Donderdag – Powis Castle

Reislog van onze trip naar Wales in mei 2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Margreet
Administrator
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 sep 2012, 21:39
Contacteer:

Donderdag – Powis Castle

Bericht door Margreet »

24 mei 2012 - Newtown, Verenigd Koninkrijk



Amai amai, wat een dag!! Bloederig warm hier … wel 25 graden!! – en veul zon. We zijn vandaag op zich niet zover van huis gegaan, maar hebben op de heenweg een leuk bergweggetje gekozen, dat ons helemaal op de top van een grote heuvel bracht, waar alles nog in de mist zat. Het zal vast prachtig geweest zijn, maar we zagen er niet veel van :knip1: . Niettemin: het was leuk rijden. Al met al toch wel 45 minuten gereden.
Beneden in het dal was de zon alweer druk bezig en bij het kasteel aangekomen hebben we de jasjes maar in de auto laten liggen (gelukkig). Gaandeweg werd het steeds warmer; het kasteel van binnen was dan nog lekker koel, maar een tuin verkennen die op een helling ligt: da’s verdommes warm :lach1: . Toch zijn we heel dapper geweest en hebben het grootste deel echt wel goed bekeken. Pieter’s fototoestel heeft weer overuren gemaakt! Het was dan ook echt schitterend. Totaal anders dan die burcht van gisteren, alhoewel dit kasteel van oorsprong ook middeleeuws is, daar had ik me in vergist. Het is alleen altijd redelijk goed onderhouden en bewoond geweest en daarom goed bewaard gebleven.
Er staan bomen van 300 tot 400 jaar oud en misschien nog wel oudere. De taxushagen en struiken zijn werkelijk ongelofelijk, als je het niet gezien hebt geloof je het niet. De foto’s van P moeten de rest van het verhaal maar vertellen. Hij mocht binnen geen foto’s maken (helaas), maar dat was ook prachtig om te zien. Alles werd wel heel schemerig gehouden, wat er allemaal binnen staat moet beschermd worden tegen het zonlicht om het goed te kunnen bewaren.
Het kasteel is daarom ook maar 5 uur per dag open, daarna moeten alle zonweringen weer gesloten worden. Tiswat, om zoiets in stand te houden! Maar wel begrijpelijk, als je op sommige gordijnen (handgeborduurd!!!) ziet wat voor schade zonlicht kan doen.

Nou, na 3 uur daar rondlopen waren we goed gaar, letterlijk en figuurlijk :lach1: , maar we zouden in het stadje zelf nog naar een shopping centre gaan ... ja, ik zou de weg wijzen …. Ik had gewoon vanochtend P op het kaartje moeten laten kijken, dan was hij er zo naartoe gereden!! Foutje van mij dus. En we zouden ook nog wel luxe gaan eten … Maar gezien het moeheidsniveau en de frustratie van het vergeefs zoeken, zijn we gewoon bij een grote super het parkeerterrein opgereden en hebben eten gekocht.
Daarna als de wind de snelste weg naar huis gezocht en hier aangekomen alle ramen opengegooid. Het was een sauna in de serre!! P is met comp en al naar de voorkamer verkast, da’s het oude deel van de schuur, met de dikke muren, daar was het lekker koel nog. En hij had 100 foto’s te bewerken, dus felle zon kun je dan niet gebruiken.

Het is hier nu half 9 (half 10 voor jullie) en inmiddels zitten we weer in de serre. De zon is achter de bomen gezakt en het koelt heerlijk af nu. Ik had net nog geprobeerd om te tukken, boven, maar ik dreef van het bed af. Heb het raam maar opengezet en laten we hopen dat het straks beter is! Wie had dat gedacht! Zweten in Wales :lach1: . En ik maar dikke truien inpakken … ik had de korte boks mee moeten nemen!

Morgen nog een niet te lang tripje naar een meertje en dan wordt het alweer tijd om de spullen te verzamelen :sad1: . Jammer, we hadden hier met gemak nog een week kapot kunnen slaan!!. Goed. Ik laat het verder ff aan P over. Die heeft misschien nog wel een opmerking over mijn spoorzoekerskunsten :sad1: . Groetjes en tot morgen!! Xxx (M)



Tja, wat moet ik er nog aan toevoegen, het meeste is wel gezegd. Misschien nog wat achtergrondinfo, op Powis Castle heeft ene Sir Clive of India gewoont, de onderkoning van India tijdens de hoogtijdagen van het Britse rijk. Dat is te zien ook aan ondermeer de meubelstukken die er staan, maar ook in de collectie Indiase kunst die apart tentoongesteld is. Werkelijk prachtige stukken van onder andere ivoor en ingelegd hout.

De tuin is echt schitterend, er loopt dan ook een klein legertje tuinmannen en vrouwen rond om alles in tiptop conditie te houden. Ze waren nog druk met het aanplanten van zomerplanten en dat zal nog wel een tijdje doorgaan lijkt me, gezien de open plekken die er nog waren.
Als we weer thuis zijn zal ik Margreet naar de padvinderij sturen, misschien lukt het dan de volgende keer wel om de weg te vinden :knip2: :lach2: . Gekheid hoor, ze kan prima kaartlezen en is wat dat betreft een prima navigator. Misschien moeten we de volgende keer ook maar een printertje meenemen, dan kunnen we de kaarten van binnensteden printen.

Voor de rest heb ik niet heel veel meer te vertellen, het is weer een schitterende dag geweest, dus wat dat betreft kan Wales niet meer stuk. Natuurlijk hebben we mazzel met het weer, maar het is uiteraard wel zo dat iedereen krijgt wat hij/zij verdient. (P)
Gebruikersavatar
Gast

Re: Donderdag – Powis Castle

Bericht door Gast »

Ebo:

24 mei 2012
Hallo,
Misschien volgende keer de Wales Tom mee nemen
Maar goed je heb de weg weer terug gevonden
Gr
Ebo
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Donderdag – Powis Castle

Bericht door dyananna »

Dyan:

25 mei 2012
Wow, prachtig wederom... Ongelofelijk dat er op zo'n relatief klein stuk land zoveel te zien valt! Wat ik al eerder zei: goede tip om zelf een keer heen te gaan dus bewaar dat adres maar goed voor ons!

Hier is het nog warmer dan bij jullie, dus mummy: ben maar blij dat je in Wales zit! Al staat er nu een lekker briesje en is het benauwde als het goed is verdwenen voor even.

Dave is vandaag lekker vrij, dus wij hebben met z'n drietjes een heerlijk extra lang weekend van 4 dagen.

Ik kijk vanavond weer uit naar het verslag, mogelijk zie ik het morgen pas weer, hihi.

Geniet maar weer!

XXX
Dy
Gebruikersavatar
Gast

Re: Donderdag – Powis Castle

Bericht door Gast »

conny:

25 mei 2012
Hoi margreet & Wolf
Wat leuk om al die prachtige foto's te zien en het verhaal erbij
Maar wat hebben die engelse prachtige gazons of heb je de foto's bewerkt?
MM korte broeken vergeten??? komen daar ook foto's van als die aangeschaft zijn, die leuke engelse broekjes?? haha groetjes en bedankt voor het delen
ook van de klaas
xxxx conny
Plaats reactie

Terug naar “Wales 2012”