De laatste dag in Dumfries and Galloway

Reislog van onze trip naar Schotland in september 2016
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

De laatste dag in Dumfries and Galloway

Bericht door Pieter »

De laatste volle dag al weer, de tijd vliegt wanneer je het echt naar de zin hebt. Helaas heeft M niet echt genoten van deze laatste dag hier, een "bug" houdt de kloek op het nest :sad2: . Dus zijn T en ik zei de gek er vanmorgen op uit getrokken, het laatste deel van deze streek waar we nog niet geweest waren.
Volgens de voorspellingen zou het in de morgen droog zijn en na de middag zou het weer gaan regenen. Ik denk dat de regen even op ons gewacht heeft, want toen we om half 3 weer thuis waren kregen we meteen een bui om de oren. De wind deed wel van zich spreken, we waaiden bijna uit de jas :storm1: :storm1: , vooral op de westkant van The Machars.
Wigtown moest een levendig stadje zijn, maar daar hebben we maar weinig van gezien, misschien dat iedereen er in een boek gedoken was, want het is er al de hele week boekenfestival. Wigtown staat ook wel bekend als Scotland's Booktown. We zijn het stadje nog even doorgereden in de hoop dat we nog bij baai konden komen, maar helaas, dat ging niet.
Garlieston was het volgende doel, daar kunnen we namelijk wel bij de baai komen volgens de kaart. Het is een slaperig dorpje met een klein beschut haventje en dat is het eigenlijk wel. Mocht iemand hier eens naar toe gaan en iets willen eten of drinken, dan zelf broodjes en een thermoskan meenemen, want het hotel aan de haven is volgens mij al jaren geleden gesloten. Toch is het wel een leuk plekje, het ligt lekker beschut tegen een heuvel aan met daarop een flink loofbos.
Hierna zijn we verder gegaan langs smalle weggetjes die af en toe verrassen met mooie uitzichten. Gelukkig is het niet druk op de weg, dus kan de auto gewoon stil gezet worden om even te genieten en een plaatje te trekken.
Op of liever gezegd in Isle of Whithorn gaan we St. Ninian's Chapel bewonderen. Meer als een ruïne is het niet, maar waar het staat is het wel geweldig mooi. Het haventje is erg leuk om te zien en er wordt druk gewerkt om alles weer in oude luister te herstellen. Buiten het dorp op weg naar de chapel waait het pas echt een :storm1: :storm1: , toch zijn we naar de kop van het schiereilandje gelopen om daar te genieten van de zee en haar verwoede pogingen om het land af te breken.
Van de kapel is inderdaad niet heel veel meer over, maar dat mag de pret niet drukken.
Op naar Port William, want in Isle of Whithorn is ook geen uitbater meer te bekennen en het loopt alweer tegen lunchtijd aan. In een alleraardigst tentje aan de kust hebben we genoten van een cappuccino en een tosti, ondertussen genietend van het woeste water wat tegen het kleine havenhoofd beukte. Omdat het nog redelijk vroeg is zijn we na de lunch de binnenlanden in getrokken en dat was een prima idee. Niet alles staat namelijk op de kaart en loop je kans dat je iets leuks misloopt.
We reden langs Mochrun Loch en zochten een plekje om er foto's van te kunnen maken toen we ineens ook nog eens voor een kasteeltje stonden. Twee vliegen in één klap, want aan de andere kant van de weg hadden we ineens vrij zicht op het loch.
Hoe het kasteel heet???? Geen idee, ik heb er nog naar gezocht op het Internet, maar helaas, er is niks over te vinden. Jammer, ik zou het wel willen kopen, als de staats nou eens meewerkt, dan toch maar eens vragen of we het over kunnen nemen :lach2: .
Via een aantal omwegen zijn we uiteindelijk weer thuis gekomen, er moet ook nog het een en ander ingepakt worden, vandaar dat we al vroeg waren.
De laatste restjes uit de koelkast maar eens opgemaakt, want dat gaan we echt niet meenemen naar huis. Zo links en rechts is er al opgeruimd en morgen pleuren we alles weer achter in de auto. Dan nog één mooie route voordat we weer in Gretna Green zijn, want er moet nog geshopt worden en dan weer terug naar Newcastle, alwaar de boot om 5 uur al vertrekt.
Waarschijnlijk volgt er zaterdag nog wel een verhaaltje, maar dat zien we dan wel weer. Bedankt weer allemaal en bedankt Scotland voor weer een prachtige vakantie. In de loop van volgende week volgt ook de pagina met foto's op onze fotopagina en als we mazzel hebben, dan komen er vanavond zelfs nog foto's van het Noorderlicht bij. Wie weet wat het wordt, voor nu ben ik wel klaar met mijn verhaal, dus :hallo: :hallo: :hallo: , tot de pruimentijd.
(P)
Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear.
Gebruikersavatar
Gerrie
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jul 2016, 10:52
Contacteer:

Re: De laatste dag in Dumfries and Galloway

Bericht door Gerrie »

Hoi Schotlanders

Leuke verhalen allemaal van jullie :smile:
Wij wensen jullie een hele goede reis terug en alvast bedankt dat jullie de regen nu hier heen hebben gestuurd :regen1:
We spreken elkaar zekers weer en wachten op de mooie foto's.

Tot in het natte Nederland weer groetjes van ons :hallo: :hallo: :kus3: :kus3:
Plaats reactie

Terug naar “Schotland 2016”