Bristol ...

Reislog van onze trip naar Somerset in september/oktober 2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Margreet
Administrator
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 sep 2012, 21:39
Contacteer:

Bristol ...

Bericht door Margreet »

30 september 2010 - Wedmore, Verenigd Koninkrijk

Ja ... met puntjes ... want weer een stad? Dat was niet de bedoeling! Maar we hebben maar een klein hoekje bezocht en ook nog het hoekie wat het dichtst bij ons lag. Dus met een uurtje rijden (sjees, we waren pas om 11.00 uur weg!) waren we waar we wezen moesten (wel een paar keer verkeerd gereden, maar dat ligt niet aan ons!). Ons eerste doel was de Clifton Suspension Bridge. Een meesterwerk van Isambard Kingdom Brunel. Ik ken al de technische termen niet, maar die vult P vast wel aan ... :knip1: . Het was mooi weer, de brug ligt over de Avon Gorge, dus prachtige uitzichten, we zijn de brug helemaal overgelopen, het was kortom weer schitterend en het weer werkte ook prima mee. Veel foto's gemaakt, dus jullie zien het allemaal wel.

Het volgende doel was ook een product van meneer Brunel’s technisch genie ( we hebben het hier wel over plusminus 1830!!!): het eerste stalen stoomschip: de ss Great Britain. Ze (een schip is vrouwelijk …) is rond 1970 als wrak het originele bouwdok in gesleept en daar helemaal gerestaureerd. Nu is het te bekijken, met van alles er omheen. Heel erg mooi gemaakt en gedaan, dat moet gezegd. P was uiteraard niet van de motor weg te slepen … :lach1: … en heeft heel veel foto’s gemaakt. Ikzelf vond het leuk om te zien, maar het “pakt” me niet echt, zoals bij P. Dus toen ik m’n rug voelde … wilde ik weg!!! :lach1: Het was inmiddels ook 15.00 uur en Bristol is een grote stad, dus hij was het met mee eens: wegwezen!!! Op de terugweg zijn we – dankzij de geweldige GB bewegwijzering – ook weer een paar keer verkeerd gereden, maar om 16.00 uur waren we weer thuis.

Morgen kalm aan, er staat niet heel veel meer op het programma. Alleen ff appels kopen, die zijn hier volop verkrijgbaar (cider-country he?) en P wil thuis appeltaart maken met goei appels :knip1: . Het weer voorspelt veel regen maar eigenlijk wil ik nog ff naar Wells (vlakbij, ff shoppen :knip1: ). En hier de zooi opruimen en alvast wat inpakken. Aanklooidagje dus :lach1: . M’n schatje vult dit nog wel ff aan en ik spreek jullie morgen weer!! (M)



Isambard Kingdom Brunel, een engineer van grote betekenis in de geschiedenis van de industriële revolutie. Een genie mag hij genoemd worden, geboren in Portsmouth op 9 april 1806. De brug die we bezocht hebben heeft hij in 1830 ontworpen en na de nodige tegenslagen (geldgebrek) is de brug 5 jaar na z’n dood afgekomen. Een waar meesterwerk voor die tijd en het voorbeeld voor alle bruggen die later nog gebouwd zijn. Iedereen kent ze wel, de bruggen met een wegdek dat hangt aan kabels die gedragen worden door 2 torens.

In het informatiecentrum wat erbij staat hangen oude afbeeldingen van de bouw van deze brug, indrukwekkend om te zien hoe in die tijd (1831 is de bouw begonnen en na een pauze van 31 jaar werd de brug in 1864 voltooid) dit monsterproject tot stand gekomen is.

Brunel heeft nog veel meer machines, bruggen en schepen op z’n naam staan, eentje ervan ligt ook in Bristol en wel de SS Great Britain, ’s werelds eerste propeller aangedreven stoomschip van staal. Iedereen verklaarde hem voor gek, zo’n schip zou nooit kunnen varen en zou waarschijnlijk doormidden breken vanwege de enorme stoommachine die in het midden van het schip stond. In het gerestaureerde schip staat een nagebouwd model van deze stoommachine, draaiend en wel. De originele stoommachine was een lage druk stoommachine, welke door het injecteren van water in de cilinders geholpen werd door het vacuüm wat ontstaat door het condenseren van de stoom.

Er zijn een paar prachtige websites te vinden over de Clifton Suspension Bridge en de SS Great Britain welke ik hier graag vermeld.

http://www.ssgreatbritain.org/home.aspx

http://www.cliftonbridge.org.uk/

http://www.brunel.ac.uk/about/history/ikb

Ik laat het hier bij, morgen nog ff lekker lamballen en wat shoppen en dan zit het er weer op helaas. (P)

Zo :lach1: , ik zei toch dat de techneut nog wel wat te vertellen had? :lach1: … Laterrr!! (M) Foto’s komen zo …
Gebruikersavatar
Gast

Re: Bristol ...

Bericht door Gast »

Tanja:

1 oktober 2010
Kijk... das nog eens een interessant dagje :-)
Van zo'n verhaal ga ik wel watertanden!!!
Wat een mooi bootje - alleen jammer dat er geen vrouw als boegbeeld gebruikt is hahaha!

Volgens mijn laatste info moet Dyan ergens vannacht terug zijn gekomen, dus lekker om nog 1 keer als eerste te mogen reageren :-) :-)

Hele fijne dag nog en tot gauw xxx
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: Bristol ...

Bericht door Maravo »

Mara:

1 oktober 2010
Geniet er nog van en het weekend ben ik v/d partij, ik las nl dat er appeltaart gemaakt wordt mmmm haha :-) . Xjes Mara
Gebruikersavatar
Marijkevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Bristol ...

Bericht door Marijkevo »

Marijke:

1 oktober 2010
Nog ff een laatste berichtje. Wederom prachtige foto's en geweldige uitleg. Voor morgen een goeie reis en rustige overtocht gewenst en ik sluit me bij Mara aan wat de appeltaart betreft......jammie!!
XXXX
Plaats reactie

Terug naar “Somerset 2010”