Exmoor National Park.

Reislog van onze trip naar Somerset in september/oktober 2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Exmoor National Park.

Bericht door Pieter »

29 september 2010 - Wedmore, Verenigd Koninkrijk

Als eerste willen we mijn moeder feliciteren met haar verjaardag en we wensen haar natuurlijk nog heel veel jaren in voorspoed en geluk toe. We pakken er eentje op :knip2::lach2: .

Deze keer weer een kust, maar dan de noordkust van Somerset en zelfs een stukje Devon. Exmoor is een van de talloze nationale parken in de UK en het moet er erg mooi zijn, dus moeten wij dat met eigen ogen zien. Om kwart voor 10 zijn we de weg opgereden richting het westen, het heeft geregend vannacht en ook vanmorgen hebben nog de nodige buien gehad, maar wij zijn naar het goede weer gereden. Al snel klaarde het weer op en kregen we mooie plaatjes te zien.
Daarom toch maar even van de grote weg af en een mooi uitzichtpunt opgezocht in een piepklein dorpje, Selworthy heet ‘t. Het zonnetje scheen toen al en het meest prachtige landschap viel er te bewonderen. Zelfs het weggetje heen en terug was al de moeite waard, smal en helemaal onder de bomen gelegen zodat het leek alsof we door een groen tunneltje reden.

De volgende stop hebben we in Porlock Weir gemaakt met een prachtig uitzicht over het Bristol Channel. Hier hebben we een paar huisjes gezien waar we wel zouden willen wonen. De achterkant lekker tegen de heuvel aan genesteld en aan de voorkant een schitterend uitzicht.
In de Ship Inn hebben we een eenvoudige doch voedzame lunch genuttigd en lekker de benen even gestrekt. Natuurlijk hebben we plaatjes getrokken op deze mooie plek.
Het volgende deel van de reis was een beetje een uitdaging, een heel smal weggetje naar boven was de gekozen route en inderdaad, zoals al op het bord aangegeven stond, het was een tolweggetje. We moesten stoppen bij een heel leuk tolhuisje, 2 pond via de gleuf in de deur betalen en vooral het hek weer sluiten. Prachtig allemaal en het weggetje zelf was erg leuk om te rijden, alhoewel de reisgids het ten sterkste afraadt :lach2: ; dus voor ons wil dat zeggen: gewoon doen :knip2: . De naam is Worthy Toll Road, een echte aanrader om te rijden. Het stikt er van de fazanten en als je niet oplet rijd je zo een heel maal bijeen :knip2: . Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt om al het moois te bekijken en te vereeuwigen op de gevoelige plaat.

Eenmaal weer op de doorgaande weg rijden we verder naar het westen, het landschap wordt opener en zelfs langs de weg vinden we plekjes om even te stoppen en al het moois op het gemak te bekijken. Het is echt een schitterend gebied, Exmoor is zeer de moeite waard om te bekijken.

Vanaf Countisbury gaat het steil naar beneden en hoe verder we afdalen, hoe steiler het wordt. Het laatste deel heeft zelfs een helling van 25%, wat wil zeggen dat je elke 4 meter vooruit 1 meter in hoogte daalt. Hier is het kiezen van de juiste versnelling geen overbodige luxe, anders slaat het paard echt op hol.
Er is zelfs een nooduitloop gemaakt, voor wanneer het echt helemaal fout gaat :lach2: .
Beneden aangekomen rijden we Lynmouth binnen waar we weer een stop maken. Na enig speurwerk hebben we een parkeerplaats gevonden om het paard te stallen. Daarna gaan we te voet het dorp in, eerst alles bekijken, toen we aankwamen zag ik iets wat me nieuwsgierig maakte en dat moest bekeken worden. Het bleek om een waterkrachtcentrale te gaan, maar dan wel een hele oude.
Alles wat er nu te zien is bleek nog niet heel oud te zijn, dit komt omdat het in 1952 verwoest is door een enorme watervloed vanuit de bergen er omheen. Later is het dorp herbouwd en de rivier is er omheen geleid om een soortgelijke ramp te voorkomen. In het begin van de kloof is er een soort van themaparkje gebouwd, al met al niet heel bijzonder, maar er zijn leuke plaatjes te maken. Verderop in de kloof zijn volgens de gids nog een paar mooie watervallen te zien, maar daar zijn we niet meer naartoe geklunt.

