Zondag, een dagje scenery rijden.

Reislog van onze trip naar Wales in mei 2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Zondag, een dagje scenery rijden.

Bericht door Pieter »

20 mei 2012 - Newtown, Verenigd Koninkrijk

Vandaag hebben we ons eerste echte rondje Wales gereden, iets wat we altijd goed kunnen organiseren :knip2: . ’s Morgens eerst de kaart bekeken om een mooie route uit te zoeken en daarna als een stel volleerde padvinders op weg. Maar eerst hebben we Billy verteld dat dit ons nieuwe thuis is zodat, mochten we verdwalen, Billy ons de weg naar huis feilloos aan kan geven.

De neus ging eerst naar het zuidoosten, een stukje bekende weg, waar we in Caersws een B weg zijn opgegaan. Via Llanidloes zijn we uiteindelijk op de scenic route terecht gekomen, al vinden wij dat alles hier scenic is. Maar we kunnen ons voorstellen dat wanneer je hier opgegroeid bent dat je het allemaal niet zo meer ziet. Toch is het hier heel mooi en om met de auto al die kleinere wegen te berijden is nog veel mooier.

De scenic route bracht ons lang de Dylife Gorge, een diep uitgesleten gletsjerdal met bijbehorend riviertje en watervallen. Helaas, het water was te horen en er was zelfs een glimp gezien van het water, maar op de gevoelige plaat vastleggen was onmogelijk. Toch hebben we er nog mooie plaatjes kunnen schieten, waarvan er vast eentje op een van de sites te bewonderen zal zijn. Een van de plaatjes zal ik zeker niet plaatsen, want ik zag iets wits schitteren in het struweel. Meer zal ik er niet van zeggen, dat lijkt me beter voor de rust.

De route die we hebben gereden richting Machynlleth is heel erg mooi, recht over de heuvels waarvan sommigen de 400 meter halen. Ondertussen begon ook het wolkendek te breken en zagen we hier en daar de zon op de heuvels schijnen, eerst als kleine vlekjes, maar ze werden allengs groter. In Machynlleth scheen de zon zelfs volop, zodat we daar even de benen hebben gestrekt en een stukje van het stadje hebben bekeken. Van Machynlleth wordt geclaimd dat het de oude hoofdstad van Cymru (Wales) is geweest, al is dat niet als zodanig beschreven. De klokkentorren is mooi om te zien en het daar dichtbij gelegen Royal House, een prachtig oud pand, staat er al vanaf de middeleeuwen.

Van hieruit zijn we richting de kust gereden, langs de rivier de Dyfi. De brug over de rivier is berucht vanwege het gevaar van overstroming, maar ondanks dat de brug in 1805 gebouwd ziet hij er nog stevig uit. De Dyfi wordt heel breed, maar bij de monding in de Ierse zee is het een smalle diepe geul geworden. In Aberdovey hebben we een stop gemaakt en zagen we hoe het water met donderend geweld de Ierse zee in stroomde. Het was afgaand tij en dat was goed te zien. Hier hebben we ook zitten genieten van een lunch, al was het niet meer dan een snack, het smaakte oké en de maag was weer gevuld.

Vanaf Tywyn zijn we weer de binnenlanden in getrokken, terug naar huis via Machynlleth. Onderweg hebben we nog zitten delibereren over de vraag wat we met het eten zouden doen. Eten in de lokale pub, genaamd the Aleppo Merchant, of thuis een lekkere steak in de pan gooien. Uiteindelijk is het een lekkere steak thuis geworden, zij het dat ze uit de Tesco gehaald zijn, maar dat vlees zag er goed uit. De lokale slager zal vast nog met een bezoekje vereerd worden, want Welsh Black, Angus en Hereford zijn wel echt lekkere koeien. Het vlees mag 5 weken rusten voordat het uitgebeend en gesneden wordt, dus dat wordt heerlijk mals.

