12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Reislog van onze trip naar Nieuw Zeeland in oktober/november 2008
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door Pieter »

13 november 2008 - Ashburton, Nieuw-Zeeland

Zoals jullie al hebben kunnen lezen was er hier geen fatsoenlijk internet, alleen een kiosk met high speed internet – :duh: !! Het ging zo snel dat we maar 15 minuten bezig zijn geweest om het vorige berichtje te plaatsen. Waar we nu staan heet eigenlijk Glentanner, het is geen dorp maar een schapenfarm/holidaypark halverwege Twizel en Mount Cook. www.glentanner.co.nz voor de liefhebbers.
Omdat we dus naar the middle of nowhere gingen hebben we vanochtend eerst alles gevuld en geleegd op de camping zodat we niet zonder iets of met teveel zouden komen te zitten (nadenkertje … :lach2: ). Het weer belooft opnieuw prachtig te worden en nadat we de tank ook nog maar opgetopt hebben zijn we weer onderweg, op naar Mount Cook. Na een kleine dwaling zijn we gestopt bij de rotstekeningen bij Takiroa – net voorbij Duntroon -, jammer genoeg zitten ze achter hekwerken, maar een overbodige luxe is het zeer zeker niet. Onverlaten hebben al menige tekening grondig verkracht, alleen gekken en dwazen krassen hun namen in andermans deuren en glazen hè.
Jammer, want deze tekeningen zijn al heel oud en sommige delen hebben wetenschappers uit de rots gesneden om ze tentoon te stellen in musea. Leuk om te zien is dat de natuur gewoon z’n gang gaat, vogels (mussen en duiven vooral) nestelen in de uitgespoelde holen in het kalksteen. De meest bizarre vormen kom je tegen en dat alleen maar door de inwerking van water en wind.
Kurow is de volgende stop, een pitstop want er moet weer wat in en jullie raden het nooit, we hebben een tosti gegeten ;) met cappuccino, welke erg lekker was, de opgeschuimde melk was niet die magere derrie die ze in Nederland doen voorkomen als melk, maar volvette melk, het lepeltje bleef er rechtop in staan en het smaakte als room, jammie! Ook de drankvoorraad hebben we voor de zekerheid maar aangevuld, beter mee dan om verlegen zullen we maar zeggen. Bij de lokale bank waren ze zo vriendelijk om euro’s te wisselen, 150 euro tegen 311 NZ dollar.
De weg begint inmiddels wat meer te stijgen en we krijgen de dam te zien waarachter Lake Aviemore ligt, hydro elektriciteit is hier goed vertegenwoordigd, er liggen een aantal dammen achter elkaar. Hier hebben we ff een foto stop gehad (jaja, uiteraard ook een peuk) en we krijgen steeds vaker de Southern Alps te zien. Dan volgt een lange weg over een hoogvlakte, je kijkt je ogen uit, vooral als je de grote sproei installaties langs de weg ziet, we zijn er langs eentje gereden en die was meer dan een kilometer lang, een aansluiting op een pomp op de ene kant en tot aan de andere kant allemaal sproeiers, welke om de 100 meter op een aangedreven onderstel steunen.
Sproeien mag hier trouwens ook wel, want het is ontzettend droog, de lippen moeten dan ook nodig weer bevochtigd worden en dat doen we in Twizel, we hebben een foto van het plaatsnaambord en zelfs van een wegwijzer. De country muziek in het tentje past goed bij de omgeving hier, het is hier echt het platteland.
De goed gekoelde drankjes smaakten prima en na de rust zijn we weer verder getrokken. Inmiddels is Mount Cook in al z’n glorie al te zien en voordat we afslaan richting de berg rijden we nog even iets verder door om te genieten van het uitzicht over het meer, met Mount Cook op de achtergrond.
Hier zijn verscheidene foto’s gemaakt, want je weet maar nooit wat het weer in de bergen doet. De laatste lootjes beginnen te wegen als we naar de berg toe rijden, Mount Cook verdwijnt op een gegeven moment uit het zicht, maar er is nog meer dan zat ander moois te zien, het licht hier is zo ontzettend helder en fel dat we blij zijn om bij The Old Mountaineers Cafe, Bar & Restaurant (www.mtcook.com ) binnen een drankje te drinken, al lokt toch de berg weer, hier heb je namelijk toch weer zicht op de top van Mount Cook.
Het is een heel leuk tentje en we zouden er prima een poosje kunnen vertoeven, lekker bij het haardvuur kijken naar de sneeuw buiten ;). We besluiten toch om een stukje terug te rijden, we hebben namelijk een powered site nodig willen we vanavond en vannacht een beetje warm blijven met onze broodrooster :lach2: , de gaskachel heeft het inmiddels alweer begeven na het heel even gedaan te hebben. Vandaar dus de campsite van Glentanner. (P)

