De trip naar Dover Castle.

Reislog van onze trip naar Kent in oktober 2018
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Beheerder
Berichten: 562
Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
Contacteer:

De trip naar Dover Castle.

Bericht door Pieter »

Vandaag hebben we ons cadeautje verzilverd, we zijn naar Dover Castle geweest. We wisten al dat het groot is, maar dat is nogal mild uitgedrukt. Het is er echt enorm, we hebben maar een deel gezien, want je kunt er meerdere dagen naar toe gaan zonder in herhalingen te vallen.
Als eerste hebben we het kasteel zelf bekeken en dan met name "the keep" het sterkst gefortificeerde deel. Het is een hele klim naar boven, maar vanaf het dak heb je een prachtig uitzicht over de binnenste ring welke om de toren staat. Binnen zijn er diverse vertrekken waar ze een soort van aankleding in gemaakt hebben. Niet mijn idee om de historie te bewaren, maar het geeft een klein beetje weer hoe er gewoond zou kunnen zijn.
Er is zelfs een kapelletje, al betwijfel ik of die in de middeleeuwen ook al in gebruik was. Toch was het leuk om te zien, het moet gezegd, er is veel werk van gemaakt om het kasteel te bewaren en de geschiedenis er van uit te beelden. Het was vandaag erg winderig boven op de heuvel waar het kasteel op staat, soms zelfs ronduit koud, daarom in de koffieshop de innerlijke mens weer verwarmd. De cappuccino was lekker en het sausijzenbroodje overheerlijk, een ontbijt waar ik wel even op vooruit kan. Sausijzebroodjes zijn hier namelijk bijna twee keer zo groot als in Nederland en met echt bladerdeeg bereidt. (met veel roomboter :knip2: )
Na deze versnapering zijn we aan de wandeling begonnen welke rond het kasteel ligt en dan voor een groot deel langs en op de buitenste muren gaat. Hier krijg je pas echt een idee van hoe groot het eigenlijk is en wat voor verdedigingswerken ze gebouwd hebben.
Als eerste zijn we weer een heuvel op gelopen om de kerk en de Romeinse vuurtoren te bewonderen. De vuurtoren is van de 1e eeuw na Christus, de kerk kwam een goeie 1000 jaar later. De top van de vuurtoren hebben ze nog gerepareerd en van een dak voorzien om verder verval te voorkomen. De kerk was ook in verval geraakt, maar was al eerder opgeknapt en is nu in gebruik als kerk voor de lokale mensen en het Dover garnizoen.
Ik ben nog de middeleeuwse tunnels in geweest, waarbij je uiteindelijk in de verdedigingswerken in de bodem van de droge gracht aankomt. Wreedaards hoor, vanuit een verborgen positie dood er verderf zaaien onder de eventuele aanvallers. Als je dat al overleefde moest je nog maar zien om boven te komen, de zogenaamde "curtain wall" torent echt tientallen meters boven je uit op deze plek.
Het was nog een hele klim om weer boven te komen vanuit de tunnels, waarvan de meeste waarschijnlijk niet meer toegankelijk zijn.
Hierna zijn we elk onze eigen weg gegaan, Margreet trekt dit soort geklauter niet meer sinds het debacle van vorig jaar. Ik ben nog boven over die "curtain wall" gelopen en de nodige foto's gemaakt, al met al een hele tippel.
Van al dat gebanjer in combinatie met de wind en de zon wordt een mens moe, Margreet was naar het restaurant gegaan en mij dat via een berichtje laten weten. Uiteindelijk ben ik daar ook terecht gekomen en heb er nog even staan kijken naar wat de pot schaft. Het zal allemaal lekker geweest zijn, maar ik heb er niks van mijn gading bij kunnen vinden.
Omdat we toch nog een boodschapje moesten doen hebben we besloten dat we dan maar wat vlees mee zouden nemen en thuis gaan eten. Eigenlijk hadden we ook nog de tunnels willen bezoeken zie in WO2 gebruikt zijn, onder andere voor de evacuatie van de troepen uit Duinkerken, maar de vermoeidheid sloeg onverbiddelijk toe.
Achteraf misschien een geluk bij een ongeluk, want op de A2 richting Canterbury was een ongeluk gebeurd en de weg was er volledig afgesloten. Omdat het nog niet heel lang geleden gebeurd was stonden we redelijk vooraan en konden we nog van de weg af. Hierbij komt het gemak van een kaart weer om de hoek kijken, een alternatieve route was al snel gevonden, waardoor we een stuk verderop weer op de A2 terecht kwamen.
Na de boodschapjes bij Morrisons waren we al snel weer thuis, waar we eerst alles open hebben gegooid. De huisjes zijn van kunststof en niet echt berekend op warm of koud weer. De eerste paar nachten was het bitter koud te noemen en nu met de zon er de hele dag op is het net een sauna.
Na een biertje en het uitzoeken van de foto's kwam de man met de hamer en heb ik een lekker tukkie gedaan. Inmiddels is er een flinke kotelet verorberd en na het zien van het gevecht om wie het hoofdgerecht mag maken bij the Great British Menu zit ik nu dit stukje te schrijven. Volgens mij is het weer een heel verhaal geworden en ik zal vast het een en ander vergeten zijn, maar nu vind ik het wel weer genoeg.
Morgen gaan we naar Sissinghurst om daar de tuinen te bekijken. Als het even kan willen we niet heel laat weg, want met de stand van de zon en de nevel die er 's morgens hangt zijn er mooie plaatjes te schieten. Of het gelukt is komt morgen wel aan bod en anders wel op de fotopagina.

:hallo: :hallo: , Pieter
Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear.
Plaats reactie

Terug naar “Kent 2018”