Ook lam uit de buurt moet erg lekker zijn, dus ook die moet er nog aan geloven. Voor de lekkere trek pik ik nog wel een paar lekkere home made sausages mee, maar misschien daarover later meer. Tussen de bedrijven van dit schrijven door moest er natuurlijk ook nog even gerookt worden en stopte er een landrover voor het hek. Goedemiddag! klonk het vanuit de auto, het was een vrouw, getrouwd met een Welshman en woonde een stukje verderop. Natuurlijk even een praatje gemaakt en vooral ook het weer nog even genoemd. Het lijkt er op dat we prachtig weer gaan krijgen deze week. Mijn deel van het verhaal is verteld en er moeten nog foto’s bekeken worden en geselecteerd voor het reislog, dus ik hou het voor nu weer gezien. (P)



Zo, (groot)moeders hier! Heb vandaag veel aan Anna gedacht met d´r feestje, die zal morgen wel weer erg moe en een beetje niet lief zijn, kloot er maar mee aan mama! Maar ik hoop dat het feestje leuk was. Ik heb – heel vals – vanaf ons lunchplekje in de zon aan zee een sms’je gestuurd aan dochter, want ik denk dat het daar vandaag geregend heeft … sorry!!! :lach1: . In ieder geval: vandaag was het prachtig. Het begon net als gisteren met veel laaghangende bewolking, maar allengs kwam de zon er steeds beter door en werd het heerlijk weer. Alles wat je ziet lijkt dan meer kleur en fleur te krijgen en ter plekke barsten dan ook vele bloemetjes vrolijk open, heel mooi.

Goed, die witte vlek bij die gorge, waar P over vertelde … dat was mijn blote kont. Ik moest zooooooo nodig!!!! Alle dames weten wel hoe dat voelt :sad1: . Er was een redelijk beschermend stelletje struikJES (nog niet dik in het blad) en ik heb m’n kans genomen. Als er een auto van rechts was gekomen, hadden de inzittenden vandaag nog veul lol gehad :lach1: . Maar het was erg rustig op de weg, dus ik ben niet gespot. Alleen … achter me, aan de overkant in de wei stonden schapen en lammetjes … toen we wegreden zag ik dat die ineens allemaal roze waren :lach1: :lach1: :lach1: .

Nou, we hebben het vandaag dus redelijk araf gedaan … dat is Welsh voor langzaam :-) . Goed hè? En verder wil ik nog zeggen: Pan welwch olau coch sefwch yma!!! Man man, je breekt je tong hier over die taal, niet te geleuve! Ik moet de plaatsnamen zowat spellen voor Pieter. We zijn voorbij een plaatsje gekomen, dat heette Crwt … ik vond dat het klonk als een scheet :lach1: , zo eentje met een knal .. hihihi. In ieder geval wat ik daarnet schreef betekent: Als het rode licht brandt: hier wachten :-P .

Het weer ziet er voor de komende dagen hier echt erg goed uit, ik heb een voorlopige planning gemaakt, alleen morgen moet nog ff ingevuld, maar dat komt goed. Zoals gezegd hebben we het araf gedaan vandaag en waren ruim op tijd thuis. Helaas begint m’n hoofdpijn erg op te spelen, zozeer zelfs dat ik bang ben dat ik pillen en injecties te kort kom. Maar we zien wel hoe dat loopt.

Dinsdag belooft prachtig te worden en dan gaan we naar Portmeirion, een Italiaans-achtig dorpje aan een inham van de zee. Dat stond al heel lang op mijn verlanglijstje, dus er op af!

Verder nog een huishoudelijke opmerking: we hebben hier in de keuken een ‘geile afvalbak’ volgens P … :sad1: . Het is een grote brabantia, met zo’n tipdeksel, dat dan langzaam omhoog gaat (ik zei toch dat het luxe was, hier?). Alleen deze kreunt nogal als het deksel omhoog gaat :sad1: . Heb ik weer, een vent die zelfs hitsig wordt van een prullenbak!! :lach1: .

Ik hou het voor gezien. Tot morgen allemaal! Xxx (M)

PS, we plaatsen op reislogger maar een beperkt stel foto’s, wie er meer wil zien, klik dan op de link naar onze fotopagina.(P)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Zondag, een dagje scenery rijden.

