Bath

Reislog van onze trip naar Somerset in september/oktober 2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Bath

Bericht door Pieter »

27 september 2010 - Wedmore, Verenigd Koninkrijk

Dat betekent niet dat we in bad gaan – wanneer we dat doen gaat jullie niks aan – maar het wil zeggen dat we NAAR Bath gaan. Heeeeel mooie stad. En ik heb het gehoord van iemand die er gewoond heeft!!!

Op het gemakkie vertrokken om kwart voor tien en via de binnenweggetjes richting Bath. Om 11 uur staan we op de Park & Ride parkeerplaats: goed systeem, net buiten de stad liggen grote parkeerterreinen waar je gratis mag parkeren en de bus vanaf daar naar het centrum rijdt er om de 15 minuten. 3 Pond pp retour kost het en je wordt midden in de stad gedropt. Zelfs vanaf de plekken voor lang parkeren in de stad moet je veel verder lopen en je betaalt de hoofdprijs voor de parking. In de stad zelf kost 30 min. parkeren 1,50 pond!!

We hebben zowat 3 uur in Bath rondgelopen en allerhande moois gezien; de hele binnenstad is praktisch een museum! De foto’s moeten het maar vertellen – ik kan de indrukken op schrift niet overbrengen. Daarna met de bus terug naar de carpark en toen via hele mooie weggetjes weer naar Wedmore.

We zijn toen ff het dorp ingewandeld en hebben schapjes gedaan … verse worst en entrecote en piepers e.d. … zo van de boerderij ... mjammie!! P is nu worstjes aan ’t bakken en het ruikt vurrukkulluk!!! Ik hou ermee op en laat de chef na z’n diner er nog wel wat bij zetten :knip1: … aan het gegrom te horen komt er een lofzang op de Somerset Worstjes :lach1: :lach1: .

Morgen trekken we richting de zuidkust – een lange trip – en dan valt er vast weer veel te vertellen! Tot morrie van mij !!! (M)

De bedoeling is om terroristische route naar Bath te nemen, via de Cheddar Gorge. Cheddar Gorge is een kloof in de Mendip Hills, erg toeristisch en inderdaad, als je de straat in rijdt zie je een heleboel winkeltjes, ijsshops en souvenir winkeltjes. Daar zijn we maar aan voorbij gereden en al snel rijden we de gorge in. Het begin is best mooi om te zien, aan de ene kant een steile rotswand en aan de andere kant heeft de natuur z’n best al gedaan om het een en ander af te breken.

Natuurlijk hebben we een paar stopjes gemaakt, de beroemde kodakmoments die iedereen van ons kent :knip2: Hoe verder we de gorge in rijden, hoe hoger we klimmen en uiteindelijk rijden we door een bos en zijn de steile rotsen voorbij.

Via West Harptree komen we bij Chew Valley Lake, een natuurreservaat en water reservoir voor het drinkwaterbedrijf. Ondanks de dreigende luchten was het best mooi om te zien, ondiepe delen en rietvelden en ook grote stukken open water. Na een nicotinestop en wat foto’s zijn we weer op pad gegaan richting Bath.

Uiteindelijk belanden we op het Newbridge parkeerterrein waar we de auto wegzetten om met de bus het centrum van Bath in te trekken. Echt, dit is de perfecte manier om in het centrum te komen, we staan bijna met de neuzen bovenop de Bath Abbey. De eerste stop is bij the tourist information om een kaartje te halen van de stad, er valt zoveel te zien dat je zonder zo’n kaartje de helft nog zou missen.
Omdat het bijna 12 uur is en er vanmorgen behalve de koffie en een toastje met gezouten roomboter niks meer in de machine gekomen is, kijken we om een leuk tentje waar ze nog normaal lekker eten serveren. Dat valt niet mee in deze studentenstad, er zijn zat tentjes waar je kunt eten, de ene met nog exotischer schoteltjes en liflafjes dan de andere.

Op deze tocht zijn we langs de Avon gelopen waar een stuw in ligt en ook de Pulteney Bridge overheen ligt. Op deze brug staan allemaal heel kleine en smalle winkeltjes en vanaf de stuw gezien lijkt het net alsof de hele brug overdekt is. Al met al gaf dit weer mooie plaatjes en daarom zijn ook hier weer de nodige foto’s gemaakt.

Inmiddels begint de maag toch wel serieus te grommen dat er wat in moet en na een stukje lopen komen we Sam Weller’s tegen, een leuk tentje/pub waar nog eerlijk eten te krijgen is en daarom was het besluit snel genomen om hier onze lunch te verorberen. De cappuccino en de thee waren uitstekend en al snel bleek dat de cheese/union sandwich met chips en de cottage pie meer dan uitstekend waren. Na dit copieuze maal moest er toch echt gewandeld worden, anders konden we de rest van de middag wel rollen.

Op naar de Royal Crescent, een rij upstairs/downstairs huizen in een halve cirkel en wereldberoemd, onderweg ook nog the Circus bekeken, een grote rotonde eigenlijk met ook hier weer die prachtige huizen. Al met al de moeite van de wandeling waard en ook het park wat er bij is laat zich mooi bekijken.

