Woensdag, Conwy Castle.

Reislog van onze trip naar Wales in mei 2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Woensdag, Conwy Castle.

Bericht door Pieter »

23 mei 2012 - Newtown, Verenigd Koninkrijk

Jaja, de planning is een keer niet in het honderd gejaagd, we zijn vandaag naar de noordkust gereden, naar het stadje Conwy. Voor zover ik weet is Conwy het enige volledig ommuurde stadje op de Britse eilanden. Van de muren aan de zeezijde is niet veel meer van te zien, maar ze zijn er nog wel.

Conwy Castle is gebouwd door koning Edward de eerste om de Welshmen er onder te houden na de dood van de laatste prins van Wales. Wales is nooit een koninkrijk geweest, maar een prinsdom, vandaar dat de Welsh Dragon ook niet in de Union Jack van de United Kingdom voorkomt. Edward de eerste heeft een heel stel kastelen gebouwd in Wales, allemaal op strategische plaatsen om zo z’n greep op Wales te houden. De bouw is in 1283 begonnen en gedurende de volgende eeuwen heeft het de nodige drama’s meegemaakt. Het kasteel is nooit succesvol door geweld ingenomen, wat getuigt van een perfecte visie van de bouwer van het kasteel. In 1986 is het kasteel opgenomen in de World Heritage List van historische plaatsen van groot belang. Wij hebben er rond mogen lopen en als je aankomt voel je de aanwezigheid van het kasteel. Het is een imposant bouwwerk welke de riviermonding van de rivier Conwy domineert.

De twee bruggen zijn veel later gebouwd en zeker de moeite waard om te vermelden, de eerste is een suspension bridge, gebouwd door Thomas Telford en de spoorbrug, gebouwd door Stephenson, zijn beide monumentale bruggen. De spoorbrug is de enige in zijn soort die er nog bestaat, een geklonken holle rechthoek, 2 naast elkaar met aan de binnenkant de beide sporen. Gebouwd in 1846 en voltooid in 1849, de Box Girder Bridge is een staaltje vroege engineering waar veel engineers nog steeds lering uit trekken.

Zover de lessen :lach2: ; we hebben een lange dag gehad, vermoeiend, maar ook erg mooi. Het weer zat ons goed mee, zelfs ondanks de voorspelde zeemist langs de hele kust. Juist de mist gaf er een leuke draai aan, boven op een van de torens was het hele stadje te overzien en ineens kwam de mist weer aanrollen vanuit zee en gaf het kasteel een wat dreigender aanblik.

Ondanks dat het een ruïne is zie je echt dat het een indrukwekkend bolwerk van de macht van Edward de eerste geweest is. Veel is nog in originele staat, uiteraard aangetast door het klimaat. Naast het kasteel hebben we een lunch genoten bij een aardig tentje, moeders was druk druk druk en vaders was al lang blij dat ik de ham en kaas tosti niet terug stuurde omdat ik een kaas en tomaat tosti had besteld.

Moeders was heel druk maar chaotisch en vaders bewaarde de goeie vrede door de spullen te bereiden en uit te serveren. Leuk om te zien trouwens :knip2: . Hierna hebben we ff geshopt en hebben zelfs een heel leuke outfit voor Anna gevonden, die konden we echt niet laten hangen. We zullen er een foto van plaatsen, want die outfit is zo leuk, die willen we niemand onthouden.

De terugweg was gepland als een streep naar huis, maar dat is iets anders gelopen. We hebben de scenic route gepakt, welke ons onder andere langs Mount Snowdon bracht. Een heerlijke weg met geweldige uitzichten. Helaas hebben we ze niet allemaal op de gevoelige plaat vast kunnen leggen, parkeerplaatsen zijn nou eenmaal schaars en soms is de auto, met de pleur-maar-neer verlichting aan, langs de kant niet echt een optie. Toch hebben we nog een paar mooie plaatjes kunnen schieten, maar die komen nog wel op een van de sites.

Voor nu vind ik het wel weer genoeg, er moet nog een hapje gemaakt worden, want ook de lintworm moet gevoerd worden. Morgen van mij weer meer :knip2: (P)

Zo, moeders is net wakker … megadut gedaan … het lijkt wel een kuuroord hier :knip1: . Kan ook niet anders met al die gezonde lucht! Vandaag was weer errug geslaagd, maar naar mijn smaak wel een beetje ver rijden ( 435 km). Maar goed dat P af en toe z’n zin doordrukt :lach1: . Pfff, moest weer ff pauze nemen, dochter belde op vanwege een sollicitatie. Ook belangrijk, want ze is werkeloos momenteel.

Maar goed, het hoge noorden van Wales dus. Prachtige weg heen, weer wat alternatieve routes gezocht, voor zover mogelijk, want zoveel wegen liggen hier niet. Conwy castle was prachtig en indrukwekkend, zeker met de inrollende zeemist, dat gaf er een extra dimensie aan. P had geluk, die stond tijdens een van de heldere momenten boven op een van de torens van Conwy en kon prachtige foto’s maken. We zijn vrij strak heen gereden, ik meen maar 1 korte stop bij een parkeerplaats waar een skon tuintje en een bankje bij lagen. Op het bankje stond een plaatje met daarop: Elaine “Ma” Tomson … 1908-2008. Moest gelijk aan ons mam denken. P heeft een foto van mij op dat bankje gemaakt.

