De laatste volle dag, Battle

Reislog van onze trip naar East Sussex in september/oktober 2009
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

De laatste volle dag, Battle

Bericht door Pieter »

2 oktober 2009 - Crowhurst Park Battle, Verenigd Koninkrijk


Het is alweer vrijdag, de laatste volle dag hier in East Sussex, en we blijven lekker dicht bij huis. Battle Abbey en Yesterday’s World stonden op het programma, dus heel vroeg opstaan was dan ook niet nodig. Eigenlijk kunnen we met een gerust hart zeggen dat het een lambal dagje was, 9 uur opstaan en na 11 uur pas op pad. Battle is ook maar een klein stukje rijden, nog geen 5 minuten en dat inclusief de hobbels op het park.
De abdij is in opdracht van de paus gesticht door Willem de veroveraar, dit vanwege de vele doden die er gevallen zijn bij de Slag van Hastings in 1066. Volgens de overlevering kleurde het slagveld rood van het bloed. Het is toch dankzij Willem dat het koninkrijk Engeland kon groeien naar wat het nu is, hij is de grondlegger van het United Kingdom. Een groot deel van de abdij is vervallen tot een ruïne, maar een ander deel bestaat nog steeds. Helaas konden we dat niet bezoeken, er is namelijk een boarding school (kostschool) in gevestigd. Tijdens de zomervakanties is het wel open voor het publiek.

Het is een prachtige wandeling en omdat we toch wat antilope zijn hebben we de korte route genomen, de lange gaat namelijk ook om het slagveld heen. Onvoorstelbaar dat na zoveel eeuwen delen van die abdij nog steeds bestaan, de gewelven zijn in perfecte staat en prachtig om te zien. Oude afbeeldingen geven een goed beeld van hoe groot het allemaal ooit geweest is en als je bedenkt dat het allemaal met ellebogenstoom gebouwd is, krijg je alleen maar meer bewondering voor de bouwers.

Na een lekkere lunch met eggs ( :sad2: ), cheese en ham hebben we nog ff geshopt in het winkeltje welke in het poorthuis gemaakt is. Hier verkochten ze zelfs replica’s van zwaarden, maliënkolders, gauntlets en helmen. Zelf heb ik een replica meegenomen van een oud marine kanon, mooi gemaakt en geen plastic. Er zat zelfs wapenolie in de verpakking!!
Hierna zijn we, na eerst de spullen in de auto gedumpt te hebben, naar Yesterday’s World gegaan, het is aan de overkant van de weg, dus weer een hele wandeling gemaakt :knip2: . In het oude deel van dit “museum” was het een gekronkel van heb ik jou daar, echt een oud pand met trappetjes, scheve vloeren en lage balken. Hiertussen waren oude winkelvoorgevels en spulletjes gestald, teveel om op te noemen. Best wel leuk om te zien, al die oude spulletjes, veel ervan is echt oude rommel, maar er zitten ook juweeltjes tussen.
Hier in Engeland zijn ze gek op bijvoorbeeld oud speelgoed, vooral als de originele doosjes er nog bij zijn. Hier zag ik treinset van Hornby, het doosje erachter en compleet uitgestald op de rails. Iedereen die wel eens naar Flog it kijkt op de BBC weet dat dit soort dingen soms erg veel geld opbrengen, het zijn echte verzamelaars hier.

Inmiddels begint de dorst weer van zich te laten horen en daarom steken we de weg weer over, dit keer naar de Pilgrims Rest, er staat een foto van dit etablissement geplaatst op het log en het schijnt dat deze Inn al bestond zo rond 1340, al zal het in de loop der eeuwen regelmatig aangepast en verbouwd zijn. Het is een prachtig pand om te zien en ook de binnenkant zag er schitterend uit.
Dikke balken, helemaal verweerd door de tand des tijds, scheve vloeren, de plafonds al net zo scheef en een grote open haard. Het biertje en de roseetjes smaakten prima en na deze lekkere dorstlesser zijn we weer naar ons huisje gereden.
Het is te merken dat het vrijdag is, het is enorm druk op de weg, door het hele stadje heen staat er een file. Gelukkig bestaat de heer in het verkeer hier nog steeds(het was een dame :lach1: (Mg)), al moet ik zeggen dat het wel wat minder wordt. Al snel waren we weer thuis, waar de foto’s bekeken moesten en natuurlijk dit verslag geschreven.

