoren (wat ik van mezelf niet kan zeggen) en daarboven zijn ze of afgeknipt, of ze zijn compleet verwilderd. Dan rijden we ineens Invercargill binnen, een kaarsrechte hoofdstraat met haaks daarop kaarsrechte zijwegen. Alles even breed met veel ruimte voor parkeren.
Dicht bij het centrum staan prachtige oude panden uit de begintijd van deze stad (zeg maar 1860-1890). Omdat we best vroeg zijn, de rit naar Invercargill ging sneller dan verwacht, zijn we maar doorgereden naar Bluff, bijna het meest zuidelijke punt van het Zuider Eiland. Het weer is nog steeds stralend en we zien Stewart Island liggen, met nog een heel stel andere eilandjes er omheen. Het uitkijkpunt waar we zijn geweest is te bereiken na een heel steile klim. In de 2e versnelling ging het zo maar net. Er is een goed parkeerterrein en de uitkijk zelf is prachtig en symbolisch aangelegd.
Het is gemaakt in de vorm van een nieuw varenblad, helemaal opgerold en zelfs mensen met een rolstoel kunnen boven komen. Je loopt gewoon licht stijgende rondjes tot je boven bent en het uitzicht is er echt fenomenaal.
Daarna zijn we nog naar Stirling Point gereden, waar de beroemde wegwijzer staat, deze keer met de armen er nog aan. Het licht hier doet me denken aan het licht aan de westkust van Ierland, net zo helder en fel. De camping is min of meer al uitgezocht, al blijkt bij aankomst dat de bar en het restaurant gesloten zijn. Een minpuntje dus. Verder lijkt het alsof hier het lokale kampvolk ook bivakkeert; maar afwachten hoe het gaat. Het is voor mij zo weer genoeg, ik zal de directrice er zo nog achter zetten :knip2: Los Ballos (P)