In Conwy aangekomen hebben we de auto neergekwakt en nogal wat gelopen en geklauterd. Je kon in al die torens klimmen, maar één was mij genoeg … toen stond ik op de middenverdieping en kon alles prima zien. Het gaat ff wat minder met m’n evenwicht, vanwege de medicijnen. P is – zoals gezegd – helemaal bovenin een toren geklommen. Het was daar mooi om te zien hoe de mist met het tij mee het land inkwam. Echt heel skon. Later toen we terug reden zagen we de mist over het kustgebergte heen het binnenland inrollen. Uitzonderlijk mooi om te zien.

Over de lunch heeft P al verteld, maar het was ook best lekker. Erg kitscherig tentje, maar brandschoon en lekker eten (tosti’s). De terugweg hebben we wat langer gemaakt, we waren er toch, niet dan? Eerder had ik bedacht om eventueel morgen weer die kant op te gaan, naar Mount Snowdon, maar het is toch wel erg ver rijden. Vandaar de omweg van vandaag en we zijn er gewoon langs gereden, dus P heeft ‘m mooi op de foto :lach1: . Verder supersnel naar huis en thuis heeft P zich tevreden gesteld met bacon and eggs.
We hebben de wandelschoenen tevoorschijn gehaald … jaja!!! Al voor de derde dag :lach1: . Nu vallen er vast vele kaken naar beneden :knip1: . Maar we gebruiken ze om de serredeuren vast te zetten … whahahahahaaaa :lach1: . En toen hebben we hier heerlijk uitgedreven. Het is hier vandaag iets minder warm geweest als gisteren, maar nog steeds zeer aangenaam en de wind houdt alles draaglijk.
Morgen wat dichter in de buurt: Powys Castle. Ook een kasteel maar van een andere orde. Niet Middeleeuws en ook geen ruïne. Het is gemeubileerd, ook bewoond geloof ik en heeft prachtige tuinen. Verder hebben we nog serieuze shopplannen (alhoewel we vandaag ook vele ponden lichter zijn geworden) en gaan we daarna lekker uit eten van ons moeder en (stief)vader kadootje :-) .

We spreken jullie morgen vast weer mensen!!! Groetjes van (M)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Woensdag, Conwy Castle.

Bericht door Gast »

Ebo:

23 mei 2012
Nou ie dat het weer een druk dagje was
maar dat is leuk om te lezen
en Geniet er de laatste dagen er nog van zal ik zeggen
Gr
Ebo
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Woensdag, Conwy Castle.

Bericht door dyananna »

Dyan:

24 mei 2012
Hoi luitjes!

Hier een bericht van Koos Werkeloos! Om dat nou zo op de site te zetten :-) ... Heb nog niets gehoord, ben heel benieuwd. Anna heeft een neutelig dagje, misschien de volgende "sprong". Ben bij Suus langs gegaan en daar deed ze niks dan volledig overstuur janken. Nou ja, dan is het misschien uit haar systeem als jullie thuis komen :knip1: !

Weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Anna kan dadelijk zo als Welshe deerne de plas over begrijp ik, hihi?! Leuke outfit! Wel weinig reacties hoor, ik zal de familie een keer toe gaan spreken.

Heel veel plezier nog, geniet en ik ben benieuwd naar de update van vandaag (donderdag). Ik ga hem morgen pas zien, het is kwart voor 10 maar ik ben kapot en ga slapen.

Luv u!
XXX
Dy, Dave en ons Anna :lach1:
Gebruikersavatar
Paul
Moderator
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 sep 2012, 00:07
Contacteer:

Re: Woensdag, Conwy Castle.

Bericht door Paul »

Paul:

24 mei 2012
Na de belevenissen van vandaag gelezen te hebben, toen de foto's gaan bekijken (heel mooie foto's trouwens) dacht ik bij die houten Klaas op het bankje, nee dat zal toch niet ??.., niet dus, later een toch veel leukere bankzitster :knip2:
Jullie treffen het echt zo met het weer, alles nu vol kleur en geur.
Fijne dag morgen, veel winkel plezier en let er wel op dat het ook netjes meekan allemaal.

groetjes, Paul
Gebruikersavatar
jos111161
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2018, 20:20
Contacteer:

Re: Woensdag, Conwy Castle.

Bericht door jos111161 »

jos:

24 mei 2012
very nice reading again...
have fun Pieter en Margreet,en eet niet teveel
Die lekkere knoflook saus die jij maakt,Margreet kan je daar toch niet kopen :-)

tot laterrrrrrrrrrr

Xxxxxxxxxxxxxx..................jos
Plaats reactie

Terug naar “Wales 2012”