De reis

Reislog van onze trip naar Schotland in juni 2011
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

De reis

Bericht door Pieter »

7 juni 2011 - Gartmore, Verenigd Koninkrijk

Zaterdagmorgen was het al vroeg dag, want om 8 uur moest de verhuiswagen met de neus naar het noorden gezet worden. Vrijdagvond is er al het een en ander ingeladen, zodat we al snel klaar stonden voor het vertrek. Nog even de kilometerstand genoteerd, de domdom aangesloten en in werking gezet en om 10 voor 8 was het zover.

Omdat het lekker rustig was op de weg, waren we om 9 uur bij de Slomp, een benzinepomp aan de A50, dichtbij Apeldoorn. Dit is onze traditionele stop onderweg naar het noorden. Het is dan nog steeds lekker rustig op de weg, dus schieten we goed op, om 10 voor 11 staan we geparkeerd op de stoep in Blije. Na enige herschikking in het laadruim kon de rest van de spullen er nog bij, waarna ik dacht dat ik een klein gekreun van ons vehikel meende te kunnen horen.
Hierna zijn we naar Marrum getogen voor de lunch, een lekkere kop soep en broodjes met vers beleg, welke ons goed smaakten.

De bedoeling was om tegen 1 uur de reis naar IJmuiden aan te vangen, maar omdat we lekker vroeg waren hadden we ook nog even tijd om het nieuwe onderkomen van T&N te bekijken, wat ons een trip door Leeuwarden bespaarde.

Daarna de afsluitdijk over, hier mag tegenwoordig 130 km/u gereden worden, maar geloof me, met al die krukken op de weg haal je amper de 110 nog. Bloody tourists! Toch waren we lekker op tijd op de kade in IJmuiden, zelfs 20 minuten voor de geplande tijd van 3 uur al. We konden zelfs meteen al inchecken, waardoor we Ellen hebben gemist, die zou om 3 uur voor de poort staan, maar toen waren wij al door de douane.
De koele versnapering in de terminal smaakte voortreffelijk, want het was inmiddels al lekker warm op de kade. Al snel mochten we aan boord, de auto vooraan op het dek, wat betekent dat we redelijk vlot van boord zullen zijn als we aan de overkant van de plas gearriveerd zijn. In de hut werden we al snel op de hoogte gesteld van de tijden en ook waar en wanneer we wilden eten. Wat we precies hebben gegeten staat ook nog te lezen in dit verslagje.

Het publiek stelde ook dit keer niet teleur, we hebben de ogen weer uit gekeken en veel gelachen. Een “henparty” was op de terugreis vanuit Amsterdam naar huis, allemaal opgedirkt en ready to rock. Na een blik op de Bride to be kreeg ik medelijden met de Groom to be.

De nacht viel al vroeg voor ons en het rollen van het schip heeft ons lekker in slaap gewiegd.

Ook de morgen brak al vroeg aan, want de schoorsteen moet wel blijven roken. Na de welbekende en noodzakelijke ochtendrituelen zijn we om half 8 aan het ontbijt geschoven.

De toast met roerei en crispy bacon smaakten weer voortreffelijk en ook de toast met kaas ging er prima in. Natuurlijk hebben we nog een lunchpakketje gescoord, we blijven die verrekte ollanders hè :lach2: we willen waar voor ons geld. Om 9 uur Engelse tijd was de boot aangemeerd en tegen half 10 ongeveer reden we van de boot in vol vertrouwen op Billy Connolly als onze gids.
Helaas ging dat een beetje mis omdat de domdom de tussenstop IJmuiden nog in het systeem had staan en ons dus zuidwaarts wees. Omdat we het al niet helemaal vertrouwden zijn we gestopt om de kaart er nog eens op na te slaan en ja hoor, we zaten helemaal verkeerd. Mijn eigen gevoel had het wel goed gehad in het begin, maar omdat de wegen vernieuwd waren en omgelegd was ik niet helemaal zeker van de juiste route. Billy Connolly de mond gesnoerd en met de kaart op schoot hadden we al snel de weg naar het noorden weer gevonden.

De weg is weer bekend en de eerste korte stop is in Otterburn, even de benen strekken, een paar plaatjes trekken en natuurlijk moet er gerookt worden. De weg is nog lang, dus snel weer op pad, want de burger op de Schotse grens lokt weer. Ondanks dat het miezerig weer was hebben we hier een langere pauze genomen en genoten van de broodjes hamburger en ook de hotdog smaakten weer voortreffelijk. De volgende stop die we gepland hebben is in Jedburgh waar er wat water weggebracht is en de portemonnee gevuld is, want zonder ponden doe je niet heel veel op de Britse eilanden.
Snel weer op pad, de weg die we hebben gekozen hebben zal ons weer tussen Edinburgh en Glasgow door leiden en is beslist geen snelweg. 80 km/u gemiddeld zal niet altijd meevallen op deze wegen, terwijl je er 96 km/u mag rijden. De vele kronkels en heuvels zorgen voor een laag gemiddelde.
Toch moest er nog een stop gemaakt worden, want de kontjes worden doof, de blazen beginnen vol te raken en de kelen worden droog en schor. In het Nestlers Hotel in Newbigging vinden we een alleraardigst hotelletje met een leuke pub, waar de cola (er moet nog gereden worden), de bitter lemon en de thee prima smaken. Na nog een aantal mijlen op de binnenwegen schieten we de snelweg op richting Stirling zodat we flink opschieten richten ons einddoel van de dag, namelijk ons goddelijk onderkomen dichtbij Aberfoyle. Na in het dorp wat boodschapjes gedaan te hebben stonden we om half 5 voor de deur van ons onderkomen voor deze week in Schotland.

