Zondagje London …

Reislog van onze trip naar London in september/oktober 2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Margreet
Administrator
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 sep 2012, 21:39
Contacteer:

Zondagje London …

Bericht door Margreet »

30 september 2012 - London, Verenigd Koninkrijk

Ja, zijn we weer! Ik zal even beginnen: het was bere-druk in London :irri: , maar wij hebben ons toch prima vermaakt. Vanochtend om een plekkie moeten zoeken in het ontbijt restaurant … maar gevonden! En goed genoeg gegeten. Lekker volgestouwd, want: al betaald :lach1: . Toen op naar de Tower Bridge, waarvoor we de kaartje al hadden. Die had P voor zijn verjaardag gekregen van D&D&A :ja: . De reis erheen ging een beetje met horten en stoten … daarover laat ik P wel vertellen. De Tower Bridge hebben we echt goed bekeken, P is :love: op de machines … dat dacht ik wel :lach1: .
Daarna hebben we ergens wat gedronken en toen op naar de Belfast … een 2e wereldoorlog schip dat nu een museum is. Het ligt zowat midden in de Thames, vlakbij Tower Bridge, dus dat kwam mooi uit. P weer helemaal in de gloria … het is blijkbaar een schip met een soort machine die nieuw was voor die tijd … weet ik veel :bloos: . Maar ik vond die schuit wel erg leuk. Verder maar weer …. Na een druk reisje uiteindelijk aangekomen bij Hyde Park, maar dat viel mij erg tegen. Tenminste: gezien van wat ik me er nog van herinnerde. 10 x meer mensen en auto’s en minstens 20 x meer duiven :boos: , het was gewoon niet leuk meer.
Dus hebben we Hyde Park achter ons gelaten en zijn effies een stukkie over Oxford Street gelopen :huh: ; dolle pret was dat :lach1: . Ik heb er nog wel 5 mooie pashmina sjaals voor een tientje gescoord, dus het had zijn nut :knip1: .
Aboe ik ben moe. Wat we daarna nog gedaan hebben en de details van de rest laat ik ff aan P over. Misschien later nog iets van mij. :kus1: (M)

Tja, wat nog te vertellen, behalve dan wat wetenswaardigheden. De Tower Bridge was mooi om te zien, vooral de tekeningen en filmpjes over hoe de brug gebouwd is. Eigenlijk z’n tijd ver vooruit en een mooie toepassing van de wet van Pascal.
De brug moest open kunnen om de grote zeilschepen van die tijd door te kunnen laten, maar ook snel genoeg zijn om het drukke verkeer, toen al, weer doorgang te verlenen. Dus snel open en snel dicht was de voorwaarde voor een nieuwe brug.
Een slim systeem van pompen en daarbij behorende stoommachines zorgden er voor dat er hydraulisch vermogen beschikbaar was om de brug te bedienen. We gebruiken het principe nog steeds in ophaalbruggen. Tegenwoordig worden de stoommachines niet meer gebruikt, maar het mechanisme is niet veranderd in al die jaren.
De HMS Belfast is een kruiser en ze heeft de nodige actie gezien. Het tot zinken brengen van de Scharnhorst is er eentje van en ook op D-Day heeft ze haar woordje mee laten spreken. Het bijzondere aan deze oude dame is wel de aandrijving, een van de eerste schepen ooit die uitgerust zijn met stoomturbines en ook de stoomketels waren uniek.
De Boiler Room was zelfs bijzonder, er werd gestookt met een overdruk om de efficiëntie te verhogen. Vier turbines zorgen voor 80.000 PK aan aandrijfvermogen, met andere woorden, deze dame was snel. Ze is mooi om te bekijken, al zou ik het mensen met kleinere kinderen niet aanraden. Die hebben veel meer plezier in een zwembad met als het kan een zandbak er bij :knip2: .
Dicht bij Hyde Park hebben we een baked potato genuttigd, met een drankje er bij en die smaakte meer dan prima. De Tuna Mayo en de sour crème waren lekker en ook de uienringen gingen er prima in.
Voor de rest heb ik ook niet heel veel meer te vertellen, shoppen is nou eenmaal niet echt mijn ding, en wat ik van speakerscorner heb gezien …… ik zal er wel te nuchter voor zijn.
Wat trouwens wel leuk was, was het tripje on the buses, we hebben zelfs nog in een oude routemaster gezeten richting Tower Hill.
Het was al toeval dat we met de bus moesten, want de underground had op dat stuk even geen dienst, maar dat het ook nog eens zo’n oudje moest zijn was wel heel toevallig.
Als je er op gaat letten zie je ze nog wel meer rondrijden. De terugweg is wel weer door de ingewanden van London gegaan, doormiddel van de benenwagen waren we al bij een ander station terecht gekomen en van daaruit lukte het wel ondergronds.
Na het slenteren over Oxford Street hebben we het laatste stukje weer ondergronds doorgebracht, want de lippen waren droog, dus de hoogste tijd om ze weer te bevochtigen.
Op de hoek van New Oxford Street – Tottenham Court Road zijn we op een terrasje neergeploft, want daar was nattigheid beschikbaar en er kwamen veel mensen langs. Twee nuttige dingen in dezelfde moeite meegenomen, genieten van onze sapjes en aapjes kijken.
Het werd te fris om er nog lang van te genieten en het werd ook weer tijd om naar het hotel te gaan, welk gelukkig om de hoek is.
Wie weet morgen weer meer, voor nu is het hier rust. (P)

PS, de foto’s komen pas als we weer thuis zijn, het internet hier is er beslist niet snel genoeg voor. Dus heb geduld, ze komen in de loop van de week op de fotopagina te staan.
Plaats reactie

Terug naar “London 2012”