Nou, Pieter heeft het wel weer zo’n beetje verteld. Prachtige dag, in Kurow (op de laagvlakte) zou het vandaag 30+ graden worden!! Dus wij maar de bergen in gevlucht, waar het heerlijk was. En nu (20.00) begint het lekker af te koelen. De zonnebril was vandaag een onmisbaar hulpstuk, het licht doet hier ECHT pijn aan je ogen. Vandaag voor het eerst een hoedje op gehad, buiten, want als ik 5 minuten in die zon sta, kan de pillentas gelijk voor de dag komen.
P heeft nergens last van – als-ie z’n rayban’s maar opheeft – en krijgt een bijzonder roodbruine kop! We hebben nog 5 dagen voor de boeg en aangezien ik de designated routeplanner ben, heb ik me daarnet eens over de kaart gebogen. We zouden nog naar Arthur’s Pass kunnen rijden … een flinke trek over de weg, maar hemelsbreed niet zo ver, alleen er ligt geen directe verbinding! Da’s vaak het probleem hier, die Alpen liggen nogal in de weg ;).
Maar na even denken heb ik besloten (P vindt alles prima zolang ik ‘m nu buiten maar met z’n camera en statiefje laat spelen …) dat we het kalm aan gaan doen en langzaam uitdrijven. We hebben al bijna 5000 km op de teller en de kontjes zijn beurs :lach1: .
Het plan is dus nu: morgen een korte rit naar Fairlie en een lange middagpauze bij Lake Tekapo, wat net zo mooi moet zijn als Lake Pukaki van vandaag. Misschien maken we daar voor de verandering wel eens zelf uitgebreid een lunch!! :lach1:
De dag daarna gaan we verder naar Akaroa (schiereiland dichtbij Christchurch) waar we dan 1 of 2 nachten blijven en Pieter misschien met de Hector dolfijnen kan zwemmen. Vervolgens nog 1 of 2 nachten in Chr.C op een camping, al naar gelang de voorafgaande dagen.
In ieder geval moet zondag de camper uitgemest, want die moet maandag ingeleverd worden. Als we 2 dagen Chr.C doen, gaan we de stad eens verkennen, de bus stopt namelijk voor de camping die ik uitgezocht heb. Dus nog genoeg te doen, maar in een kalm tempo en met minder kilometers. We hebben nu inmiddels zoveel indrukken opgedaan, dat om 19.00 ’s avonds de luikjes al beginnen te zakken! Al zal het weer en de lucht hier in de bergen daar ook wel aan meewerken :knip1: . Goed, genoeg voor vandaag, m’n ogen doen pijn. Morgen meer! (Vandaag dus :lach1: ) (M)

Inmiddels ben ik weer terug in de cimpervin en ben weer een hele reeks foto’s rijker, ongelooflijk hier, door de zonsondergang zie je meest fantastische kleuren verschijnen en door de thermiek die er is, ook nog eens de prachtigste wolkenformaties. Ik wou er eigenlijk mee stoppen, maar zag ineens de maan opkomen vanachter een van de bergen hier, magnifiek, dus weer de camera op het statief en weer meer foto’s maken.
Een klein deel krijgen jullie hier al te zien, wie al het moois wil bewonderen zal nog een houten kont krijgen van de lange zit :knip2: Het licht gaat buiten en binnen langzaam uit, morgen is er weer een dag. (P)
21.15 … Niet dus, dat statief komt wéér uit de kast, want de volle maan laat z’n licht schijnen over de bergen, P zindert van de energie, hij is ZO bang om iets te missen! En dan ook nog de zijdeur nog steeds open! Weliswaar van de wind af, maar toch; ik schat dat we hier zeker wel op 750-1000 m hoogte zitten, niet te geleuve!! (M)