Veel schrijven wordt er niet meer gedaan, want de internetverbinding blijkt allerbelabberdst te zijn, maar ook daar vinden we wel wat op. Voor nu is de koek op wat mij betreft, er zullen vast nog wel wat aanvullingen zijn van de reisgenoten. (P)



Nog aanvullingen op zo’n verslag zegt ie, als ik alles op zou schrijven dan wordt het verhaal wel heel erg lang! De overtocht is een hele belevenis, je kijkt je ogen uit, wat lopen er toch vreemde kostgangers rond. Maar dat maakt de wereld natuurlijk ook kleurrijk. Onze nacht is in etappes goed verlopen, naast ons een kamer met zo te horen wel 10 jongelui, giechelen is dan nog niet zo erg, maar uitbundig luidop lachende meisjes en de luide stemmen van jongemannen, die zorgen dan toch wel dat er van slapen niet echt veel komt.
Het deinen is dan wel slaapwekkend maar toch…. Nadat de jeugd tot stilte gemaand is door iemand van de servicedesk wordt het stiller en proberen we wat te slapen. Ik heb volgens Nico lekker liggen snurken en hij heeft dus niet veel slaap gehad! En dan zijn we in Newcastle en gaan we op reis naar Schotland. De op de grens genuttigde hamburger was echt de moeite waard, Pieter en Margreet hebben niet overdreven. Pieter heeft de reis naar ons onderkomen al prima omschreven maar ik wil nog even vermelden dat in het hotelletje in Newbigging vast nog gezinsuitbreiding komt, als dat tenminste nog lukt als je bijna 60 bent.
Bij het afrekenen heb ik de waard nog een fooi gegeven: “In Friesland we say that the tip is for the baby carriage”. Hij antwoordde dat hij het met zijn vrouw zou overleggen…
Het huisje waar we zitten is echt ontzettend mooi, luxueus bijna, maar wel zijn de badkamers bloody hot, vloerverwarming erin en dan nog een grote designradiator, het wordt met gemak bijna 30 graden, dus lang zitten of lang douchen zal het niet worden! Maar dat zal de pret niet drukken, de rest is goddelijk dus daar genieten we heerlijk van.
De foto’s zullen wel laten zien hoe mooi het allemaal is. Buiten in de wei staan grote Highlanders (koeien) en die hebben meteen mijn hart gestolen, ik hoop dat ik ze nog mooi op de foto kan krijgen. Vanavond lekker vroeg naar bed, de reis hierheen is vermoeiend geweest maar je ziet je ogen natuurlijk wel uit. (T+N)



Dan zal ik er nog een woordje bijdoen. Over de heenreis is inmiddels genoeg verteld, laat mij maar eens over onze verblijfplaats vertellen. Dat zal moeilijk worden, want er zijn geen woorden voor, zó mooi!! Ik zal beginnen met de minpuntjes: ten eerste is er GEEN internet is het huisje, daar is het laatste nog niet over gezegd, dat moge duidelijk zijn :knip1: :lach1: … en in de handdoeken zit zóveel wasverzachter, dat afdrogen hier geen zin heeft.
De badkamers zijn trouwens warm genoeg, het vocht verdampt snel :lach1: :lach1: .
Verder is alles fantaaaasties!!! Ik geloof dat Pieter er foto’s van bijzet, dus overtuig jezelf. Het allermooiste echter, vind ik wel onze voortuin. We hebben de zowat de helft van Schotland in het zicht. Daar zullen ook wel veel foto’s van komen! Er resideert een kudde Schotse Hooglanders voor de deur, dat zijn onze lawaaiigste buren, samen met de scholeksters. De lente is overduidelijk in de lucht, er wordt gevrijd bij het leven. Als je voor het huisje rustig een peukie staat te roken, komt er ineens een mama eend met 7 kuikens om de hoek en kuiert rustig door, op weg naar de vijver, die naast het huisje ligt. De kids moeten wél beweging hebben :lach1: .

Het huisje is super de luxe uitgerust, al ontbreken uiteraard de koekepannen weer … ovenschalen zijn er in overvloed. Tsja, je bent in GB of je bent het niet!!! Wordt vervolgd :knip1: …. (M)
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: De reis

Bericht door Maravo »

Mara:

8 juni 2011
JAAA 'T IS GELUKT :-) , we hebben verbinding en 't is een lang verhaal leuk. Ga ik vanavond ns op mn gemak lezen. Zo eerst B&B uitlaten en eten koken, zalm en snijbonen met aardappels in schil met rozemarijn en ui, wordt dat lekker mmm. Tot straks dan ga ik er lekker voor zitten veel plezier xjes Mara en yes ik ben Dyan voor hihi :-)
Plaats reactie

Terug naar “Schotland 2011”