Chatsworth House

Reislog van onze trip naar Derbyshire in mei / juni 2015
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Chatsworth House

Bericht door Pieter »

Vandaag dus naar Chatsworth House. Heel vroeg opstaan was niet nodig, het gaat pas om 11:00 uur open en dat was maar goed ook. Het waaide nog een storm en zelfs onder de neus bleef de sigaret niet droog. Tegen een uur of tien werd het wat droger en kwamen de eerste blauwe luchten tevoorschijn. Een mooie tijd om op pad te gaan :knip2: .
We zijn door de binnenlanden richting Chatsworth House getrokken, want de grote doorgaande wegen zijn ondanks het landelijke karakter hier best wel druk. We hebben er zelfs nog even over gebabbeld, Derbyshire is een erg mooie bestemming, maar te druk voor ons doen. Niet dat we er spijt van hebben hoor :knip2: .
En toen kwam Chatsworth House in zicht, op z'n zachtst gezegd indrukwekkend. Het landschap er omheen is een plaatje, maar dat is ook geen wonder, het is ontworpen door Lancelot 'Capability' Brown. Capability is misschien wel de grootste landschaps- en tuinarchitect in de geschiedenis van de Engelse tuinen.
Als je echt van wandelen houdt, dan zijn de landschapstuinen die ontworpen zijn door hem een must.
En dan Chatsworth House zelf, eigenlijk te veel om op te noemen en voor wie meer wil weten dan het beetje wat wij te vertellen hebben, neem eens een kijkje op deze Internet pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chatsworth_House .
De pagina is in het Engels, maar ik neem aan dat dit geen probleem zal zijn :lach2: .
Van de 126 kamers zijn er zo'n 30 te bezichtigen en geloof me, er zitten spectaculaire kamers bij. Eigenlijk is het veel te veel om op te nemen in één bezoek, geen wonder dat veel mensen het huis regelmatig bezoeken.
Na zo'n 2 uur slenteren door het huis staan we weer buiten, waarna eerst de lichamelijke behoeftes bevredigd moeten worden. :rook: :lach2:
Hierna zijn we naar de stallen gelopen, zelfs die zouden het ons prima doen als optrekje :knip2: . Tijd voor een eenvoudige maar voedzame maaltijd, de vers gemaakte tomatensoep was verrukkelijk, het broodje er bij super vers en de sandwich met cheese and onion chutney ging er ook uitstekend in. Mijn charmes zorgden er zelfs voor dat ik zowel kaneel als chocolade op de cappuccino kreeg en te horen aan de geluiden was de thee ook erg lekker.
Ow ja, shoppen, ook dat moest nog even gebeuren, lang leve een werkende pinpas :knip2: :lach2: .
Hierna zijn we weer naar Ashbourne gereden, de contanten waren alweer bijna op en er moesten nog een paar boodschapjes komen. Shoppen op de vleesafdeling is voor mij niet erg verstandig, meestal krijg ik van allerhande ideeën om in de keuken uit te voeren :lach2: .
Één ding is wel zeker, we nemen lamsvlees mee naar huis, want dat is hier stukken goedkoper dan in Nederland. Dat wordt een grote braadslee in de oven voor een grote portie stifado :knip2: :lach2: :lach2: .
Voor nu ben ik eigenlijk wel uitgekletst, het biertje smaakt prima en de kotelet ligt al te lonken in de koelkast.
Wie weet schrijft de echte kenner van de historie van deze huizen nog wel een stuk om ons cultuurbarbaren nog wat bij te brengen :lach2: :lach2: :lach2: .

Laterrrrrrrrrr :hallo: ,
Pieter
Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear.
Gebruikersavatar
jos111161
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2018, 20:20
Contacteer:

Re: Chatsworth House

Bericht door jos111161 »

een leuk dagje dus,,,,en ja eten komt altijd ter sprake bij jou :klap1:

:hallo: blijf het volgen

gr,,jos


Laatst omhoog gehaald door Pieter op 02 jun 2015, 19:26.
Plaats reactie

Terug naar “Derbyshire 2015”