Culzean Castle

Reislog van onze trip naar Schotland in september 2016
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

Culzean Castle

Bericht door Pieter »

Zoals al vermeld zijn we vandaag naar een kasteel geweest en wel Culzean Castle. We waren al vroeg op en werden getrakteerd op een fikse :regen1: bui, maar volgens de berichten zou het op de plaats van bestemming om 10 uur droog worden en zelfs het zonnetje zou z'n best nog gaan doen.
Vol vertrouwen zijn we om 9 uur in de stromende regen op pad gegaan en wel via de A wegen om toch redelijk op tijd bij het kasteel te kunnen zijn. Het kasteel zelf is niet heel groot, maar de parktuinen zijn fors te noemen. Al met al ging de reis voorspoedig, zelfs met een dolle fotograaf die vanuit de auto de nodige plaatjes aan het trekken was :foto: :lach2: . Gelukkig reden we niet al te snel, want wanneer je op kronkelige wegen achter een vrachtwagen komt te hangen is de snelheid er echt wel uit. Volgens mij was het nog een leerling chauffeur, want hij schoot voor geen meter op :denk1: .
Toch hebben we een goeie tijd gemaakt, want om half 11 stonden we aan te kloppen op de poort van het kasteel. Voordeel van de tegenwoordige tijd is dat je na betaling binnen mag, vroeger ging dat met een hele grote klopper om de poort plat te leggen :lach2: . Als eerste zijn we de koffiecorner maar eens in gedoken om een verlaat ontbijtje te scoren. De scone met boter, jam en clotted cream smaakte voortreffelijk, de scone was zelfs nog een beetje warm. Na de nodige pitstops :censuur: zijn we naar het kasteel gelopen, onderweg als een stel Japanners foto's makend, alwaar we heel vriendelijk werden ontvangen. We mogen zelfs foto's maken binnen, mits we geen flits gebruiken.
Wat ik al zei, heel groot is het niet, maar daar is het niet minder mooi om. In één van de kamers hing een schilderij van een jonge dame en de dame die er de uitleg gaf wist nog te vermelden dat ze 11 kinderen in een tijdsbestek van 15 jaar had gekregen :whaa: . Je zou eigenlijk nog medelijden krijgen met de dames in die tijd, ze werden meer als fokzeug gebruikt, want er zou en er moest een mannelijke erfgenaam komen. Foei toch!
Hierna zijn we elk ons eigen weg gegaan met de afspraak om elkaar om 2 uur weer te ontmoeten in de koffiecorner van de boerderij.
Dat is nog een fikse wandeling geworden :huh: , maar wel zeer de moeite waard. Nou werkt het weer natuurlijk wel heel erg mee, maar toch, voor iemand die het wandelen niet in het bloed heeft heb ik flink m'n best gedaan.
Al met al ben ik anderhalf uur onderweg geweest :eeh: , met af en toe een korte pauze om weer :foto: te maken. Zelfs het :rook: schoot er nog bij in :lach2: .
Na nog een korte pauze zijn we weer huiswaarts gereden via een andere route, want 2 keer dezelfde weg willen we eigenlijk vermijden. Toch ontkomen we er niet aan, deels zullen we toch weer via de bekende paden moeten gaan, maar die houden we kort :knip2: .
Dicht bij huis zijn we nog even bij the Galloway Smokehouse binnengevallen om ons te oriënteren op de mee te nemen goederen :lach2: . Om al vast in de stemming te komen heb ik voor mezelf een kleine portie gerookte forel meegenomen. Daar ga ik zo nog even lekker van genieten en voor vrijdag staat er nog een bezoekje in de planning om gerookte Schotse zalm mee te nemen naar huis. Als je dan toch in de buurt zit van de beste gerookte zalm ter wereld, dan er ook gebruik van maken :knip2: .
Voorlopig laat ik het hier bij, wie weet willen de lotgenoten ook nog het een en ander melden.
Tot de volgende keer :hallo:
(P)
Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear.
Plaats reactie

Terug naar “Schotland 2016”