13-11-2008 Van Mount Cook (Aoraki) naar Ashburton



We waren al lekker op tijd wakker :knip2: en hebben nog een paar foto’s gemaakt van Aoraki, nu in het morgenlicht. Het ziet er weer anders uit dan in de avond. Na de nodige aantakelwerkzaamheden zijn we op pad gegaan, dezelfde weg terug richting Twizel en daarna linksaf naar Lake Tekapo, nog een klein uitstapje gemaakt voor een paar laatste foto’s en daarna over een enorme dorre en woeste vlakte in het dorpje zelf, Lake Tekapo aangekomen.
Hier hebben we nog wat shopping gedaan en een cappuccino gedronken met iets erbij, als vroege lunch. Een klein stukje buiten het dorp staat een heel klein kerkje - the Church of the Good Sheperd, voor christenen van alle gezindten!! - met een prachtig uitzicht over het meer en de bergen er achter. Er omheen staat een enorm veld met wilde lupines en ze komen ineens allemaal in volle bloei. Het heeft een mooi plaatje opgeleverd ondanks de stralende zon, het licht is weer zo ontzettend scherp dat de zonnebril echt wel op moet.
Ook de temperatuur is meer dan aangenaam, 25 graden met een lekker briesje, uit de wind is het zelfs nog warmer, de zomer is duidelijk in aantocht. Dan te bedenken dat we vorige week nog nachtvorst hebben gehad en lagen te bibberen in het bed. Afgelopen nacht is trouwens de eerste nacht geweest dat we geen kacheltje aan gehad hebben, toen we om goed 11 uur naar bed gingen was het nog heerlijk buiten, alleen stond er af en toe een flinke bries, wat het maken van nachtfoto’s niet ten goede kwam, maar er zijn toch een paar gelukt.
Fairlie was het reisdoel, maar omdat we daar net na 12 uur al binnen reden zijn we toch maar verder gereden, we willen 2 dagen op Akaroa blijven en elke kilometer die we al afgelegd hebben scheelt weer in de rit er naar toe. Geraldine leek een goeie optie, qua camping en de ligging ervan in het centrum van het stadje, jammer genoeg bleek de camping vol te zitten, sites zonder elektriciteit waren er wel, maar dan kunnen we in geval van kou het kacheltje niet aanzetten.
Gek dat zo’n ventilatorkacheltje niet zonder stroom wil, gas hebben we zat nog, die fles hadden we net gevuld toen de andere kachel het helemaal begaf. Lucky campers die deze campervan krijgen, die hebben meteen een volle fles en hopelijk een nieuwe boiler/heater :lach2: :lach2: :lach2: .
Maar goed, campsite vol is campsite vol, dit vanwege een Arts & Crafts Festival ter plaatse, het krioelde er dan ook van het volk. Hup maar weer, op naar de volgende campsite, die ligt in Ashburton, een stad aan de SH1 richting Christchurch. Hier hebben we een prima plekje gevonden in de schaduw van een dikke boom en met de wind is het prima toeven hier. De korte boks is zelfs gesteven en gestreken (crispy and pristine) uit de bak gehaald, kun je nagaan hoe lekker het is :knip2: . Straks nog ff lekker uit eten in een restaurant bij de lokale renbaan vlakbij en dan zijn we weer helemaal happy :lach2: :lach2: (P)

Oké, jullie liggen nog allemaal op één oor (en hier ook iemand :lach1: ), maar wij genieten nog van de namiddagzon; het is nog steeds +25 graden met een lekker briesje, geen wonder dat Pietje slaperig werd!! De route vandaag was mooi, maar op het laatst steeds kaarsrechte wegen door enorme agrarische en veegebieden, dat is leuk maar wordt op den duur saai. Het fascinerende landschap hebben we even gehad!
Denkelijk wordt het morgen na aankomst interessanter, een schiereiland bij Christchurch (Akaroa), wat eigenlijk één grote uitgedoofde vulkaan is! Met dit weer moet het er zalig zijn, zo aan de South Pacific). We wilden vandaag het ondergelopen tapijt eigenlijk uit z’n vuilniszakomhulsel bevrijden en met de waterspuit eens te pakken nemen, maar deze camping is nét een beetje te rommelig. Geen plaats om het kreng in de zon te leggen (het zal ook wel erg lekker ruiken :sad1: )!!
Morgen gaan we op een Top10 Camping staan (aanrader voor mensen die van orde en netheid houden!!!) en hopen dan de boel een beetje op te ruimen en ons alvast enigszins klaar te maken voor de terugreis. Het ging allemaal zó snel!! We zullen dit weblog nog hard nodig hebben om eens te zeggen: “Oh ja, weet je nog??” :lach1: Ik hou het hier even bij. Met de 2 verslagen en alle foto’s zijn jullie wel effe zoet :knip1: :lach1: . Tot morgen!! (M)

