Drie County's

Reislog van onze trip naar Somerset in september/oktober 2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Drie County's

Bericht door Pieter »

28 september 2010 - Wedmore, Verenigd Koninkrijk

De zuidkust was vandaag het doel en eigenlijk wilden we een wandeling maken langs een stukje van de Jurassic Coast. We waren al redelijk op tijd onderweg, kwart over negen trokken we de deur achter ons dicht en werden de neuzen naar het zuiden gericht, de grootste voorop natuurlijk. De dag begint wat nevelig en er is ons later op de middag regen beloofd, maar met een beetje mazzel zouden we daar niet al te veel last van hebben.

Glastonbury was het eerste doel en op de vlakte daar naar toe zagen we de Glastonbury Tor al liggen, waarmee het plan om die te beklimmen meteen maar geschrapt is. De puist waar de toren bovenop staat is veel hoger dan verwacht en dat redden die ouwe botten van ons echt niet meer. Ik had op foto’s het pad naar boven gezien en geloof me, dat is moeilijk lopen. Delen zijn oplopend en delen zijn van die hele lange traptreden, moordend voor de rug.
Toen we Glastonbury voorbij waren kregen we nog een fraai uitzicht op de Tor en met een snoekduik is de auto aan de kant gezet om er toch een paar foto’s van te maken. De nevel was al redelijk opgetrokken, dus is de foto toch nog aardig gelukt.

Vanaf Glastonbury, langs een scenic route (als er geen heggen staan is het uitzicht prachtig, maar stoppen is er niet bij, geen plek om te stoppen) rijden we via Street en Yeovil richting Beaminster. Het loopt tegen de lunch aan, dus in het centrum zijn we gestopt voor een versnapering. Het eerste tentje waar we binnen kwamen was goed voor alternatief eten, broodjes met kippenvoer erin en meer van die macro-idiotische dingen, dus wegwezen! Toen we langs een piepklein bakkerijtje liepen en de geur in de neus kregen zijn we daar naar binnen gelopen en hebben een ambachtelijk brood en broodjes gekocht. Heerlijk, die geur van vers gebakken brood.

Het volgende tentje waar we binnen liepen kon nog geen lunch doen, maar koffie en thee was geen probleem. Nog zo’n geval van modern eten, niks voor ons, maar de cappuccino was erg lekker en ook de thee was er prima.

Op het pleintje zijn er nog een paar foto’s gemaakt, misschien is dat toch het voordeel dat alle doorgaande wegen door de dorpjes, stadjes en steden gaan, je ziet toch nog iets van al die mooie gebouwen.

De gordels weer om en zuidwaarts dan maar, dan maar aan de zee een flinke lunch pakken, het is tenslotte niet zo heel ver meer. Bij Bridport zijn we afgeslagen richting Lyme Regis, een oude badplaats, grotendeels nog zoals het vroeger was, al heeft ook hier de commercie toegeslagen. Vanaf het begin van het stadje duik je naar beneden, sommige delen best steil en de straatjes zijn er smal. Overal zie je prachtige oude gebouwen staan en wanneer je beneden aankomt krijg je de zee te zien. Daarna gaat het weer steil omhoog, langs alweer smalle straatjes.

Het was er druk, beneden in het stadje krioelde het van de oude fossielen die in het winkeltje fossielen hadden gekocht. Geen parkeerplekje te vinden natuurlijk en we waren toch echt niet van plan om vanaf de parkeerplaatsen aan de buitenkant van het stadje terug te lopen naar het centrum. De heenweg zou niet zo’n probleem geweest zijn, maar de terugweg wel, beide wegen gingen steil omhoog.

Aan de andere kant van het stadje was nog een parkeerterrein, dicht aan de zee en daar zijn we uitgestapt. Cobb Harbour heet het daar en toen we het allemaal eens goed bekeken hadden zagen we dat we vanaf daar naar het centrum konden lopen langs het kiezelstrand, alhoewel er ook hele stukken zandstrand waren.

Lunch was toch eerst aan de beurt, daarom naar de Cobb Arms, het ziet er leuk uit en het soort eten staat ons wel aan. Inmiddels betrok de lucht ook al en daarom toch eerst maar wat foto’s gemaakt. Daarna naar binnen om de inwendige mens te behagen, beef stroganoff en fish and chips was de keuze. De foto is het bewijs en het smaakte heerlijk. Zelfs de koude rose en de half pint Forsters gingen er prima in.

