11-11-2008 Van Dunedin naar Oamaru

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

11-11-2008 Van Dunedin naar Oamaru

Bericht door Pieter »

11 november 2008 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

(10-11) De avond begint niet slecht, een vrouwtje vroeg me heel lief of ik lucifers of een aansteker had, ze (3 busjes vol met pubermeisjes +begeleidsters) hadden een verjaardagscake, maar geen vuur om de kaarsjes aan te steken. Ik heb de aansteker meegegeven en ze beloofde om hem terug te brengen met een stuk birthdaycake. En ja hoor, na een poosje kwam ze terug, met aansteker en 2 stukken birthdaycake. Heb ik ff mazzel, Margreet eet het niet, dus heb ik vanavond een stuk opgegeten en voor het ontbijt heb ik nog een stuk. De chocoladecake is meer dan voortreffelijk, hemels mag ik wel zeggen en ik heb er dan ook echt van genoten. Morgenvroeg nog een stuk, ik kijk er nu al naar uit :knip2: (P) Ouwe snoeperd! En dan zeggen ze iets van vrouwvolk :lach1: (M)

11-11: Vóór ik begin: dit waren we gisteren nog vergeten, de URL van het albatros centrum: www.albatross.co.nz . Voor de liefhebbers :-) . Oké, vandaag start ik even, de chauffeur heeft last van z’n rug na weer zo’n lollig bergweggetje tussendoor, wat ik uitgezocht had … en ligt even te pitten. Maar het was allemaal wel heel erg mooi. Vanochtend waren wat later dan normaal opgestaan, ook vanwege m´n spuit om 6.00 uur en reden dus daarom pas om 9.50 van de camping weg (na het birthdaycake-ontbijt :lach2: ). Zagen bij het uitrijden nog een klein bootje in een hoekje staan: het heette “Wife said No” !! :lach1: :lach1: Dat had van Pieter kunnen zijn :knip1: .
Vervolgens gestopt in Dunedin en daar het beroemde stationnetje (prachtig!!) en het Octagon (=centrale plein) bekeken en de nodige foto’s gemaakt. Dyan: waarom ben je daar niet je ½ studiejaar gaan doorbrengen, i.p.v. in Zweden? Behalve de grote doorgaande weg deed het me erg aan Maastricht denken en de Otago Uni aldaar is de beste van het land! Maar dat is achteraffen; als je alsnog wilt: de subsidiekraan is dicht hoor :lach1: !!
Goed, na een uurtje weer verder en om 12.00 gestopt bij Shag Point (zo heet het echt!), een verlaten kolenmijngebied, waar nu zeehonden en pinguïns huizen. De pinguïns waren uit vissen, maar de zeehonden hadden duidelijk een bank holiday! Wat een luilakken daar; lekker ff zwemmen in de poelen tussen de rotsen en dan een warm plateautje opzoeken om schaamteloos te gaan liggen snurken; als die verrekte etterende jong je tenminste niet wakker houden :lach1: . Die kunnen kabaal maken!
Maar het was dan ook lunchtijd, dus moeders mocht ervoor gaan liggen. Mooi om te zien. Een goed half uur later kwamen we aan bij de Mouraki Boulders, een natuurfenomeen op het strand. Gelukkig nog net op tijd, want het was opkomend tij (www.moerakiboulders.co.nz ). Mooi aangelegd trap/pad met een goed café/restaurant en giftshop. Eerst die heel vreemde stenen gaan bekijken (zie foto’s) en daarna lekker geluncht. Wel rondgekeken in de giftshop, maar niets gescoord :lach1: .
Al met al zijn we daar zo’n dik uur zoet geweest en verder maar weer. De overnachtingsplek stond nog niet echt vast, iedere km die we maken brengt ons dichter bij Mount Cook. Origineel had ik bedacht om die trip vanaf Dunedin te doen, zo’n dikke 300 km. We hadden eigenlijk nog wat verder willen rijden, maar toch maar aangelegd in Oamaru, een mooie camping in een mooi stadje, wat we dadelijk – als Koning Knor weer wakker is – eens gaan bekijken, Dunedin was ons ook goed bevallen.
Ook gaan we dan weer op zoek naar een lekker stuk scharrelkoe en –lam o.i.d. Desnoods per taxi terug, lang leve de vakantie! En ook dat zou ik weer vergeten: Katahi te ra ataahua tenei! Je merkt dat we intussen OOK wel aan cultuur doen :lach1: Het is Maori en betekent: wat een prachtige dag!! Werkelijk heerlijk weer, als de zon schijnt is het snel +20 graden, als-ie achter een wolkje verdwijnt is het weer lekker fris. Vergelijk het maar met zo’n kostbare vroege NL meidag. Alle flora barst dan ook ter plekke open en we hebben de kachel al 2 dagen NIET nodig! Geweldig weer nu!!.
Goed, ik ga de schone slaper wekken (niet met een kus, ik kan er niet bij :lach1: :lach1: ) en dan zullen we Oamaru eens gaan verkennen. Maybe later meer!

