Maandag, Portmeirion.

Reislog van onze trip naar Wales in mei 2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Maandag, Portmeirion.

Bericht door Pieter »

21 mei 2012 - Newtown, Verenigd Koninkrijk

Wat zouden we toch aan een planning hebben als we die de andere morgen meteen al overboord kunnen gooien. Powis Castle stond eigenlijk op het programma voor vandaag, maar we zijn uiteindelijk de andere kant op gereden.

De eerste mededeling die ik vanmorgen kreeg was dat we vandaag naar Portmeirion zouden gaan en dat op een nuchtere maag. Zelfs de ochtendsigaret had nog geen kans gekregen, laat staan de eerste koffie van de dag. Gezien het weer was het sowieso geen slechte keuze, het zonnetje kwam vanmorgen al in al haar glorie tevoorschijn.

Na de koffie en de 2 sneetjes toast met echte Welsh salted butter heb ik het inwendig snij en maalgerij gepoetst, de ogen nat gemaakt en de kleren aangetrokken. Om kwart over 9 werd het hek gesloten en konden we op weg. Natuurlijk hebben we onderweg weer het nodige mogen bewonderen, want na het eerste stukje bekende weg kwam er een voor ons maagdelijke route. Het dieseltje mocht heerlijk ronken op een helling van 20% die ons op een hooggelegen plateau bracht. Een pittig klimmetje, dat mag gezegd, want blijkbaar komt niet iedereen ongeschonden boven aan. Op de top was de weg en het hekwerk behoorlijk aangetast door een auto die het niet gehaald had. Waarschijnlijk totaal uitgebrand gezien het wegdek.

Om 10 voor 11 hebben we de auto op het royale parkeerterrein gepoot en zijn we op het gemak Portmeirion in gewandeld. Het zonnetje stond heerlijk te branden en het was er zelfs warm te noemen. Het plaatsje is niet zo heel groot en gelukkig was het er niet heel erg druk, zodat we redelijk ongestoord van al het moois konden genieten.

Tot nog toe zijn hier ook de meeste foto’s gemaakt, want elk hoekje heeft weer een nieuw doorkijkje op de diverse gebouwen. Het is een kwestie van de ogen goed de kost te geven om zo de mooiste plaatjes te zien. Hiermee wordt niet het vrouwelijk schoon bedoeld, want Greenpeace zou het stervensdruk hebben om al de walvissen weer naar open zee te slepen.

Al met al hebben we ruim 2 ½ uur in Portmeirion doorgebracht en zelfs nog wat geshopt. Om half 2 zijn we de terugreis aangevangen, uiteraard via een andere route, want 2 keer dezelfde weg rijden doen we alleen als het echt niet anders kan.

Een mooie route langs de Ierse zee bracht ons weer terug naar de hoofdroute richting thuis, maar er moesten eerst nog wat boodschapjes gedaan worden. In Caersws zit een kleine slager en een supermarktje, voor ons goed genoeg voor de broodnodige etenswaren.
Bij de slager heb ik m’n ogen uitgekeken, daar lag echt mooi vlees, dus die kan ons zeker terug verwachten. Ook dit keer werd het een filet steak en een sirloin en aan de manier waarop het mes door het vlees ging werd het duidelijk dat het goed mals is.

We zitten nu lekker buiten, genieten van het zonnetje en de geluiden om ons heen. Een jonge fazantenhaan kwam even bij ons kijken, absoluut niet bang voor ons. Als hij mij beter had gekend was hij vast niet zo dicht in de buurt gekomen. Toch kan ik er ook goed naar kijken, want het is een mooie vogel en als de zon over de veren schijnt zie je de meeste mooie kleuren.
Voor nu stop ik er mee, want de douche lonkt en eerlijk gezegd, de bank staat ook al te roepen dat ze mijn goddelijk lichaam wil omarmen. (P)