Het kanon werd op tafel gezet en toen Margreet vroeg of ik lekker met m’n kanon ging spelen en ik als antwoord gaf: ja lekker, doe je met me mee, kregen er hier een stel de slappe lach. Snap je dat nou?? Waar ze al niet aan denken hier, misschien komt het wel van het weer, het is weer lekker zonnig, al is het windje aan de koude kant. (hmm, het blijft oppassen met wat ik zeg of schrijf :knip2: ) . (Ja, er gaat VET censuur over dit verslag :lach1: (Mg).)

Ook thuis smaakt het biertje prima en de tomatensoep met basilicum en sour cream smaakt uitstekend. Zo te horen smaakte de bonensoep ook erg lekker en vanavond moeten de eieren en de bacon nog opgemaakt worden. Volgens mij hoef ik morgen niet meer te tanken, alles afhankelijk natuurlijk van de windrichting.

Volgens het weerbericht morgen dus regen en een bolle wind, dan kunnen we vast wennen aan het Nederlandse weer waarmee jullie al een voorsprong op ons hebben. Geen nood hoor, ook dat went weer snel en voor je het weet zijn we weer helemaal in ons normale ritme terug. Het lijkt me dat ik hier wel weer genoeg gekalkt heb, de foto’s zijn al klaar en als de aanvullingen en de censuur gedaan zijn kan het op het reislog. Tot morgen allemaal, de knyntsjedagen binne wer foarby. (P).



Dat laatste zinnetje snap ik niet helemaal…..konijnendagen misschien…..die hebben we wel gezien maar om een vakantie nou zo te noemen???!!
De week is omgevlogen maar da’s normaal als je het naar je zin hebt. Vandaag was ook weer apart. Ik heb trouwens nu voorlopig wel genoeg ouwe bakstenen gezien. De komende tijd moet het allemaal een beetje inzinken denk ik, maar het was in een woord geweldig. Prachtig land, echt een aanrader, maar dan moet er wel zo’n chauffeur als Pieter bijgeleverd worden!
Als je alles wat wij gezien hebben per bus of trein moet doen heb je wel een maand nodig. En zelf hier autorijden….daar begin ik maar beter niet aan!! Affijn, ik doe iedereen vanuit Crowhurst de hartelijke groeten en wil meteen iedereen bedanken voor de leuke reacties, enne….wel lekker Tanja en Mara als er morgen gekookt wordt! (Mk)



Nou, dan sluit ik vandaag maar weer af :-) . Net een klein dutje gedaan, ik had voor het eerst deze week hoofdpijn, maar het is weer onder controle. Mk heeft al ingepakt, dat moet ik zo nog. P wil het wel doen, maar dat wil IK niet :lach1: . Ben nu tijdens het piepers bakken effies bezig met dit verslag. Het was wéér een geweldige dag.
Meer gedaan dan gepland, maar op iedere straathoek in deze regio is wel iets leuks te zien. Alhoewel een week voldoende is. Anders moet je té lange ritten gaan maken; dat bewaren we voor een andere keer. Dyan: ik heb een tas vol info om mee te nemen, dan kun je de sfeer eens opsnuiven. Deze 1066-regio is helemaal iets voor jou!! Meer vertel ik thuis wel, ik offer me wel op om het eindverslag te doen, als we weer thuis zijn. Hier krijg ik amper de kans :knip1: . Tot gauw allemaal!!! (Mg).
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: De laatste volle dag, Battle

Bericht door dyananna »

Dyan:

2 oktober 2009
Weer als eerste :-) !!! Weer idd een mooie dag, en mummy: ik geloof ook dat die regio voor mij ideaal is! Met al die replica's toevallig Willem himself (de Veroveraar) tegengekomen? Als ik die toch eens kon spreken... Ik hoor graag als jullie thuis zijn het eindverslag en ik kijk uit naar alle info.

Nu ga ik pitten, ik spreek jullie morgen!

XXX
Gebruikersavatar
Gast

Re: De laatste volle dag, Battle

Bericht door Gast »

Tanja:

3 oktober 2009
Erg mooie foto's wederom... Ennuuhh de lasagna is in de maak.... Zonder ei, ui, bonen en erwten want die zijn er genoeg genuttigd volgens mij :knip1: x
Plaats reactie

Terug naar “East Sussex 2009”