Uurtje of wat later: er komen 2 jonge dames de camping opgelopen, krom onder het gewicht van de rugzakken; echt waar, de neus op de knietjes!! Ben er naartoe gegaan en heb ze een koppie thee aangeboden, wat zeer op prijs gesteld werd! 3 ½ week in NZ zijn ze nu en over 3 dagen gaan ze naar Auzzieland. Moest zó aan Dyan denken, jaren geleden, ik dacht: effe iets lekkers voor die meiskes!! We hebben ze op de foto, met de eendenkolonie die hier rondloopt, moeders met 9 (!!) kuikens!! Ze hebben hier duidelijk géén kat :lach1: . (M)

Tja, wat moet ik er nog aan toevoegen, alles is al zo’n beetje verteld. Volgens mij spreken de foto’s voor zich en valt daar weinig meer over te zeggen. Het betrekt hier nu en de wind wordt fris, maar regen verwachten we niet. De camping loopt ook al aardig vol nu, zelfs met chauffeurs die de achteruit niet weten te vinden :lach2: .
Waarom zou je ook achteruit steken als je al ploegend door het grasveld de verharde campsite ook kunt bereiken. Luie chauffeurs zijn het :knip2: .
Het is weer een prachtige dag geweest, de kop gloeit door het zonnetje en de armen worden ook al aardig gekleurd. De hele dag in T-shirt rondlopen werkt daar prima aan mee. We gaan er nog ff op uit, het stadje verkennen en lekker uit eten, de magen knorren al met al dat lekkers in het vooruitzicht. We laten vast nog wel weten welke beesten we nu weer verorberd hebben :knip2: :lach2: . (P)

Weer terug op de camping; na een fikse wandeling zijn we gestrand in het Pub/Restaurant “The Last Post”, het voormalig postkantoor, vandaar dus de naam. Er zullen vast meer hele mooie tentjes zijn, maar deze krijgt van ons toch een 10+ en dan niet alleen omdat het er prachtig uitziet van binnen, maar zeker voor het eten.
Niet alleen voor het o-ver-heer-lijke knoflookbrood vooraf en een berg eten waar je amper overheen kunt kijken en ook nog erg lekker, de lamshaasjes en de ribeye steak smaakten voortreffelijk. En dat alles voor de helft van wat we thuis zouden betalen!!!
Nu zitten we beiden hikkend en boerend op de bank, nadat we netjes door een taxi thuis zijn gebracht. De terugweg lopen was toch iets teveel van het goede en het is inmiddels al flink afgekoeld. Nu nog ff wachten totdat de buiken wat geslonken zijn en dan gaan we heerlijk snurken, hele bossen zagen we hier om, het lijkt er soms op dat er geen boom meer blijft staan. (P) Niks meer aan toe te voegen … *burps* … :lach1: :lach1: :lach1: .
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 11-11-2008 Van Dunedin naar Oamaru

Bericht door dyananna »

Dyan:

11 november 2008
Ha!

Weer effe de eerste, voor de 2e keer vandaag :-) . Wederom prachtig! En mam, als ik daar was gaan studeren, was je me dan op komen zoeken??? :knip1: Want nu zit het er niet meer in hoor, zeker niet nu de subsidie kraan is dichtgedraaid! hihi...

Weer prachtige foto's, die Mouraki boulders zien er zo apart uit... Ik ga echt mijn eigen foto's nog een keer doorkijken, alles herbeleven!

Dit is in elk geval echt een reis voor het leven. Voor dadelijk: slaap lekker! En tot morgen?!

XXX
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 11-11-2008 Van Dunedin naar Oamaru

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

11 november 2008
Ben het met Dyan eens, weer prachtige foto's! Tijdens het lezen had ik echt gedacht dat er ook foto's van de albatrossen zouden zijn, niet dus. De URL voor het albatroscentrum die jullie vermeldden klopte niet, moet zijn http://www.albatross.org.nz/ (voor de liefhebbers).
Die Mouraki boulders zijn zeker apart zeg, prachtig! Lijkt wel amber aan de zijkanten.
Geniet van het lekkere weer en van alles wat je ziet!
Tineke
Gebruikersavatar
Marijkevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2015, 19:00
Contacteer:

Re: 11-11-2008 Van Dunedin naar Oamaru

Bericht door Marijkevo »

Marijke:

11 november 2008
Over een paar uur zijn jullie al weer wakker en beginnen weer een dag vol met nieuwe ervaringen.
Dit is werkelijk de reis van jullie leven zeg. Of zijn jullie van plan het nog eens over te doen?
De foto's zijn geweldig en fijn dat jullie nu echt lekker weer hebben. Het is iedere dag weer erg leuk om jullie verhalen te lezen.
Liefs, Marijke.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”