Zo, poepoe … allebei een megadut gedaan! En P zit ff op de bank want z’n rikketik slaat weer eens over :sad1: . Het was ook allemaal zo mooi vandaag! Veel zon, lekker windje om het allemaal af te koelen en wat we gezien hebben: ongelofeloos!! Ik zit hier nu in de serre te typen met de zon recht op m’n gezicht … en die is scherp hier, dat kan ik je wel vertellen. Zelfs de slagersmevrouw bedankte ons voor het goeie weer dat we hadden meegebracht :lach1: . Maar wat kan ik erover vertellen? Stel je het sprookjesbos van de Efteling voor, maar dan aan zee en helemaal anders … hihihi. En geen attracties en weinig kids (omdat het geen vakantie is hier).
Het was begin 20e eeuw het idee van een man die vond dat je ook dingen kunt bouwen zonder de natuur geweld aan te doen. En dat is goed genoeg gelukt. Het is een mini-dorpje in Italiaanse stijl, gebouwd op de rotsen aan zee – zeg maar INgebouwd – en op de een of andere manier helemaal in harmonie met de omgeving. De beplanting is fantastisch, toen we het dorp binnen liepen kon je de geurende bloemen al ruiken – voordeel van vakantie in mei. Al met al hebben we daar een dikke 2 uur rondgedoedeld en P’s score qua foto’s was rond de 100 :lach1: . Er staan er hier vast een stel bij. Ik zal de link maar ff geven … http://www.portmeirion-village.com/ … dan kun je zelf even kijken, ik kan dat in woorden nooit overbrengen. Genoeg wc’s daar en hapjes en drankjes, zelfs in het voorseizoen, dus we hebben het daar voor 10 pond pp. zeeeeer naar onze zin gehad.

De route heen en terug was ook nog eens prachtig, bijna teveel om op te nemen. Daar wordt een mens moe van :knip1: .

De dochter van de stichter van het dorp is een hele tijd geleden een pottenbakkerij begonnen en inmiddels is het Portmeirion aardewerk best wel beroemd geworden. Ik kende het tenminste al. Je kunt het uiteraard ter plekke kopen, maar aan de uitgang was een winkeltje, waar ze 2e keus artikelen verkochten. Daar is niets mis mee, maar het zijn probeersels, of wijken een tikkie af in kleur. Als je een heel servies koopt valt dat misschien op, maar er was niets mis met wat wij gekocht hebben! 6 Hele mooie mokken met skon bluumpkes erop. Heb P wel moeten beloven dat ik wat ouwe meuk thuis weg zal doen. Moet ook wel, anders hebben we geen plaats!!

Toen we lekker op ons gemakje terug reden naar ons goddelijke huisje (jaja, ik wrijf het er nog een keer in!!!) werden we ineens 2 keer binnen een half uur opgeschrikt door een zeer laag overvliegend matzwart vliegtuig. Echt waar: ze vlogen lager dan de meeste roofvogels. Volgens P waren het Hercules C-130K (we hebben het opgezocht) vliegtuigen, van de Engelse luchtmacht. Waarschijnlijk op oefening. We hebben ooit eens van een luchtmachtbasis gehoord, ergens in deze omgeving, dus dat zou kunnen kloppen, Was wel een vreemde gewaarwording, zo’n grote zwarte vogel die ineens opduikt. Ze vlogen al zigzaggend tussen de heuvels door.

Na anderhalf uurtje rijden waren we bijna thuis, maar zijn even doorgereden naar een dorp verderop waar een ouderwetse slager zit, met er tegenover een heerlijke dorpse Spar winkel. Daar hebben we wat eerlijk lokaal vlees gekocht en nog wat dingetjes en toen op huis aan. Toen hebben we 2 tuinstoelen uit de grote hoop hout voor de deur gerukt (alles was nog ingepakt op winterstand) en verder heeeeerlijk zitten lamballen. En daarna dus getukt. P had al eerder een stukkie geschreven en nu moest ik nog ff. Hierbij dus! Het is lokaal nu half 8 … wij drijven nog ff lekker verder uit. Het verslag kon wel eens laat komen vandaag, want de zon staat nog vol op de serre en dan kun je moeilijk foto’s bewerken en uitzoeken, maar het komt goed! Groetjes van (M).
Gebruikersavatar
Gast

Re: Maandag, Portmeirion.

Bericht door Gast »

Ebo:

21 mei 2012
Hoi vakantie gangers
wederom weer een mooi stukje
word ondertussen een beetje jaloers op jullie
Maar jullie hebben dit verdiend
Dus ga maar ff lekker lamballen
Gr
Ebo
Gebruikersavatar
Gast

Re: Maandag, Portmeirion.

Bericht door Gast »

conny:

22 mei 2012
prachtig daar zeg pff snap alleen het stukje van wolf niet zo over walvissen en naar de slager gaan maar als ik het goed vertaal dan houd hij van een stukje vlees geniet er maar lekker van saampjes
xxx ook van de klaas..... conny
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Maandag, Portmeirion.

Bericht door dyananna »

Dyan:

22 mei 2012
Ik moet het volgens mij kort houden, de site ziet me met alle tekst al als spammer :-) . Mooi verslag en nog mooiere foto's! Vanwege drukte nu pas een reactie op het verslag van gister. Nu ga ik verder met dat van vandaag!

XXX
Plaats reactie

Terug naar “Wales 2012”