Na een pauze op een bankje zijn we weer naar het centrum gelopen want er is nog veel meer te zien. Er nog geshopt moest worden bij WH Smith, een grote boekhandel in de UK, maar helaas, waar we voor kwamen hadden ze niet. De bedoeling was om alle uitgebrachte DVD’s van Billy Connolly te bemachtigen, maar deze shop had niet heel veel. Bovendien was het er veel te warm en te rommelig om op het gemak rond te snuffelen, dus stonden we al snel weer buiten. Wel hebben we een mooie kalender voor 2011 weten te scoren, eentje met spectaculaire beelden van de Britse kustlijn.

M’n schatje had inmiddels genoeg van het wandelen en mijn rug vond al dat geslenter ook niet leuk meer. Toch ben ik ook Bath Abbey nog binnen gegaan, ik weet het, alweer een hoop oude stenen, maar toch, we zijn er nu toch en vermoedelijk komen we hier nooit meer. Ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb, ergens moet je wel bewondering hebben voor de mensen die dit gebouwd hebben, het blijft toch steeds weer weer een mooi gezicht. De beroemde Roman Baths hebben we bewust gemeden, het was er stinkend druk en daarom een gedrang van jewelste. Een aantal plaatjes hebben we er wel van en dat moet maar genoeg zijn :knip2: .

3 uur banjeren door een stad is meer dan genoeg en omdat we weer een andere route nemen met hopelijk kansen voor mooie plaatjes zijn we om kwart over 2 weer op de bus gestapt richting de parking. Bath is een mooie stad, dat moet gezegd worden.

Zoals al gezegd, de terugweg ging via een andere route, nu richting Wells, waar we weer richting Cheddar gereden zijn omdat dit een scenic route moest zijn. Op de plekken waar je door de heggen kunt kijken ontvouwen zich mooie vergezichten, zelfs met de druilerige regen op de heuvels en het droge weer in de dalen.

In Draycott zijn we de binnenlanden in getrokken richting Wedmore, een prachtige single lane road midden door de weilanden met af en toe een passeerplaats. Lekker rustig en met prachtige landschappen. Ook hier hebben de aardbolstoffeerders weer goed hun best gedaan.

Om 4 uur waren we weer terug in ons tijdelijk onderkomen, waarna we wat boodschapjes hebben gehaald. Als eerste de farmshop, een slagerijtje waar ze hun eigen gefokt en geslacht vee verkopen. Hier hebben we een grote entrecote gehaald en een stel porksausages welke in de vitrine lagen te lonken. Daarna nog wat piepers en andere eerste levensbehoeftes (bier :lach2: ) gekocht en op het gemak weer naar het huisje gelopen. De inmiddels droge lever moest bevochtigd worden en na een heerlijk koud biertje heb ik de worstjes maar eens in de boter gelegd.
Al snel begonnen ze heerlijk te geuren en nadat ze uit de pan gevist en op een paar sneetjes vers brood gelegd waren heb ik er heerlijk van zitten smikkelen. Het is al heel lang geleden dat ik zulke lekkere worstjes gegeten heb, ik denk dat ik morgen de slager maar eens ga zoenen. Wie weet wil hij het slagersgilde in Nederland nog eens wegwijs maken in het ouderwetse vakmanschap. Nu ga ik nog ff nagenieten van al het moois en lekkers van vandaag, morgen is er weer een dag. (P)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Bath

Bericht door Gast »

Anneke:

27 september 2010
hellemaal top
dat jullie het zo
naar jullie zin hebben
foto's zijn mooi
is genieten zie ik
maak er morgen ook weer wat moois van
ik kijk er weer naar uit

dikke knuffel van Anneke
Gebruikersavatar
Gast

Re: Bath

Bericht door Gast »

ebo:

27 september 2010
nou dat ziet er weer top uit pieter en margreet
en mooi foto's ook
wacht met smart op morgen
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: Bath

Bericht door Maravo »

Mara:

28 september 2010
Hey hallo, jullie vermaken je prima zie en lees ik, mooi!! :-) Ik had gister nog een aantal keer gekeken of jullie een nieuw verslag hadden, kwam iets te laat voor mij. Geniet maar lekker en ik lees mee... xjes Mara :knip1:
Gebruikersavatar
Marijkevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Bath

Bericht door Marijkevo »

Marijke:

28 september 2010
Oh jongens wat is Engeland toch prachtig.....ik had toch mee moeten gaan !!!! En wat een schattig huisje. Ik kan me voorstellen dat jullie weer erg genieten. Ik geniet in ieder geval wel van jullie verhalen en foto's die zoals gewoonlijk weer gewéldig zijn. Liefs, Marijke.
Gebruikersavatar
Gast

Re: Bath

Bericht door Gast »

heit & mem:

28 september 2010
hallo jongelui,jullie hebben het goed naar de zin begrijpen we hier .het gaat hier ook weer een beetje na de operatie .ik was vanmorgen om 10 uur weer op de jepmaloane ,almetal,een pijnlijk gedoe,maar we gaan de goeie kant op.. jullie moeten nog maar even goed genieten,de week is zomaar om.veel plezier daar.. groetjes van ons !!
Gebruikersavatar
Gast

Re: Bath

Bericht door Gast »

conny:

28 september 2010
Hoi margreet en wolf!!
Het gaat daar wel goed, zo te zien
Er zitten prachtige foto's bij
Jammer dat we niet kunnen ruiken hoe lekker de aangeprezen worst riekt!!
Plaats reactie

Terug naar “Somerset 2010”