Bericht door Gast »

Pake en Beppe:

20 mei 2012
Hallo wereldreizigers
hier alles naar wens bezoek gehad en mooi zomerweer Bij jullie alles ok lezen we.
Ga maar genieten de week zo weer voorbij
Oant/sjen marwer.Heit en Mem
Gebruikersavatar
Gast

Re: Zondag, een dagje scenery rijden.

Bericht door Gast »

Ebo:

20 mei 2012
Mooie verslag weer
en weer die lam he
nou eet hem dan maar op
Gr
Ebo
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Zondag, een dagje scenery rijden.

Bericht door dyananna »

Dyan:

20 mei 2012
Hoi piepels!

Fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben. Alleen jammer dat net die foto van het wit in het struweel ontbreekt, hihi!

Mummy, volgens mij gebruik jij nog mijn blackberry nr want ook deze sms heb ik niet gehad. Het nummer wat je moet hebben eindigt op 86... En helaas voor jullie maar wij hadden prachtig weer :-) . Auntie M vertelde: in de ochtend dacht ze: "ocherrum Dyanneke met het feestje" en vroeg middag was dat veranderd in "ochgossie Dyanneke!". Zo mooi was het weer hier. De borrel was van 14 tot 17 en de regen begon rond half 6. De hele middag hebben we gelukkig stralend weer gehad. Je krijgt wat je verdient, haha!!! Maar geeft niet dat jullie genieten van het idee dat het in Wales beter is, jullie zijn tenslotte op vakantie en wij hadden o.a. een partytent van 6x3m.

Anna heeft het geweldig gedaan, nu morgen maar kijken hoe het gaat. Ze gaat een halve dag naar andere oma want mammie moet solliciteren om 14.30 uur! Dus die wordt ermee opgezadeld, hihi. En we hebben heel veel mooie cadeaus, die mogen jullie na thuiskomst bewonderen.

Ok genoeg geklep, we moeten naar bed. Ik heb nog enkele fotookes van het fist naar jullie KPN adres gemaild, dus enjoy.

XXX
Dyan
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Zondag, een dagje scenery rijden.

Bericht door dyananna »

Dyan:

20 mei 2012
Nog een poging! Ik kreeg net ruzie met de compu en ik had nog wel een heel verhaal getypt!

Fijn dat het zo goed bevalt. Wederom ook prachtige foto's. Heb nog niet op jullie site gekeken want het is al half 11 en ik wil op tijd naar bed, morgen solliciteren!

Mummy, ik heb je sms weer niet gekregen. Gebruik je nog mijn Reed nr? Je moet het nr hebben wat op 86 eindigt. Maar helaas voor jullie, wij hebben prachtig weer gehad! Vannacht blijkbaar giga onweer (ben ik doorheen geslapen, terwijl ik van 1 kik van Anna wakker wordt :-) ), vanmorgen nog tikkie fris maar vroeg in de middag begon de zon te schijnen en het was WARM. En na het feestje, rond half 6, begon het te regenen. Anna is gewoon gezegend, met dit weer.

Morgen mag ze een halve dag naar de andere oma want mummy moet solliciteren. Dus als ze moeilijk doet dan kan oma haar best doen, hihi.

Geniet er nog van, ik heb 2 fotootjes van vandaag naar jullie planet mailadres gestuurd.

Luv u!
XXX
Dy, Dave en Anna
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Zondag, een dagje scenery rijden.

Bericht door dyananna »

Dyan:

20 mei 2012
Ok, heb 2 pogingen gedaan hier maar denk dat ik teveel typ. Dus de tekst is via mail gestuurd naar het KPN adres!

XXX
Dy
Gebruikersavatar
Paul
Moderator
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 sep 2012, 00:07
Contacteer:

Re: Zondag, een dagje scenery rijden.

Bericht door Paul »

Paul:

21 mei 2012
Roze schaapjes en lammetjes, het moet niet gekker worden, toch maar van de plaatselijke drankjes afblijven :knip2:
Het mooie weer is weer lekker meegenomen, gelukkig hebben we er hier ook van mogen mee genieten.
Voor de prullenbak lijkt het me verstandig naar een flesje "Olew iro" te kijken, scheelt weer wat onrustige momenten.

Hele fijne dag straks weer, geniet er van.
Plaats reactie

Terug naar “Wales 2012”