Oké, de vent ff buitengewerkt (wat mot je ook met een vent over de vloer in je huishouwe!!! :lach1: :lach1: ) en heel kort nog over vanavond.
We hadden een tip gekregen van de park eigenaar, maar gezien zijn postuur en waarschijnlijk de dienovereenkomstige smaak ( :lach1: ) toch maar besloten om onze eigen gang te gaan. Tip van Capitool reisgids gevolgd en naar het niet te ver weg gelegen racecourse gelopen, met het daar tegenoverliggend hotel. Moest volgens hen goed eten zijn … en dat was het ook!!! Heeeeeerlijk en veuls te veul! Zelfs Dyan en d’r duifje hadden er vet van mee kunnen eten en maybe Marijke ook nog wel :lach1: ! En dat alles voor 50 euri, inclusief taxi home, want het is erg afgekoeld en we hadden geen jasjes bij ons. Trouwens: 1.5 km per dag lopen is genoeg, toch????? :lach1: :lach1: Tot morgen boppers!!! (M) xxx
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Dyan:

13 november 2008
Ha!!! Ik heb deel 1 al gelezen, van de 12e. Ga nu nog even door met het verhaal van de 13e maar wou natuurlijk weer numero uno zijn :lach1: !

XXX
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Dyan:

13 november 2008
Nog even een reactie. Wat een foto's. Adembenemend... Mount Cook heb ik de vorige keer gemist, ik wilde al een keer terug met Dave maar nu weet ik het zeker. En dan gaan we eten bij dat tentje bij de racebaan :-) . Hoeven we zeker niet met honger naar huis!

Maar wat hebben jullie een prachtige reis tot nu toe. En ik kan nu al zeggen dat ik die houten kont er graag voor over heb, als ik alle foto's kom kijken. Enige nadeel: ik kan zelf niet direct op het vliegtuig stappen om die kant op te gaan.

Verder hier alles prima. Vanavond komen auntie en d'r 2 dochters eten :-) . Hadden ze nog tegoed van me. Nu nog hopen dat ze het lekker vinden. Buiten dat weinig bijzonders, morgen ben ik vrij en gaat er voor de verandering maar weer eens geschilderd worden. Er valt ook voor jullie veel te zien als jullie weer terug zijn!

Nou, genoeg gekletst. Ik ga weer aan de arbeid. Heel veel plezier nog de komende dagen, maar ik weet zeker dat dat lukt!

XXX
Dyan

PS Morgen komen ook de bijzettafeltjes voor naast de bank!!! Nog meer te zien straks!
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Dyan:

13 november 2008
He, ik zie nu nieuwe foto's staan! Jullie zitten gewoon nu ook achter de pc! Misschien komt er dadelijk nog wel een mailtje... hoeft niet hoor!

XXX
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

13 november 2008
Echt grappig hé, dat er ook in New Zealand een Twizel is! Het bewijs is geleverd. Wat is MtCook ontzettend mooi, die wolkenpartijen en avondlucht e.d. trouwens ook!!!!! Geweldig! De foto Sun and the moon vind ik geloof ik het mooist, heel apart en met prachtige kleuren.
Geniet er maar lekker van en vooral niet te koude plekken bezoeken, de warmte doet jullie goed zo te horen.
Groetnis fan Nico en Luudtske, dy binne oan it wurk...
Gebruikersavatar
Dave
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2015, 13:20
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door Dave »

Dave:

13 november 2008
Wat krijg je als je Dyan niet continu als eerste laat reageren. 4 reacties van Dyan. en dat is pas het begin. Maak mijn leven ook wat makkelijker en wacht met reageren tot Dyan heeft gereageerd.
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Marijke, Dave, Tanja, Dyan & Mara:

13 november 2008
We love you....!!!! (De alcohol vloeit rijkelijk, in your spirit!)
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Marijke, Dave, Tanja, Dyan & Mara:

13 november 2008
dat was dus Dyan... maar klinkt een beetje alsof jullie nie meer terugkomen!!! We hebben dus geproost op jullie om 8 uur. Hebben hier heerlijk gegeten en ik overweeg om dagelijks door te gaan rijden naar Heeze :knip1: (T)

Drank is lilluk (Sissie)

Spuit 11 is ook aanwezig... maar zit een beetje moeilijk (Mara)
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Marijke, Dave, Tanja, Dyan & Mara:

13 november 2008
Hey hallooo bij mij vloeit de alcohol nie, snappen jullie wel. Heerlijk eten hier en kei gezellig, blijf hier wonen want hun stoel is de enige waar ik normaal op kan zitten en met de nodige afleiding is de pijn ook draaglijk!!! Verder alles goed dikke kus Mara
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Marijke, Dave, Tanja, Dyan & Mara:

13 november 2008
En hier een smiley van Mara!!

:-)
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: 12-11-2008 Van Oamaru naar Mount Cook – deel 2

Bericht door dyananna »

Marijke, Dave, Tanja, Dyan & Mara:

13 november 2008
:-)

:-P

:lach1:

:knip1:
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw Zeeland 2008”