Vandaag hebben we een trip door de Yorkshire Dales gemaakt. Nou was er wel een beetje opzet in het spel, want ik had uitgevonden dat er vandaag een stoomtrein over de Settle - Carlisle lijn zou rijden. De bedoeling was om deze te fotograferen wanneer hij over het Ribblehead viaduct zou rijden, maar daar kreeg ik zo m'n twijfels over.
Te dichtbij en de trein zou bijna onzichtbaar zijn en te ver weg zou problemen geven met het toch wel wat heiige weer.
Verder was het ook een beetje gokken met de tijd, want buiten de vertrektijd vanuit Skipton en de aankomsttijd in Carlisle stond er niks vermeld.
Al met al hebben we een uurtje of 2 moeten wachten op het station Ribblehead. Wel grappig trouwens dat je de rails al hoort "zingen" wanneer er een trein aan komt zonder dat die zichtbaar is. Elke keer wanneer er een trein in aantocht was hoorde je eerst een soort van tik, waarna een poosje later je het geluid van de wielen op de rails hoorde aanzwellen.
Uiteindelijk is het toch nog gelukt om foto's te maken van de stoomtrein en ik was niet de enige. Links en rechts van de spoorlijn stonden een heel stel mensen met de camera in de aanslag. De dames van de Tea shop op het station zeiden al dat gezien het aantal mensen er vast een stoomtrein langs zou komen . Aardige dames trouwens, we hebben gezellig ff zitten kletsen.
Het was zelfs warm op het station te noemen, een strakblauwe lucht met een stralend zonnetje en een klein zuchtje wind (niet ik) zorgde voor zo'n 20 graden C. Om 5 voor 1 rolde de 48151 dan toch voorbij het station.
Nou zal dat nummer maar weinig mensen iets zeggen, maar via het internet kom je er achter dat het een vrachtlocomotief is geweest, gebouwd in 1942. Vrachtloco's kregen alleen een nummer, nooit een naam in tegenstelling tot de loco's die voor passagierstreinen werden gebruikt. Wie er meer over wil weten hoeft het nummer maar op te zoeken.
Hierna zijn we naar het zuiden gereden, richting Skipton, om van daar uit dwars door de Dales te trekken. Heel veel wegen zijn er niet, maar die er wel liggen zijn echt een genot om te rijden. Bij Newby hebben we een hapje gedaan en genoten van een lekkere cappuccino. De Lunesdale worstjes smaakten prima op een lekkere bol met veul boter .
Vanaf Gargrave zijn we de binnenlanden weer in getrokken, door het Wharfedale. Uiteraard werkt het mooie weer er ook aan mee, maar het is er echt schitterend. Minder ruig dan het noordelijke deel en ook iets welvarender. De B wegen zijn er zelfs nog beter dan de A wegen in het noorden .
Omdat we de trip niet al te lang wilden maken hebben we een binnenweg gepakt, zodat de trip wat korter zou worden. Onderweg kregen we het idee al dat de omweg sneller was geweest, maar ja, terug is geen optie . Niet dat we er spijt van hebben hoor, we hebben de rivier Wharfe eigenlijk tot aan het begin gevolgd en daarna overgestoken naar de andere kant van de bult. Wel een flinke bult, op het hoogste punt zaten we op 580 meter boven zeeniveau, met op de weg naar de top echt flinke hellingen.
Naar beneden was een kwestie van geen gelul, naar beneden met dat spul, 't is ongeveer een rechte weg naar beneden, van 580 meter naar 300 meter. De remmen glimmen tenminste weer .
Langs de weg bij Ais Gill stonden al mensen te wachten op de stoomtrein, want die zou ook terug komen. Hier hebben wij niet op gewacht, want de rust van ons huisje lonkte toch wel heel erg. Eenmaal thuis heb ik de tijden nog eens gecontroleerd en berekend dat de stoomtrein tegen een uur of 6 hier heel dicht langs kwam rijden, maar hij was iets vroeger en ik heb het net gemist. Maakt verder ook niet uit, ik heb wat ik graag wou en volgende week komt er vast ook nog wel een gelegenheid.
