Vulkanen zien!

Reislog van onze trip naar de Eifel in oktober 2011
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Margreet
Administrator
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 sep 2012, 21:39
Contacteer:

Vulkanen zien!

Bericht door Margreet »

5 oktober 2011 - Drees, Duitsland

Zo, daar zijn we weer. Alweer een uurtje zu Hause en P is met de foto´s bezig geweest. Best veel gemaakt vandaag, want het was een mooi gebied waar we geweest zijn. Om de een of andere reden zijn we allebei zo stijf als een plank, geen idee waarom … P geeft wel wat geklettert, vandaag in die vulkanen, maar voor mij viel het wel mee. Dus geen flauwe notie warum. Ach, een warm bad lost het wel op en de douche hier is ook heeeeeeerlijk!!!
Vanochtend tegen half 10 vertrokken en op weg naar Gerolstein. Daar was tenminste gemakkelijk een toeristen info te vinden en het lag goed op de route. We hebben daar een gedetailleerde kaart van de vulkaan-eifel gekocht, want op onze wegenatlas staan de helft van die kleine weggetjes niet en we wilden de rimboe in. Oké, kaart gevonden en nog even trappen op gelopen om in het oude hart van Gerolstein te kijken (dat ligt op de rotsen). Uhh :intel: :foto: ... er gaat hier een lampje branden met het oog op de spierpijn, maar dat terzijde.
Na bij de warme bakker een mikske te hebben gekocht, zijn we op pad gegaan. Het was zwaar bewolkt en af en toe viel er wat regen, maar gaandeweg is het opgeklaard. De route was erg mooi, we zijn echt van hot nach haar gereden . Veel slingerweggetjes erbij, daar is P zo dol op, en een paar mooie vulkaanmeren gezien. Dat heet hier een Maar. Beetje vreemd, want een meer in het Duits is See …. En zee is Meer …. Nou ja het blijven Duitsers :-P Vulkanmaaren dus. P vertelt er misschien later nog wel wat over.
Maar wat nou erg vreemd (en op den duur erg lastig) was: na een uurtje of wat rijden wilden we wel koffie drinken en P misschien eine Kuchen dabei, want die had weer es niet ontbeten. Maar in die hele regio was niet één hotelletje of restaurantje of cafeetje of Gasthofje te vinden wat open was!!! Echt unglaublich! En er waren er genoeg, dat wel. Maar blijkbaar is eind september hier dus eind seizoen en gaat alles in de slaapstand. Sjees! :irri: Wat dat betreft vond ik zuid Dld wel iets gastvrijer, maar goed. Uiteindelijk reden we rond 12.45 Manderscheid binnen, wat geen dorp maar een stad(je) is. Daar gewoon de toetoet neergezet en bult af de stad ingelopen. Voor een doorgangetje naar een park(je) stond een menubord met ‘Bistro’ erop. Pieter’s hongerige haviksogen hadden dat meteen gespot. Even gelezen en het leek ruim voldoende. Het was een apart tentje … ik had ff binnen gekeken. Ongeveer 8 tafels totaal en alles in jaren 60 stijl en een barretje en piepklein keukentje erbij. De eigenaar/kok (neem ik zo maar even aan) was aan de robuuste kant, ik had ‘m in gedachten al gelijk Billy Turf genoemd. Maar het rook goed, leuke gouwe ouwe muziek en de 6 klanten die er zaten waren veel ouder dan wij, dus wij beschouwden onszelf weer als teenagers, hihihi. Billy was erg vriendelijk en hij kon koken als de beste! We kregen eerst een erg lekkere salade en die hebben we allebei gelijk zowat helemaal weggewerkt. En toen 2 x de zigeunerschnitzel met franse frietjes. Het was ronduit jammiejammie en we hebben veel te veel gegeten, maar hadden ook erg honger. Lekker vers allemaal, dat kon je proeven. :ja:
Daarna zijn we het gebied van die Maaren ingereden en zijn daar vaak gestopt en P heeft er nog meer gekletterd. En nu zijn we moe. P gaat zo een tukkie doen en straks in een warm bad. En dan typt ie hier vast nog wel wat bij. Ik ga ff lezen en denkelijk na P ook nog wel ff omvallen. Het kan natuurlijk ook allemaal aan de frisse lucht liggen hè? Na die buitjes is het wel lekker opgefrist hier, de lucht is schoner.
Goed mensen, ik laat het hier ff bij. Straks nog een vette croissant met kaas voor mij :huh: en dan kan ik er weer tegen… Groetjes van (M)
PS Ik zet dit er vast op, P gaat ff aier bakken, die schrijft misschien later nog een stukske!

Zo dan, een tukkie gedaan, want de dufheid sloeg onverbiddelijk toe :gaap1: en dan moet er aan toegegeven worden.
De vulkaan Eifel dus, als je goed kijkt zie je inderdaad dat de bergen hier overblijfselen zijn van heel oude vulkanen. De laatste vulkaanuitbarstingen in de Eifel waren zo’n 12.000 jaar geleden, dus kun je je voorstellen dat er al heel veel van de oude kegels is weggesleten.
In een aantal van de oude kraters zijn meren ontstaan die hier zoals M al zei Maaren genoemd worden. Wij hebben de Meerfelder Maar, de Gemündener Maar en de Weinfelder Maar met een bezoekje vereerd, dit nadat we al heel veel van de vulkaan Eifel hebben gezien. Veel bochtenwerk en veel mooie doorkijkjes.
De foto’s staan inmiddels op de laptop en die gaan zo meteen nog op de fotopagina. De warme douche heeft goed gedaan en helpt prima mee om de eieren met schwarzwälder schinken te verteren, dit ging er in als koek.
Veel meer heb ik eigenlijk niet te vertellen, misschien morgen meer, want waar de reis morgen naar toe gaat hangt voor een groot deel van het weer af. Maar dat zien jullie morgen wel verschijnen. (P)
Gebruikersavatar
jos111161
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2018, 20:20
Contacteer:

Re: Vulkanen zien!

Bericht door jos111161 »

Jos:

5 oktober 2011
ach eieren met schinken,maakt weer een hoop goed,dus morgen ben je weer een buffel, pieter,,dus morgen er weer volop tegenaan,hopelijk toch wel apart in bad geweest :nee: ,anders ben ik bang dat er morgen weinig valt te lezen :lach2:

have fun...

jos :rook:
Gebruikersavatar
Maravo
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2015, 16:35
Contacteer:

Re: Vulkanen zien!

Bericht door Maravo »

Mara:

6 oktober 2011
Jullie hebben veel Mara's(hihi) gezien lees ik :knip1: ... Klinkt goed allemaal xm
Plaats reactie

Terug naar “Eifel 2011”