Na de cappuccino en een Cornish Pastie zijn we weer naar het oosten gereden, ditmaal dwars door het nationale park. Hier zie je pas echt dat het sompig is, langs de kant van de weg zie je het water uit het omringende landschap sijpelen, op plekken glinsterend in de zon. Het eerste deel van deze weg welke ons via Hilsford naar Simonsbath brengt is prachtig, de wijde blik komt hier echt tot z’n recht.
De heide is bijna uitgebloeid en ook de varens hebben het groen verruild voor het bruin, wat een mooi landschap laat zien. De schapen liggen hier op de weg en blijven ook zeer onverschillig liggen als je er met de auto langs rijdt.

Het laatste deel van de reis is verstoken van uitzichten, metershoge heggen omzomen de weg en omdat het ook al wat later wordt gooien we nog maar wat kolen op het vuur om de thuisreis wat te versnellen. Zo rijden we dwars door Dunster, wat een prachtig centrum heeft, maar hier was niet echt een gelegenheid om te stoppen voor een paar plaatjes en ook het kasteel wat hier staat laat zich dusdanig lastig zien dat we maar doorgereden zijn.

De rest van de weg terug was oud nieuws, dus nog meer kolen op het vuur en met gezwinde spoed naar huis. In Wedmore hebben we nog een stuk dooie koe gekocht, een mals stuk haas werd er voor ons afgesneden bij de lokale slager. Weer thuis, eerst ff bekomen van de reis en een kleine versnapering om de dorst te lessen waarna de pannen op het fornuis zijn gezet.
Als eerste een entrecote van ongeveer een pond, goed dooraderd met vet en een lekker dikke vetrand er omheen. Geloof me, zo’n mals stuk vlees vind je niet zomaar. Eerst braden in een gloeiend hete pan en daarna in de pan laten rusten leverde een entrecote op die je bijna met de vork alleen kon eten. Het haasje was niet minder mals, ook deze lekker dooraderd met vet en smeltend op de tong. De gekookte piepers zijn onaangeroerd in een schaaltje naar de koelkast verbannen. Geloof het of niet, maar zo hebben we op een heerlijke manier weer een hele dag om zeep geholpen. (P)

Jaja, ik heb er weinig meer aan toe te voegen :lach1: . Vandaag was een topdag, lang in de toetoet gezeten, maar het was zeker de moeite waard! Ik zou zeggen: kijk naar de foto’s! Het vleesje was heeeeeerlijk! Het hele huis(je) ruikt ernaar nu … mjammmmmm, en er ligt nog teen en tander aan restjes in de koelkast :knip1: . Zie foto van vleesje op vuur :lach1: .

Oke, morgen richting Bristol … meneer Brunel z’n meesterwerken gaan bewonderen. De techneut wil dat graag zien en ik vind het ook wel mooi, dus morgen meer info, piepels!! Tot dan!! (M)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Exmoor National Park.

Bericht door Gast »

Tanja:

29 september 2010
Jihooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....
Weer eens als eerste - per ongeluk!! :-)
Klinkt allemaal helemaal geweldig... en dat eten ook!
Gefeliciteerd met je moeder en mocht ze dit lezen ook namens mij aan haar van harte :-)

Ik nog 1 nachtje Denmark en dan morgen weer in de toetoet naar huus... Gelukkig is het maar 7uur rijden (mits je alle afslagen meteen goed hebt in Duitsland :sad1:

Enjoy!!!
X Tanja
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: Exmoor National Park.

Bericht door Maravo »

Mara:

30 september 2010
Ten eerste mam van Pieter: VAN HARTE GEFELICITEERD en nog veel gezonde+ gelukkige jaren toegewenst. Prachtige foto's echt mooie landschappen daar :-) . Verder hou ik het kort, ik zie nl scheel v/d koppijn... Oja alvast welkom thuis Dave&Dyan, volgens mij komen ze vannacht aan... Veel liefs xjes :-) Mara
Gebruikersavatar
Marijkevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Exmoor National Park.

Bericht door Marijkevo »

Marijke:

30 september 2010
Ik zie dat mijn 'kiendjes' goed vertegenwoordigd met hun mailtjes. Dit in tegestelling tot mezelf...ik voel me een beetje schuldig. Maar het enigste dat ik kan zeggen is aaahhhhh en ooohhh als ik die prachtige foto's zie en de uitgebreide beschrijving van jullie dagen lees. Gelukkig laten jullie je door het weer niet op je kop zitten en al met al lijkt dat weer trouwens wel mee te vallen.
Jullie huis staat er patent bij, hier loopt alles op rolletjes. Geniet nog maar lekker en tot schijfs.
Kusje van zusje.
Gebruikersavatar
Gast

Re: Exmoor National Park.

Bericht door Gast »

ebo:

30 september 2010
hoi Pieter en margreet
verhaal is weer super
maar van de foto's krijg je ook trek
Plaats reactie

Terug naar “Somerset 2010”