Michelham Priory

Reislog van onze trip naar East Sussex in september/oktober 2009
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Michelham Priory

Bericht door Pieter »

1 oktober 2009 - Crowhurst Park Battle, Verenigd Koninkrijk

Vandaag zijn we weer cultuur-hystErisch bezig geweest, Michelham Priory is het reisdoel en lach niet, het ligt dichtbij Upper Dicker en we rijden zelfs langs het gehuchtje Lullington :lach2: . Geloof me, de dubbelzinnige opmerkingen waren niet van de lucht (een inwoner van Lullington is een rasechte lullo! (Mk)). Eigenlijk onverantwoord om de chauffeur zo af te leiden en dat op een smal weggetje waar tegenliggers met een bloedgang om de bochten komen scheuren. Met ware doodsverachting crossen ze hier over de wegen, als er 60 mph gereden mag worden, dan zal het ook gereden worden. Vermoedelijk zullen ze ons bloody tourists genoemd hebben, want wij hebben geen haast. Ondanks de hoge heggen langs de wegen is er af en toe een opening waar zich mooie tafereeltjes openbaren.

Michelham Priory dus (een oud klooster), gesticht in 1229 door Gilbert d’Aquila en het werd bewoond en bewerkt door de Augustijnen. In de loop van de 20e eeuw zijn de overblijfselen omgebouwd tot woonhuis en gedeeltelijk gerestaureerd en tijdens de 2e wereldoorlog is het huis gebruikt voor de opvang van kinderen uit London.
Tegenwoordig is het gedeeltelijk opengesteld voor het publiek, vandaar ook ons bezoekje en er is van alles te zien. Een prachtige tuin ligt om het huis heen, waarin de fundamenten van de kerk/kapel en dergelijke uitgezet zijn. Eromheen ligt een diepe gracht en als je zo door de tuinen en langs de gracht loopt krijg je prachtige plaatjes te zien. Een oude smidse en oude machines van een touwslagerij zijn er ook te bewonderen. Helaas geen demonstraties in de smidse, maar dat is voor mij gesneden koek :knip2: .

Ik ben zelf de hele tuin doorgebanjerd en heb er veel foto’s gemaakt, elk hoekje geeft zo z’n eigen gezicht aan de Priory. Er zijn vele kunstwerken geëxposeerd in de tuin, heel mooi gedaan allemaal. Er is ook een watermolen bij, jammer genoeg was de tijd voor ons vertrek weer gekomen, want ze waren nog van plan om de molen in werking te zetten.

De snelle weg terug wordt na een kleine detour gevonden en de neuzen gaan richting Hastings, er moeten nog een paar boodschapjes gedaan worden, vakantie vieren is nou eenmaal dorstig werk, maar we offeren ons graag op om het andere mensen te besparen. Dwars door de stad gaat het omdat we weten waar we moeten zijn voor onze victualiën, het is inmiddels druk op de weg, het lijkt wel alsof iedereen om 3 uur al klaar is met werken.
Al met al gaat de reis voorspoedig en al snel staan we weer bij Sainsbury’s op de stoep. Niet alleen de dorst moet gestild, reizen maakt ook hongerig en na een paar piepers gescoord te hebben konden we nog een kip vangen. Deze had zich verschanst achter een stuk glas, maar we hadden hem al gezien. Golden Brown was hij al en zelfs nog warm.
We hebben ook meteen alle erwten die mee moeten ingeslagen, dat wordt nog wat straks thuis in Nederland. Als ik niet oppas moet ik extra gaan betalen voor de boot wegens overgewicht.
Snel op huis aan, want de kelen zijn droog van de afgelegde mijlen, de kip wacht nog wel even, we hebben een oven tot onze beschikking, dus het bibberen van de kou leren we hem nog wel af en de erwten moeten in de vriezer. Even relaxen dus, de foto’s weer op de laptop zetten en een deel uitzoeken voor op het reislog, een lekker biertje erbij en nog ff genieten van het uitzicht.
Er stijgen flinke rookwolken op boven het landschap en nee, dit keer niet van ons. Overal om ons heen wordt er het een en ander verbrand, de lucht smaakt naar rook. De kip ligt inmiddels in de oven, de erwten liggen alweer klaar (oh no!) en een groot deel van het verslag is al geschreven. Eerst eten dus.

Voor zover heb ik weer genoeg geschreven, de dames staan al te popelen om ook hun deel te schrijven, morgen zien we wel weer. (P)

De kip, erwten en jacket potato waren verrukkulluk! Ik moet even nog iets vertellen over onze tuin! We hebben een grote bloempot op het terras met schelpenzand waar we onze peuken in kunnen doven……dat noemen we “onzen hof”. Omdat Margreet elke morgen nogal vroeg wakker is, grieselt zij d’n hof aan en ik moet zeggen, ze doet dat geweldig! Ze heeft groene vingers……elke morgen schept ze hem leeg met een zeef anders blijft er geen zand over om de peuken in te planten natuurlijk. Ik had van het eten in het restaurant gisteren nog een mint-chocolaatje over en toen ik vroeg of ik het papiertje in de “tuin” mocht gooien zei ze dat dat OK was want ze zou morgen “de tuin toch wel weer grieselen”! Tena lady moment natuurlijk. En zo komen we onze tijd wel door.