Ik zal vast het een en ander vergeten zijn in dit verhaal, maar ik vind het zo wel weer mooi.
Tot de volgende keer Pieter
Een Dales tripje.
Reislog van onze trip naar het Lake District en North Yorkshire in mei 2019
- Pieter
- Beheerder
- Berichten: 562
- Lid geworden op: 15 sep 2012, 21:44
- Contacteer:
Een Dales tripje.
Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear.
Terug naar “Lake District & North Yorkshire 2019”
Ga naar
- Welkom op onze webstek
- Chatbox
- Verse Reisverslagen
- Reisverslagen
- ↳ Schotland 2005
- ↳ Oostenrijk 2006
- ↳ Nieuw Zeeland 2008
- ↳ East Sussex 2009
- ↳ Somerset 2010
- ↳ Schotland 2011
- ↳ Eifel 2011
- ↳ Wales 2012
- ↳ London 2012
- ↳ Cornwall 2013
- ↳ Derbyshire 2015
- ↳ Schotland 2016
- ↳ Sauerland 2017
- ↳ Wales en Herefordshire 2018
- ↳ Kent 2018
- ↳ Lake District & North Yorkshire 2019
- ↳ East Sussex 2019
- ↳ Schotland 2020
- ↳ East Sussex 2022
- ↳ Oostenrijk 2023
- Vakantiefoto's
- ↳ Herm 2000
- ↳ Lanzarote 2002
- ↳ Ierland 2004
- ↳ Schotland 2005
- ↳ Oostenrijk 2006
- ↳ York 2007
- ↳ Schotland 2008
- ↳ Singapore 2008
- ↳ Nieuw Zeeland - Noordereiland 2008
- ↳ Nieuw Zeeland - Zuidereiland 2008
- ↳ East Sussex 2009
- ↳ Somerset 2010
- ↳ Schotland 2011
- ↳ Eifel 2011
- ↳ Wales 2012
- ↳ London 2012
- ↳ Cornwall 2013
- ↳ Derbyshire 2015
- ↳ Schotland 2016
- ↳ Sauerland 2017
- ↳ Wales en Herefordshire 2018
- ↳ Kent 2018
- ↳ Lake District en North Yorkshire 2019
- ↳ East Sussex 2022
- ↳ Oostenrijk 2023
- ↳ Schotland 2024
- Overheerlijke Recepten
- ↳ Sauzen
- ↳ Soepen
- ↳ Rundvlees
- ↳ Varkensvlees
- ↳ Rijst
- ↳ Kip
- ↳ Pie
- ↳ Vis
- ↳ Brood
- ↳ Dessert
- ↳ Lamsvlees
- ↳ Wild
- ↳ Noedels
- ↳ Gebak
- ↳ Aardappel
- ↳ Gehakt
- ↳ Groente
- ↳ Eieren
- ↳ Deeg
- ↳ Thai recepten
- ↳ Lunch
- ↳ Pasta
- Andere foto's en diversen
- ↳ Helivlucht 2017
- ↳ Marrum 2017
- ↳ Dordt in stoom 2018
- ↳ Herfst 2019
- ↳ Internationale Stationaire Motorenshow Nuenen 2023
- ↳ Allerhande
- ↳ Alledaagse beslommeringen
- ↳ Platanenzooi
- ↳ Andere Pagina's
- ↳ Anna vertelt
- ↳ Familie perikelen
- ↳ Overpeinzingen
- Nieuwe Recepten
- Gast Recepten
- Welcome to our website
- For our English speaking guests
- ↳ Travel journals
- ↳ Scotland 2005
- ↳ Austria 2006
- ↳ New Zealand 2008
- ↳ Recipes
- ↳ Sauces
- ↳ Soups
- ↳ Beef
- Soulmates
- Humor
- Heit en Mem