Een (klein) beetje geschiedenis

Reislog van onze trip naar Derbyshire in mei / juni 2015
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Margreet
Administrator
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 sep 2012, 21:39
Contacteer:

Een (klein) beetje geschiedenis

Bericht door Margreet »

Jaha, da's leuk voor iemand die altijd een 3 voor geschiedenis had ... :tong2: . Maar dit is voor mij interessant omdat het van alles combineert. Ik zal 't uitleggen.
Ons doel van vandaag (Chatsworth House) is de zetel (deftig woord voor woning) van de Dukes of Devonshire. Momenteel zitten we bij de 12e geloof ik, maar het gaat mij om de 5e hertogin van Devonshire, Georgiana. Over haar is er niet zo lang geleden een boek geschreven en dat is ook verfilmd: The Duchess. Een hele mooie film, met Keira Knightley en Ralph Fiennes. Ik heb 'm gezien :cool: . De film benadert haar leven redelijk goed en laat - vind ik - vooral zien hoe vrouwen in die tijd werden gebruikt om beter van te worden. Zowel als showstuk, broedkamer of financier van het familievermogen. Georgiana was van geboorte een Spencer ... jaja, een voorouder van ons aller Prinses Diana. En het vrouwtje had het niet gemakkelijk, maar ze had zo ook haar eigenaardigheden. Ze gokte als ik weet niet wat en heeft menig duit van het familiefortuin spoorloos doen verdwijnen. Maar goed, dat kun je allemaal zelf wel opzoeken.
Wat ik vooral zo leuk vond, is dat we vandaag en gisteren dus bij 2 grote huizen zijn geweest die beiden royaal te zien zijn in die bewuste film. Je begrijpt dat ik die dus nog een keer wil bekijken! Effies alle dingetjes terugzien.
Verder heb ik niet veel meer te melden; het lijkt erop dat het hier eindelijk beter weer wordt. Niet dat we er echt last van hadden. Maar morgen gaan we eens voor een echte buiten activiteit. Een trammuseum ... dat zal P leuk vinden :dans1: .
Groetjes van M (moi) :klap1:
PS: de bank werkt nog steeds mee :mep1: :lach3:
Gebruikersavatar
dyananna
Moderator
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 nov 2012, 19:11
Contacteer:

Re: Een (klein) beetje geschiedenis

Bericht door dyananna »

Hoi luitjes!

Ik schaam me diep, dit is pas mijn eerste reactie.... :bloos: ! Maar ik volg het allemaal wel hoor! Klinkt goed en de foto's zijn prachtig. Ben ook benieuwd naar alle groceries die mee terug gaan komen, haha! Geniet er nog van, time flies when you are having fun!

Dikke XXX!
Plaats reactie

Terug naar “Derbyshire 2015”