Het klooster vandaag was geweldig. Prachtige omringende tuinen maar dat kun je op de foto’s wel zien. En het is ongelooflijk maar het weer blijft gewoon prachtig. Weer volop zon vandaag. De hele week kleurt de lucht ‘s avonds al vuurrood en zo ook weer vanavond, dus als we een beetje geluk hebben krijgen we morgen weer zo’n mooi weer. (Mk)

Amai, nou moet ik na m’n tukkie ook nog effies! Ik moest even liggen, want vanavond komt Billy Connolly op tv, maar nogal laat en dat wil ik persé zien. Laatste deel van een serie die we thuis niet kunnen ontvangen, dus kijken! Morgen kalm aan, Battle verkennen (zo’n 2 km verderop en daarna uitdrijven en vast wat inpakken. Mijn hoofd is leeg dus niets nieuws meer van mij; alles is verteld! Groetjes en tot morgen! (Mg)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Michelham Priory

Bericht door Gast »

Tanja:

2 oktober 2009
Yesssssssssssss.... Als eerste! Uh, hoe kan dat???
Vrijdag, Dyan zeker vrij?! Ik zit in ieder geval weer op kantoor en voel me goed. Bijna weekend, wil ook wel helpen :knip1:

Gisteren bij sMara wezen eten! Echt superrrrrr lekker gegeten en was echt gezellig... lekker zitten keuvelen!

Fijne dag nog daar en goede reis morgen terug naar huis! xxx
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Michelham Priory

Bericht door dyananna »

Dyan:

2 oktober 2009
Ja, ik weet het, niet als eerste... Ik zou gisteravond nog kijken, maar ik was zo ontzettend lang bezig met de boodschappenlijst dat ik pas na elven naar bed ging. Dus vandaar nu een vroege reactie. Maar ik kan vanavond nog als eerste reageren, dus alles komt goed :-) . Nu ff lezen...

XXX
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Michelham Priory

Bericht door dyananna »

Dyan:

2 oktober 2009
Wow, weer zo'n mooie site bezocht... Die Engelsen kunnen en konden er wat van hoor! Briljant land!

Over d'n hof, ben benieuwd of dit ook veel beloofd voor de tuin thuis, hihi :knip1: . We komen na terugkomst snel kijken of dit zo is.

Hele fijne dag nog, misschien tot vanavond bij het log en goede reis terug morgen, ook voor de erwten!

XXX
Dy
Gebruikersavatar
Gast

Re: Michelham Priory

Bericht door Gast »

heit & mem:

2 oktober 2009
hallo toeristen het gaat nog goed bij jullie volgens de verslagen het is hier 10.40 uur 13.30 vertrekken we richting dokkum tot dinsdag ype jannie zijn onderweg naar rome met de pv van jannie haar werk. dus we passen op de kids .goede reis naar thuis gewenst (stormje)
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: Michelham Priory

Bericht door Maravo »

Mara:

2 oktober 2009
Heej hallo, hier ik nog ff... Lekker weer zeg hebben jullie! Hier was het vanmorgen brrr, je voelt de herfst echt, maar qua regen valt het in Eersel toch echt mee. Alleen die depressie over de continenten, waait nie echt over.. En al 3dgn pijn in mn pan. Tan was gister komen eten, erg gezelli+ wortelstamp was heerlijk gelukt, uhm behalve ons Tans tartaartje, 'k had even moeten overleggen hoe ze 'm wilde. Maar ze smulde v/d stamp. Morgen kookt ons Tan voor ons mam, bij jou.. Vanavond ga ik toch nog ff naar ankie, ze haalt me op, kan ik de pups helpen voederen: ze krijgen voor het eerst vlees, ik zal 8 slabbertjes meenemen, zal nl wel knoeien worden. Een hele behouden vaart/ reis trug en tot morgen dikke x :-) Mara
Gebruikersavatar
Gast

Re: Michelham Priory

Bericht door Gast »

Tanja:

2 oktober 2009
Wan lekker ding bende gij... en ge het zo'n lekker kuntje! Ik zag oe 's morgens in de kroeg... ta ta ta ta.... :-)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Michelham Priory

Bericht door Gast »

ine leussink:

2 oktober 2009
En zo is het eind alweer bijna in zicht. Maar ik heb wel de indruk "dat het goed was".Ik ben reuze benieuwd naar die bewuste erwten, geeft Marijke een etentje met die erwten? Gelukkig zie ik dat jullie je ook op het culturele pad begeven; wat een mooie plaatjes.Goeie reis naar het "lieflijke brabant" en tot ziens INE.
Plaats reactie

Terug naar “East Sussex 2009”