Jaja, daar is ze weer! Vandaag hadden we 190 km in de planning, het zijn er 270 geworden, met Bluff erbij. Vanochtend was het weer ijzig koud op de camperfabriek (want zo noem ik het: 5 sterren maar je staat rug aan rug en voor ALLES moet dik betaald worden!). Het internet – waar we 10 US dollar voor 24 uur voor betaalden – werkte vanochtend uiteraard niet. Sjonge, er is hier nog veel ruimte voor verbetering!! We mogen dan wel een stel ouwe klagers zijn, maar we zien ook hoe het veul beter zou kunnen.
Goed, vanochtend laat op pad voor onze doen: 9.30. Het was totaal wolkeloos, koud, maar in de zon warmde je best wel snel op. Die werd steeds warmer, een heerlijke voorjaarszon. (Hihi, we hebben het nu over honden die witte boterhammen met pindakaas eten en hosties …. :lach1: :lach1: – ff tussendoor). Pieter ligt inmiddels voor een half uurtje, hij is moe geworden van die lange rechte weg, denk ik. Van bochtjes pakken krijgt hij adrenaline!
Ik was vanochtend opgestaan met een tripple koppijn … ongelofelijk, misselijk was ik en kon niet recht kijken, er was van alles mis. Uiteraard allerlei chemische middelen erin gegooid, maar toen we op weg gingen was het nog steeds hommeles. Na een half uur rijden aan Pieter gevraagd om te stoppen wanneer hij de kans zag, maar dat duurde nog zo’n 10 minuten. En de weg was hobbelig … :sad1: .
Maar goed, om 10.10 dus een medicatiestop. Een injectie genomen en een handjevol aspirines en jawel: een half uur later was het bijna allemaal weg en kon ik weer genieten. Waar het van kwam? Denkelijk van de camperstress en de kouwe tocht die in zo’n zomercampertje ’s nachts over je kop waait, ze zijn totaal niet geïsoleerd, of berekend op vriestemperaturen! M’n hele nek zat vast. Maar goed, dat was weer weggewerkt.
Die lunch in Dipton, waar Pieter van vertelde, was gewéldig! Ook dat tentje stond te koop, maar dat wou ik nog niet voor niks. Maar de mensjes deden heel erg hun best en waren uiterst vriendelijk. Achteraf had ik beter voor onszelf wat te eten kunnen maken in de camper, maar Pieter kon de mutton mince pie – die gelukkig goed heet was – wel waarderen.
Om 13.30 kwamen we aan in Bluff, zie P’s verslag en de foto’s voor de (wéér) geweldige uitzichten. Geen teken van slecht weer op komst, ik hoop dat we er goed aan gedaan hebben om de Fjordlands te vermijden, vond ik eigenlijk wel jammer, maar met trutweer heb je er niks aan. Dadelijk BBC weather ff checken …. Om 15.00 dus aangelegd bij de Coachmans Inn (www.coachmans.co.nz) in een buitenwijk van Invercargill.
Jullie snappen wel dat ons hele schema nu overhoop ligt :knip1: :lach1: . We hebben hier nog geen andere happy campers zien arriveren, wel zijn er een aantal vaste camperbewoners (vaak wegwerkers die zo een vaste plek door de week hebben) en ook een stel motelbewoners (I use the term loosely), waarvan ik niet weet wat ik ervan moet maken. Het is weliswaar zaterdag, maar continu rijden er V8-auto’s met jongeren achterom en die zijn ff later weer weg.
Sorry dat ik het zeg, maar het is puur inteeltvolk wat ik hier zie. Ik heb er nog aan gedacht om te verkassen – mede vanwege de iets mindere (!) faciliteiten, maar Pieter was het beu, denk ik, en gelijk heeft-ie. Dus we wachten af. Er is take-out vlakbij, maar ik denk dat we dadelijk es even naar dat luxe hotel aan de overkant lopen … volgens de receptiedame hebben ze daar barfood, meestal goed in een luxe hotel en betaalbaar in de bar. Of het wordt Chinese take-out.
We komen niet om van de honger :knip1: . Het is hier overduidelijk Saturday-night-cruising-night. De cilinders gieren je om de oren!!! Ik ben vergeten wanneer ik zou home phonen, ik gok erop dat het dadelijk om 21.30 hier is en ik denk dat er een persoon is (of twee) die dat niet erg vindt!! Tot morgen!!! (M)
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 08-11-2008 Van Queenstown naar Invercargill

Bericht door dyananna »

Dyan:

8 november 2008
En daar is ze weer, ook op de vrije zaterdag als eerste! Mummy, we hadden inderdaad half 10 gezegd, dus ik zit er nu (om 9.12 uur) al klaar voor :-) . I wacht rustig af...

Trouwens voor de verandering heb ik een keer eerst alles gelezen EN de foto's bekeken. En nog ben ik de eerste! Het is weer prachtig. Jammer van fjordland, maar je mag mijn foto's daarvan nog wel een keer zien, hihi. En als ik de foto's van vandaag zie, dan kom je in het verre zuiden van het Zuidereiland qua schoonheid niets te kort. Wat prachtig zeg, ook die verlaten wegen met de bergen op de achtergrond. Ik denk dat je me er met 1 of 2 fotoboeken niet bent...

Nou, ik ga geduldig zitten wachten naast de foon, dus tot zo!

Dikke XXX
Dyan
Gebruikersavatar
Gast

Re: 08-11-2008 Van Queenstown naar Invercargill

Bericht door Gast »

simona:

8 november 2008
Dag Margreet!

it seems that you're having a great time on that side of the world! thanks for sharing photos and impressions (good practice to improve my poor dutch :knip1: ). I don't know how you manage to do it so regularly... judging by the pictures I would say you're in the middle of some wild nature though you're connected to internet all time (a bit expensive indeed 10US$ for 24h). I didn't know NZ is so beautiful.. seems that mother nature bless them with everything: impressive snow-capped mountains, nice see coast, lush green forests...

enjoy it and have lots of fun!

grotjes,
simona
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”