Toen we na de lunch weer buiten kwamen begon het te miezeren en na een klein stukje gewandeld te hebben waarbij het steeds natter werd hebben we besloten om toch maar terug naar de auto te gaan en de terugreis aan te vangen. Dat was maar goed ook, toen we goed en wel onderweg waren werd de hoeveelheid water toch echt te veel om droog over te komen en aangezien de regen vanaf zee kwam zijn we zo snel mogelijk landinwaarts getrokken.

Nadat ook het paard z’n eten had gekregen zijn we weer naar het noorden gereden en ja hoor, het weer werd steeds beter. De regen stopte en heel af en toe kregen we zelfs de zon nog ff te zien. In Somerton hebben we nog een boodschapje gedaan waarna we de geur van de stal in de neus kregen en dus was het zaak om snel huiswaarts te keren.

Ondanks de weinige fotomomenten hebben we toch een mooie dag gehad, het landschap is prachtig en ook de stadjes en dorpjes zijn mooi om te zien. Uiteindelijk hebben we drie County’s gehad, Somerset, Dorset en Devon. (P)

Tsja, wat moet ik er nog aan toevoegen … het was een lange rit met helaas weinig mogelijkheden om het geweldige landschap te fotograferen; dat pakken ze dan in Schotland toch beter aan. Lyme Regis was wel leuk, de pub was prima. We zijn erg moe, P heeft blijkbaar z’n rug weer es geknakt :sad1: en loopt als een ouwe opa … Maar es zien wat we morgen gaan doen. Er wordt vet regen voorspeld, dus we gaan pas laaaaaat op pad :lach1: . We bekijken het wel: het is pansie!! :knip1:

Nog ff ter informatie: de foto van die paal op de heuvel – de eerste geloof ik – is volgens de legende de geboorteplaats van Koning Arthur en is ook wel bekend als …. Avalon :lach1: . Tot morgen!!! (M)
Gebruikersavatar
Tineke
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2016, 21:12
Contacteer:

Re: Drie County's

Bericht door Tineke »

Nico en Tineke:

28 september 2010
Hee luitjes,
Jammer dat ik niet eerder op jullie vakantielog heb gekeken, wat ziet het er daar mooi uit! Ik verwachtte dat er telkens een melding zou komen als jullie weer wat geschreven hadden, was niet zo, domme ik (T)!
Heerlijk om weer mee te genieten van jullie vakantie, zo zie je maar: ook al ga je zelf nooit abroad, de wereld is soms dichterbij dan je denkt! Maar volgend jaar lekker met z'n vieren naar Schotland lacht ons nu nog meer aan!
Geniet maar lekker en we lezen lekker mee en kijken ook natuurlijk! Het mooiere weer krijgen we nu in Nederland, heerlijk na de regen van de afgelopen dagen. Natuurlijk sturen we het meteen weer terug naar jullie!
Niet te veel groeien, straks worden jullie nog gewogen en te zwaar bevonden voor de terugreis :-)

Groetjes en tútsjes uit Friesland,
Nico en Tineke
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: Drie County's

Bericht door Maravo »

Mara:

29 september 2010
Hey Auntie&Pete, mooie foto's en jullie boffen ook met het weer zie ik!! Jullie verhaal heb ik niet helemaal gelezen, maar klinkt goed so far. Ik ben er nie helemaal bij met mn gedachten :-) ... Vanmorgen naar E'hoven geweest en heb nu een proeflens op li-oog (stekeblind dus aan 1 oog). Het lezen en typen gaat me nu beter af, en erg handig ik heb nu geen 4 maar 2 honden hahaha :-) . Het is wel wennen en ben al een paar x links tegen de deurstijl aan geknalt, het is wel een stuk rustiger aan mn ogen zo. Dalijk trug om te zeggen hoe het was en dan hopen dat cz het vergoedt anders gaat het niet door. Ik heb nu ook geen last v/d zon, die schijnt hier nu ook. Ik denk dat ik wel een paar wkn eraan moet wennen en dat deze paar uur te kort zijn. Heel veel plezier xjes Mara :knip1:
Gebruikersavatar
Gast

Re: Drie County's

Bericht door Gast »

ebo:

29 september 2010
weer netjes gedaan hoor
groetjes ebo
Gebruikersavatar
jos111161
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2018, 20:20
Contacteer:

Re: Drie County's

Bericht door jos111161 »

jos:

2 oktober 2010
leuke foto dan voor ron,,avelon...

mvg,,Jos
Plaats reactie

Terug naar “Somerset 2010”